در شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان چه گذشت!

پای قزاق‌ها در جلسه شورای معادن کردستان

پای قزاق‌ها در جلسه شورای معادن کردستان

گروه معادن - شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان امروز با حضور رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد، جلسه‌‌ای که پای قزاق‌‌ها هم به آن باز شد.

به گزارش ماین نیوز، جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان امروز با حضور رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد، جلسه‌‌ای که پای قزاق‌‌ها هم به آن باز شد.

نماینده مردم قروه و دهگلان همچنان اصرار بر شفاف‌سازی فعالیت معدنی قزاق‌‌‌ها در معدن طلای داشکسن قروه دارد و می‌گوید: نحوه واگذاری مجوز به این شرکت خارجی مبهم است.

فعالیت معدن طلای ساریگونی قروه از سال 95 آغاز شده که پارسال سه تن شمش طلا تولید شد.

به گفته معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان این میزان شامل 60 درصد میزان تولیدی در معادن طلای کشور بود.

همان پارسال اعلام کردند که هم اکنون 685 شغل مستقیم در معدن طلای ساریگونی قروه مشغول بکار هستند که این میزان حدود 50 درصد از ظرفیت واقعی اشتغال معادن استان است، یعنی نیمی از کارگاه معدن در کردستان، زیر دست قزاق‌ها کار می‌کنند.

علی‌‌محمد مرادی عقیده دارد که کارگران ایرانی در این معدن به استثمار کشیده شده‌اند و حقوق آنان بین 800 هزار تا یک‌میلیون و 200 هزار تومان است و این در حالی است که کارگران قزاقی این معدن بیش از هفت میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

وی می‌گوید: شرکت قزاقز بهره‌‌برداری بی‌رویه انجام می‌دهد و آلودگی‌های زیست محیطی هم برای منطقه بر جای گذاشته است.

وی از مسئولین خواست اعلام کنند که حقوق و عوارض دولتی این معدن به کدام مرجع پرداخت شده و این پرداخت‌ها درچه محل‌هایی هزینه شده است.

این نماینده مجلس می‌گوید: در حال حاضر معادن غارت می‌شوند و با ادامه این روند کشورمان ظرف 50 سال آینده وابسته می‌شود.

از منتقد آلاینده‌های معدنی هستیم

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پاسخ به این اظهارات، می‌گوید: نمی‌شود کار معدن را تعطیل کرد چون نیازمند صنایع معدنی برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت هستیم.

راضیه لک افزود: تولید ثروت و جلوگیری از هدررفت آن دو نکته اساسی است که به آن دقت داریم و خود ما از منتقدین آلاینده‌های معدنی هستیم و راهکارهای سلامت با انطباق بر استانداردهای بین‌المللی را دنبال می‌کنیم.

وی تعامل بین مردم و دولت را عاملی برای ترسیم بهترین نقشه راه در بهره‌برداری از معادن اعلام کرد و افزود: شناسایی ظرفیت‌های معدنی یک ضرورت است و کردستان از استان‌هایی است که منابع ناشناخته بسیاری را دارد.
لک گفت: در هفته دولت برخی از معادن شناسایی شده استان رسانه‌ای می‌شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کردستان را دارای بستر مناسب برای بهره‌گیری از فرصت‌های رشد و توسعه معدنی اعلام کرد و افزود: این استان، استانی خاص با ظرفیت‌هایی متفاوت با دیگر استان‌هاست.

وی با بیان اینکه مخاطرات زمین‌شناسی در این استان در پایین‌ترین حد است، مطرح کرد: واگذاری معادن از طریق مزایده انجام می‌شود که عادلانه‌ترین راه است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: هرجا که بخش خصوصی و دیگر بخش‌ها مایل باشند، کار محدوده‌های معدنی به شرط توانایی به آنان واگذار می‌شود.

وی تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب، کردستان را تا پایان سال آینده از نظر آزمایشگاههای زمین شناسی و معدن غنی کرد.

عملکرد برابر قانون شیوه مناسب واگذاری معادن

استاندار کردستان نیز در این نشست، معادن کردستان را فرصتی ارزشمند دانست و افزود: در زمینه ژئوفیزیک هوایی کارهای خوبی در پهنه سقز انجام گرفته است.

بهمن مرادنیا بر لزوم شفاف‌سازی راه‌های قانونی در زمینه واگذاری معادن تاکید کرد و گفت: باید از این ظرفیت برای تولید ثروت استفاده شود.

وی تصریح کرد: نحوه واگذاری معادن به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد تا مردم هم از آن آگاه شوند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا