در یادداشتی بررسی شد

بازارهای جهانی ، آبستن تحولات جدید

بازارهای جهانی ، آبستن تحولات جدید

فدرال رزرو همچنان اثرات جنگ تجاری را بدلیل تاثیر پیچیده که بر اقتصاد امریکا دارد، لحاظ نکرده ولی در صورت تداوم مانع تراشی ها برای تجارت آزاد، علاوه بر افزایش هزینه های تولید در امریکا، بر سطح تقاضا نیز فشار وارد می شود و کاهش تقاضا می تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی شود.

 

*علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

 سخنرانی روز گذشته آقای پاول، رئیس فدرال رزرو، با حمایت جدی از افزایش نرخ بهره، باز هم شاخص دلار را تقویت کرد تا فشار بر قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها ادامه داشته باشد. همانطور که پیش بینی می شد، طلا در بازارهای جهانی روندی اصلاحی را در پیش دارد و با کاهش امروز قیمت ها به کمترین قیمت یک سال اخیر خود رسیده است.

دلایل کاهش قیمت طلا

هر اونس طلا امروز در بازارهای جهانی با افت حدود 4.6 دلاری 0.39 درصد افت داشت و به 1222 دلار و 90 سنت رسید که پایین ترین قیمت آن از ابتدای سال 2017 میلادی محسوب می شود.

تحلیل گران بر این باورند، دلیل اصلی این کاهش رشد شاخص دلار آمریکا است. شاخص دلار آمریکا در واکنش به سخنرانی رییس فدرال رزرو و داده های ماه ژوئن، با رشد 0.32 درصدی همراه شد و از 95 واحد عبور کرد که بالاترین سطح این شاخص در حدود یک سال گذشته محسوب می شود.

پاول، با اشاره به متغیرهای کلان اقتصاد امریکا و روند روبه رشد تورم و رسیدن آن به مقدار برنامه ریزی شده فدرال رزرو بیان داشت که بانک مرکزی برای مقابله با این تورم نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

 داده های اقتصادی نشان می دهد که نرخ دستمزدها با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری رشد خواهند داشت و برای جلوگیری از افزایش تورم نرخ بهره بدون شک افزایش خواهد یافت.

نرخ بیکاری امریکا اکنون در حوالی 4 درصد است که به نوعی اشتغال کامل محسوب می شود و انتظار می رود سطح دستمزد ساعتی در بخش غیر کشاورزی در شش ماهه دوم سال میلادی افزایش یابد. افزایش سطح دستمزد قوی ترین فاکتور رشد سطح عمومی قیمت ها است. در حال حاضر داده های اقتصادی مربوط به ماه ژوئن نشان می دهد که رشد تورم به 2 درصد رسیده است. با این وجود، اقتصاد امریکا همچنان نتوانسته به سطح قبل از بحران اقتصادی برسد ولی شرایط آن در 2 سال اخیر روند رو به رشدی را نشان می دهد.

با این حال با توجه به یک جانبه گرایی ایالات متحده در برخورد با شرکای تجاری ، اثرات مثبتی که در شاخص های اقتصادی امریکا مشاهده می شود، بیشتر جنبه کوتاه مدت دارد. زیرا  عدم تعامل سازنده با سایر قدرت های اقتصادی، هزینه های تولید را در بلندمدت برای این کشور افزایش می دهد و بخشی از بازارهای فرامرزی کنونی امریکا را از دسترس تولیدکنندگان این کشور خارج خواهد ساخت.

 به گفته کارشناسان این فرضیه در حالتی می تواند محتمل نباشد که امریکا پس از انتخابات نوامبر، در سیاست های اقتصادی خود ملاحظاتی قائل شود. چراکه تجربه نشان داده است رشد شاخص های اقتصادی با عدم در نظرگرفتن عوامل بنیادی در بلند مدت نتیجه ای ندارد.

 

روند تکنیکالی بهای اونس در بازارهای جهانی

روند قیمت جهانی طلا در هفته های اخیر با توجه به مجموع تحولات اقتصادی و سیاسی در سطح بین المللی نزولی بوده و پرسش مهم این است که آیا این روند ادامه می یابد یا خیر؟

بر اساس نگاه تکنیکالی طلا در 4ماه اخیر وارد یک کانال نزولی شده و از حوالی 1356 دلار برای هر اونس در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند سال گذشته) به 1223 دلار در مقطع کنونی رسیده است. این در حالی است که بررسی این روند نشان می دهد طلا، حمایت 1220 دلار و 1214 دلار را در کوتاه مدت پیش رو دارد اما از آن سو مقاومت محکم 1234 دلار در انتظار آن است.

 

عوامل بنیادی موثر بر بهای اونس در میان مدت

ادامه رشد اقتصادی امریکا محتمل است و با توجه به برنامه فدرال رزرو می توان انتظار داشت که در سه ماهه سوم میلادی شاخص دلار در مسیر صعودی خود به رشد ادامه دهد. در پیش بودن انتخابات ماه نوامبر در امریکا نیز دلیل دیگری برای تلاش مضاعف دولت در جهت تقویت شاخص های اقتصادی و کنترل بهای نفت در مسیر دستیابی به اهداف سیاسی است.

 همچنین، ادامه جنگ تجاری با اروپا و چین سایر ارزها را با فشار بر تقاضای صادراتی که از جانب امریکا وجود دارد مواجه می کند. با این حال در صورتی که چین و اروپا روابط تجاری خود را برای جایگزینی امریکا افزایش ندهند، هر دو ارز مهم یوآن و یورو در مقابل دلار تضعیف می شوند و این امر شانس تداوم رشد شاخص دلار را بیشتر میکند.

با توجه به این عوامل می توان به این جمع بندی رسید که قیمت طلا کماکان تحت فشار باقی خواهد ماند و ممکن است تا 1214 دلار در طول سه ماه آینده کاهش یابد.

سایه جنگ تجاری بر بازارها ادامه دارد

فدرال رزرو تا کنون دوبار نرخ بهره را افزایش داده است و دو بار دیگر نیز در ادامه سال افزایش خواهد داد. با وجود سخنان امیدوار کننده پاول، مهم ترین چالش پیش روی اقتصاد جهانی و اقتصاد امریکا همچنان پابرجا است و آن جنگ تجاری با چین و اروپاست.

 رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود با اشاره به این موضوع تصریح کرد که پیامدهای جنگ تجاری امریکا با شرکای بزرگ در جهان، بسیار مبهم و پیچیده است. به همین دلیل این موضوع مهم ترین چالشی است که در مقابل چشم انداز مثبت اقتصاد امریکا وجود دارد.

در هفته های اخیر، افزایش تعرفه های واردات بر کالاهای مهم وارداتی از چین و اروپا، موجب تلاطم بازارهای بین المللی و افزایش نااطمینانی از رشد اقتصاد جهانی شده است.

 فدرال رزرو همچنان اثرات جنگ تجاری را بدلیل تاثیر پیچیده که بر اقتصاد امریکا دارد، لحاظ نکرده ولی در صورت تداوم مانع تراشی ها برای تجارت آزاد، علاوه بر افزایش هزینه های تولید در امریکا، بر سطح تقاضا نیز فشار وارد می شود و کاهش تقاضا می تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی شود.

در حال حاضر شاهد آشفتگی در بازارهای جهانی هستیم که پیش بینی آینده را دشوار می کند و آنچه که فعلاً در این شرایط مشاهده می شود، سایه ی سنگین جنگ تجاری و یک جانبه گرایی محض ایالات متحده است که رشد سایر بازارها را در جهان تحت الشعاع قرار داده است.

 از این رو می توان گفت که تا مدتی شاهد استراحت قیمت ها در بازارهای کامودیتی خواهیم بود و نمی توان انتظار افزایش چشمگیر یا لااقل بازگشت به سطوح سال قبل داشت.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا