صنایع معدنی در شوک قطع برق

صنایع معدنی در شوک قطع برق

گروه معادن - قطع ناگهانی برق برای واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها، هم آسیب‌زاست و هم خطرناک، چراکه بیشتر این واحدها با جریان مداوم برق در حال کار هستند و قطع شدن برق، آنها را در برابر شوک توقف قرار می‌دهد و حتی ممکن است برخی کارگاه‌ها چنان در حالت خطرناک قرار گیرند که پیامدهای ناگواری به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش ماین نیوز، از این رو این واحدها باید در جریان برنامه قطعی برق قرار گیرند تا از میزان این پیامدها کاسته شود.


خطر قطعی برق برای واحدهای صنعتی
درباره اهمیت جریان برق در واحدهای فولادی و قطع ناگهانی برق، مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: جریان مداوم برق برای برخی تجهیزات در برخی کارخانه‌های صنعتی، یک امر مهم و حیاتی قلمداد می‌شود. برای مثال واحدهای فولادسازی که ریخته‌گری انجام می‌دهند باید به جریان مداوم برق وصل باشند. پاتیلی که ذوب ۷۰ تا ۱۰۰ تنی را حمل می‌کند در صورت قطعی برق ممکن است با مشکل روبه‌رو شود. عزیز قنواتی در ادامه توضیح داد: اگر در لحظه‌ای که مواد داخل پاتیل به نقطه ذوب می‌رسد برق قطع شود، الکترود گرافیتی نیز خراب خواهد شد، این در حالی است که الکترود گرافیتی این روزها بسیار گران شده است.

وی در ادامه یادآور شد: اگر در هنگام ریخته‌گری در کارگاه برق قطع شود و جرثقیل در حال بلند کردن پاتیل باشد، خطر زیادی به وجود می‌آید. در کارخانه‌های نورد نیز اگر در هنگام کار کردن غلتک‌ها برق به یکباره قطع شود به کارخانه و قطعات آن آسیب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با تاکید بر این موضوع که قطعی برق برای کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بسیار آسیب‌زاست، تصریح کرد: باتوجه به حساس بودن موضوع برق برای واحدهای صنعتی، قطع شدن برق این واحدها باید برنامه‌ریزی شده باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در پاسخ به این پرسش که آیا قطعی برق برنامه‌ریزی شده نیست و به شما پیش از آن خبر نمی‌دهند، گفت: اتفاق افتاده است که در کارخانه با قطعی برق ناگهانی روبه‌رو شده‌ایم. ما نیز درخواست کرده‌ایم که حتما قطعی برق را از قبل به ما اطلاع دهند و قرار شده که از این به بعد موضوع را خبر بدهند.

قنواتی در پاسخ به این پرسش که مصرف برق در فولادسازی نسبت به سایر صنایع به چه میزان است، عنوان کرد: در فولادسازی برق زیادی مصرف می‌شود چراکه الکترود با جریان مداوم برق کار می‌کند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای کاهش مصرف برق در واحدهای فولادسازی چه راهکارهایی را می‌توان در پیش گرفت؟ گفت: تغییر خطوط با توجه به تحریم‌ها، نبود امکانات و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا چندان امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد بهترین راهکار این است که هر واحدی برای خودش نیروگاه تاسیس کند. برای اینکه به برق شهری صدمه‌ای وارد نشود صنایع بزرگ باید خودشان اقدام به تاسیس نیروگاه کنند.


آثار منفی قطعی برق
همچنین درباره قطع شدن برق و تاثیر آن بر واحدهای صنعتی آلومینیوم، امیرحسین بابایی فعال این حوزه در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: این روزها با قطع شدن برق با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌ایم. برای مثال در زمینه محصولات صادراتی، نیازمند یکسری روکش هستیم که شرکت تولیدکننده، کالا را دیرتر از معمول به ما تحویل داد و اعلام کرد به دلیل قطعی برق دچار مشکل شده‌ایم. این در حالی است که ورق‌ها را به‌موقع تولید کردیم اما به دلیل این مشکل نتوانستیم به موقع آن را به‌دست مشتری صادراتی برسانیم.

بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل قطعی برق اگر ادامه‌دار شود، ممکن است مشکل ایجاد کند چراکه واحدهای تولیدی هم درگیر قطعی برق می‌شوند و روند کار را مختل می‌کنند. در دفتر کار هم با رایانه کار می‌کنیم و از این لحاظ از کارهای روزانه عقب می‌مانیم. موضوع دیگر هوای گرم دفتر کار است که کار کردن را سخت می‌کند. وی در ادامه با اشاره به وضعیت کارخانه‌ها در زمان قطع شدن برق عنوان کرد: در زمینه واحدهای صنعتی نیز قطعی برق، روند کار کارخانه‌ها را مختل می‌کند. در کارخانه‌ها، موتورهای برق بزرگی وجود دارند که در صورت قطعی برق با مشکل روبه‌رو می‌شوند، هرچند برق اضطراری در بیشتر کارخانه‌ها تعبیه شده اما این قطعی‌ها سبب شوک ناگهانی به شبکه‌ها و افزایش هزینه‌ تولید در کارخانه می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: قطعی برق همانند زنجیره‌ای تمام بخش‌ها را درگیر و کار را دچار اختلال می‌کند. این فعال حوزه آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که کارخانه‌ها چگونه می‌توانند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، توضیح داد: واقعیت این است که در مصارف خانگی و صنعتی، یک الگوی واقعی برای کاهش مصرف برق وجود ندارد. در مصارف صنعتی، مهم‌ترین مشکل این است که خطوط تولید، قدیمی شده‌اند.

خطوط تولید قدیمی، انرژی زیادی مصرف می‌کنند. برای مثال یک شرکت کولرسازی، کولرهای جدیدی تولید می‌کند که ۷۰ درصد مصرف برق را کاهش داده است، پس کولری که امروز تولید می‌شود در مقایسه با ۲۰ سال گذشته، ۷۰ درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد. بابایی ادامه داد: موتورهای الکتریکی موجود در کارخانه‌ها نیز به دلیل فرسوده بودن تجهیزات، انرژی زیادی مصرف می‌کنند. برای مثال، برای خطوط کارخانه‌ای که حدود ۴۰ سال پیش بهره‌برداری شده، اصلا گرید مصرف انرژی لحاظ نشده است. بیشتر کارخانه‌های قدیمی و بزرگ پیش از انقلاب راه‌اندازی شده‌اند بنابراین سنجش مصرف انرژی در آنها لحاظ نشده‌ است.

وی در پایان تاکید کرد: فرسوده بودن خطوط تولید، باعث اتلاف انرژی برق و نیروی انسانی، ایجاد ضایعات بیشتر و در نهایت مصرف بیشتر می‌شود. بنابراین تا زمانی که اقدام به بازسازی خطوط تولید نکنیم مصرف برق را نمی‌توانیم کاهش دهیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا