کتاب جنگ های ارزی، روایتی حیرت انگیز از جنگ اقتصادی کشورها

کتاب جنگ های ارزی، روایتی حیرت انگیز از جنگ اقتصادی کشورها

نویسنده کتاب جنگ ‌های ارزی که سالیان دراز مشاور نهادهای امنیتی ایالات متحده بوده است، با تلفیق کردن دانش اقتصادی و مالی خود و تجربیاتی که در دستگاه های امنیتی به ‌دست آورده، گزارشی دقیق از کشاکش‌ های آشکار و نهان کشورها بر سر مسائل ارزی ارائه می‌ کند.

سقوط‌ های مالی و اجتماعی به دفعات زیاد اتفاق افتاده ‌اند اما به سادگی نادیده گرفته شده یا فراموش شده ‌اند. ولی نه تاریخ فراموشکار است و نه سیستم‌ های پیچیده از رفتاری که باید انجام دهند، سر باز می ‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)،  این قسمتی از کتاب "جنگ های ارزی" نوشته جیمز ریکادز بود که روایتی حیرت ‌انگیز از جنگ اقتصادی کشورها با ابزار پول و طلا است و حسین راهداری آن را ترجمه کرده و انتشارات دنیای اقتصاد نیز به چاپ رسانده است.

نویسنده کتاب جنگ ‌های ارزی که سالیان دراز مشاور نهادهای امنیتی ایالات متحده بوده، با  تلفیق کردن دانش اقتصادی و مالی خود و تجربیاتی که در دستگاه های امنیتی به ‌دست آورده، گزارشی دقیق از کشاکش‌ های آشکار و نهان کشورها بر سر مسائل ارزی ارائه می‌ کند.

به گفته مولف، جنگ ‌های ارزی در نهایت جنگی بر سر نقش و ارزش دلار هستند. با وجود این ، به دلیل معرفی مشتقات مالی، اهرم مالی بالا، چاپ بی رویه پول و تضعیف طلا، دلار ماهیت تازه ­ای  پیدا کرده است. حالا زمان سابق نیست که دلار را نجات دهند و زمان برای نجات دلار نیز در حال کوتاه شدن است.

اصطلاح «جنگ ارزی» حاصل زمانی پس از بحران مالی 2008 میلادی در آمریکا است. پس از این بحران به‌ نظر می‌رسد که بنیان تئوری های رایج اقتصادی دچار لرزش شده و اکنون اصل آزادی تجارت و عدم دخالت اقتصادی دولت، جایگزین کمک‌ های مالی دولت به شرکت های خصوصی برای جلوگیری از ورشکستگی و ایجاد لشکر بیکاران شده است.

این کتاب سه مشخصه مهم دارد: یک، بررسی تاریخ است و اینکه نشان می‌ دهد چقدر اتفاقات امروز دنیا در گذشته تکرار شده‌ اند و چقدر از مصائب امروز دنیا در تصمیمات غلط و نیاموختن از درس های گذشته ریشه دارد. دو، این کتاب نقش قدرت ها و بازیگران مهم به خصوص آمریکا و دلار این کشور و نیز قدرت نوظهوری به نام چین را در معاملات و معادلات اقتصادی و سیاسی امروز بیان می‌ کند. سه، نقد تئوری ها و تفکراتی که ما را تا به اینجا رسانده اند.

کتاب حاضر، از جنگ ارزی حال حاضر دنیا با توجه به اتفاقات مشابه تاریخی، سیاست ‌های اقتصادی و مسایل امنیت ملی، روایتی بی‌ تکلف و ساده ارائه می‌ کند. این کتاب از شبکه تودرتوی الگوهای فکری شکست‌ خورده، آرزوهای غیر عملی اقتصادی و مالی و تکبری که بر سیاست ‌گذاری حوزه عمومی فعلی دنیا حاکم است، رمزگشایی می‌ کند و به عنوان راه ‌حل، مجموعه ‌ای از اقدامات موثر و آگاهانه ‌تر را پیشنهاد می ‌کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا