تعهدات آلومینیوم اراک در پایان سال ۹۶ معادل ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است

تعهدات آلومینیوم اراک در پایان سال ۹۶ معادل ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است

مدیرعامل شرکت ایرالکو اراک با بیان اینکه ایرالکو حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن دارد و ایرالکو ظرف ۱۰ سال ۵ مدیر عوض کرده است گفت: تعهدات آلومینیوم اراک در پایان سال ۹۶ معادل ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

 

احمد مجیدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ایرالکو با اشاره به وجود مشکلات و معضلات در شرکت ایرالکو اظهار داشت: شرکت ایرالکو مشکلاتی را دارد که همچنان پابرجا و لاینحل باقی مانده که اگر مدیران و مسئولان دولتی و بخش خصوصی کشوری و استانی با هم تعامل و همکاری لازم و موثر را نداشته باشند این کارخانه هم به زودی به جمع کارخانه‌های بحران‌زای کشور می‌پیوندد.
وی افزود: برای فعالیت کارخانه روزی یک هزار تن پودر آلومینیوم لازم است که در حال حاضر تنها برای مدت سه روز پود ر موجود داریم که این مورد در بسیاری از موارد دیگر هم وضعیت مناسبی ندارد.
مدیرعامل شرکت ایرالکو اراک تصریح کرد: پیش از رسم بر این نبوده که مراسم تودیع و معارفه‌های بخش خصوصی با حضور مدیران و مسئولان بخش دولتی انجام شود، ولی من به سبب حساسیت موضوع صنایع و شرکت ایرالکو تاکید داشتم که مسئولان در این جلسه حضور داشته باشند زیرا یک مدیر و مسئول به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین مشکلات این کارخانه را بدوش بکشد و مسئولان استان باید به شکل کامل و روشن از ریز مسائل موجود کارخانه ایرالکو مطلع باشند.
مجیدی بیان کرد: کارخانه ایرالکوی اراک در مدت ۱۰ سال پنج مدیرعوض کرده و این کارخانه همچنان حاشیه‌هایی دارد که پررنگ‌تر ازمتن کارخانه بوده و این حواشی سبب دور شدن از مسیر اصلی توسعه و رونق تولید کارخانه و ارتقای آن در سطح استاندارد مورد نظر است.
وی عنوان کرد: حدود پنجاه سال است که این کارخانه فعالیت داشته و بخش داخلی کارخانه با وجود افراد با تجربه و توانمند مشکل خاصی ندارد و درون کارخانه را براحتی با نیروی موجود می‌توان مدیریت کرد، ولی متاسفانه حواشی از بیرون کارخانه وجود دارد که این واحد صنعتی و تولیدی را از مسیر اصلی خود دور می‌کند.
مدیرعامل ایرالکوی اراک خاطرنشان کرد: کارخانه در حال حاضر ۵ خط ۶۸ کیلو آمپری دارد که دوتای آن پیش از انقلاب و سه تای آن پس از انقلاب ساخته شده،خط یک و دو را به سبب آلودگی تعطیل کرده و خط سه و چهار بهسازی شده، خط پنج هم در حال بهسازی بوده که در نتیجه اگر سه خط با ۴۲۰ دیگ کار کنند می‌تواند ۲۰۰ تن تولید آلومینیوم در روز داشته باشد.
مجیدی ادامه داد: یک خط  ۲۰۰ کیلو آمپری هم در سال ۸۶ احداث شده و از آن بهره‌برداری می‌شود این در حالی است که در تمام دنیا برای آلومینیوم خطوط ۵۶۰ کیلو آمپری زده می‌شود، ولی این خط ۲۰۰ کیلو آمپری با ۲۱۰ دیگ حدود ۳۰۰ تن آلومینیوم در روز تولید دارد.
وی افزود: اگر همه خطوط فعال باشند روزی ۵۰۰ تن که در مجموع سالی ۱۸۰ هزارتن آلومینیوم می‌شود تولید داریم، در این مقطع با حداکثر ظرفیت آلومینیوم تولید می‌شود و بازار بورس هم تقاضایی بیش از تولید برای آن وجود دارد و همچنان باید تلاش کنیم که نیاز کشور را بدون وابستگی به واردات برطرف و تامین کنیم.
مدیرعامل ایرالکوی اراک تصریح کرد: اگر کارخانه ایرالکو تولید نداشته باشد حدود ۱۱ هزار واحد وابسته که به عنوان زیرمجموعه وابسته به آن هستند با مشکل روبرو می‌شوند، بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز کارخانه از خارج وارد می‌شود که در نتیجه ماهیانه حدود ۲۵ میلیون دلار برای چرخه فعالیت خود نیاز دارد که در مدت چهار ماه گذشته ۳۰ میلیون دلار آن را دولت تامین کرده است.
مجیدی بیان کرد: در اسناد حسابرسی منتهی به سال ۹۶ تعهدات کارخانه ۹۲۰ میلیارد تومان بوده که ۲۳۲ میلیارد تومان تنها به برق باختر بدهکار است، در حالی که با بررسی مشخص شده ۳۵ درصد هزینه سربار داریم در پایان سال ۹۷ یکصد میلیارد تومان دیگر به زیان ۹۲۰ میلیارد تومانی اضافه می‌شود.
وی عنوان کرد: در استانداردهای دنیا به ازای کار هر کارگر بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ تن آلومینیوم تولید می‌شود در کارخانه ایرالکو به ازای هر کارگر ۳۸ دهم تن آلومینیوم تولید می‌شود، کارخانه در سال به ۱۰۰ هزار تن آنود نیاز دارد که ۴۰ هزار تن آن تولید و ۶۰ هزار تن وارد می‌شود، زمینی که برای تولید آنود مهیا شده و تجهیزاتی برای آن تهیه شده به سبب عدم نقدینگی راکد مانده که برای راه‌اندازی کارخانه آنود ۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا