معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

دسترسی آزاد علاقه‌مندان بخش اکتشاف به اطلاعات پایه زمین‌شناسی

دسترسی آزاد علاقه‌مندان بخش اکتشاف به اطلاعات پایه زمین‌شناسی

گروه اكتشاف و زمين شناسي - جلسه هم‌اندیشی دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی برگزار شد.

به گزارش ماین نیوز، جلسه هم‌اندیشی دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی با نگرشی ویژه بر توسعه پایدار عصر امروز سه‌شنبه در هتل کوثر پارسیان با حضور فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه برگزار شد.

بر اساس این گزارش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بیان اهمیت اکتشاف مواد معدنی و ضرورت تغییر استراتژی اکتشاف پرداخت و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیازمند همکاری بخش‌های اکتشافی برای ترسیم استراتژی آینده اکتشاف در کشور است.

دکتر راضیه لک، با بیان اینکه درخواست ترسیم استراتژی اکتشاف در وب‌سایت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود دارد، تصریح کرد: استراتژی اکتشاف طی سال‌های پیش تدوین شده و با توجه به شرایط پیش‌رو و حال حاضر نیاز به بازنگری دارد.

وی تغییر سیاست‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با هدف توسعه معادن را با توجه به شرایط دشوار فروش نفت در کشور ضروری عنوان کرد و گفت: این سازمان دسترسی آزاد به داده‌های پایه ارزشمندی را که طی سال‌ها توسط کارشناسان تهیه شده را در دستور کار دارد و تا جایی که مقررات و دستگاه‌های امنیتی اجازه دهد اطلاعاتی که با منابع مالی عمومی کشور تهیه شده را در اختیار بخش‌های علاقه‌مند اکتشاف قرار خواهد داد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن اشاره به تغییر استراتژی سازمان متبوع خود مبنی بر واگذاری محدوده‌های در اختیار تصریح کرد: این سازمان در راستای مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافی یکسری پروانه‌های اکتشافی و گواهینامه کشف در اختیار دارد که از دید کارشناسان اکتشافی بسیار ارزشمند است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در هر مرحله‌ای که بخش‌های دولتی به جز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و شرکت‌های توسعه‌ای و بخش‌های خصوصی علاقه‌مند به فعالیت اکتشافی باشند، این سازمان هیچ هزینه‌ای نخواهد کرد.

لک در ادامه افزود: از منابع عمومی کشور در جایی هزینه خواهیم کرد که وظیفه حاکمیتی داریم و در بخش خصوصی برای ادامه اکتشاف علاقه‌مندی وجود ندارد.

این مقام مسوول تاکید کرد: این سازمان محدوده‌های اکتشافی را به همه بخش‌های خصوصی علاقه‌مند بر اساس مقررات موجود برای ادامه اکتشاف واگذار خواهد کرد و کلیه اطلاعات را در اختیار قرار خواهد داد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که بخش خصوصی باید روی محدوده‌ها کار کند تا به معدن تبدیل شود، تصریح کرد: محدوده‌ها طبق قوانین و بر اساس مصوبه شورای عالی معادن و یا بر اساس برگزاری مزایده باید واگذار شود.

وی هدف از این طرح را ورود بیشتر بخش خصوصی به بخش معدن عنوان کرد و گفت: نگه داشتن محدوده‌های اکتشافی برای مدت طولانی صحیح نیست و این سازمان در نظر دارد ۱۶ محدوده دارای گواهی کشف را بر اساس مقررات واگذار کند.

به گفته لک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیازمند وجود یک شورای قوی برای تصویب سیاست‌های اکتشاف در کشور است و این سازمان دست یاری حامیان شورای عالی معادن را می فشارد.

با تغییر نگاه به اکتشافات معدنی کمک کنیم

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در شورای هم‌اندیشی دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی گفت: برگزاری همایش‌های معدنی توسعه ضمن اینکه می‌تواند باعث توسعه اکتشاف در کشور شود منجر به هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی نیز خواهد شد.

وجیه‌اله جعفری با بیان این‌که نقش اکتشاف در کشور امروز به جایگاه اصلی خود نرسیده، افزود: باید اکتشاف را هم از نظر عمق و هم تجهیزات توسعه داد.

به عقیده وی، امروز می‌توان با تغییر نگاه به اکتشاف کمک کرد.

جعفری تاکید کرد: شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران قصد ندارد جایگاه بخش خصوصی را بگیرد، بلکه ما امروز در کنار بخش خصوصی قرار گرفته‌ایم و به فعالان این بخش کمک خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که شرکت تهیه و تولید آماده همکاری در فعالیت‌های اکتشافی است، خاطرنشان کرد: اگر حمایت اکتشافی در راستای کمک علمی داشته باشیم سرعت تبدیل به گواهی کشف افزایش پیدا می‌کند.

بررسی 5 محور جانبی در دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز گفت: پرداختن به موضوعاتی همچون قوانین و مقررات و استراتژی کشور از اهداف و برنامه‌های دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف موادمعدنی است.

عباس گل‌محمدی با بیان این مطلب گفت: جذب سرمایه‌گذاری و استفاده از دانش روز و تکنولوژی‌ها در این برنامه دنبال می‌شود‌.

به گفته وی، هدف از برگزاری دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی برنامه ریزی برای سرفصل‌هاست و این همایش ٥ محور جانبی داشته که مسائل مربوط به اکتشاف می‌پردازد و مزایده‌های اکتشافی و انتخاب پیمانکاران نیز هم زمان با همایش برگزار می‌شود.

گفتنی است دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار با حمایت بخش خصوصی 8 الی10 بهمن ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، این رویداد بین‌المللی که با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان مرجع اکتشاف معادن و علوم زمین و با محوریت این سازمان برگزار می‌شود؛ چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی اکتشاف مواد معدنی، اقتصاد و مدیریت در اکتشاف، فناوری‌های نوین مرتبط با حوزه اکتشاف معادن، معرفی و ارائه تجهیزات و ماشین‌آلات اکتشافی و روش‌های نوین اکتشاف در معادن به عنوان محورهای اصلی برگزاری دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی عنوان شده و برگزارکنندگان این نشست بزرگ بین‌المللی برگزاری دو سالانه همایش و نمایشگاه، ورود تکنولوژی و فن‌آوری‌ها روز دنیا در زمینه اکتشافات معدنی، ایجاد فضای مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف معادن، ایجاد فضای متعادل دوجانبه فعالان اقتصادی، دولت، تشکل‌ها، دانشگاه‌ها، ارتقای مدیریت اقتصاد در حوزه اکتشاف و دستیابی به استانداردهای روز دنیا در حوزه اکتشاف را به عنوان چشم‌انداز در دستور کار خود دارند
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا