معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

لزوم ثبت نشان جغرافیایی و ژنتیکی زعفران

لزوم ثبت نشان جغرافیایی و ژنتیکی زعفران

علی اکبر مهرفرد با اشاره به اینکه محصول زعفران نیاز به متنوع سازی و بخش استحصال دارد، گفت: ثبت نشان جغرافیایی و ثبت ژنتیکی از مواردی است که باید انجام شود.

 
 

 

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز معاملات آتی زعفران دربورس کالای ایران به بررسی چالش های بازار این محصول و ارایه برخی راهکارها در این زمینه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، علی اکبر مهرفرد با بیان اینکه در ایران طی سال گذشته 336 تن زعفران تولید شده، افزود: از این میزان 236 تن آن به کشورهای جهان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه محصول زعفران نیاز به متنوع سازی و بخش استحصال دارد، گفت: ثبت نشان جغرافیایی و ثبت ژنتیکی از مواردی است که باید انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم اکنون در کشور سطح زیرکشت زعفران به 105 هزار هکتار می رسد که بین 80تا 90 درصد آن به استان های خراسان رضوی و جنوبی و مابقی به سایر استان ها تعلق دارد.

مهرفرد همچنین با اشاره به اینکه 90 درصد زعفران کل جهان در ایران تولید میشود، اظهار داشت: میزان تولید این محصول در هرهکتار 3.3 کیلوگرم است که در آینده این مقدار به 8 کیلوگرم در هکتار افزایش خواهد یافت.

مهرفرد با بیان اینکه زعفران در ایران بیشتر به عنوان خوراک و در دنیا عموما به عنوان دارو استفاده می شود، افزود: ما در خصوص بازار زعفران دو چالش بزرگ داریم که در تلاش هستیم با همکاری بورس کالای ایران تا حدود زیادی این دوچالش را برطرف کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: چالش اول به خرد بودن کشاورزان برمی گردد؛ این کشاورزان نقدینگی کافی ندارند و به همین دلیل به محض برداشت محصول، اقدام به فروش آن می کنند. به این ترتیب ۹۰ درصد زعفران جهان وقتی روانه بازار می شود به طور حتم با افت قیمت مواجه شده و این واسطه ها هستند که از این فرصت استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف است که از این کشاورزان حمایت کند که در این راستا طی سال ۹۶ سازمان مرکزی تعاون روستای در اقدامی ویژه ۶۷ تن زعفران خریداری کرد که این اتفاق مانع از افت کاذب قیمت زعفران و رسیدن سود واقعی به کشاورزان خرد شد. به عبارتی اگر این خرید بزرگ صورت نیم گرفت، تمام ۱۵۰ هزار هکتار زمین و هزاران کشاورزی که یکسال برای تولید زعفران زحمت کشیده بودند آسیب جدی می دیدند که خوشبختانه زعفران با قیمت مناسبی از آنها خریداری شد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از معضلات دیگر این محصول را قاچاق پیاز زعفران از ایران به افغانستان و از آنجا به سایر کشورها دانست و گفت: ضروری است که در خصوص فرآوری زعفران در مناطق تولید، کارگاه هایی تشکیل شود.

مهرفرد همچنین به یکی دیگر از چالش ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: آغاز افت کیفیت زعفران از منطقه ای است که این محصول چیده می شود و بعد از آن بخش دیگری از افت کیفیت نیز در زمان انتقال اتفاق می افتد که در این زمینه نیزنیاز به برگزاری کارگاه هایی داریم تا مشکل کاهش یابد.

 

وی چالش بزرگ دیگر را رقابت منفی برخی صادرکنندگان ایرانی در خارج از کشور دانست که قیمت زعفران را پایین می آورد. حتی بسیاری از مشتریان خارجی در ایران، کارگزارانی را به کار می گیرند تا زعفران را ارزان تر از کشاورز خریداری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: راه اندازی معاملات نقد زعفران و همچنین معاملات آتی زعفران را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که یک بورس بین المللی راه اندازی شود تا این بورس به مرجع قیمت گذاری زعفران تبدیل شود و ساختارهای دیگر هم متناسب با آن در کشور راه اندازی شود.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا