ترازنامه شرکت چه چیزی را برای شما روشن می کند

ترازنامه شرکت چه چیزی را برای شما روشن می کند

حسابداری، زبان کسب و کار است و بدون دانستن مبانی حسابداری، به سختی می ‌توان در سرمایه ‌گذاری به سبک بنیادی به موفقیت چشم ‌گیری رسید. شاید بتوان گفت سرمایه‌ گذاری بدون داشتن دانش حسابداری مانند مسافرت به منطقه‌ای نشناخته، بدون نقشه و مسیریاب است.

سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار نیاز دارند تا دانش اولیه برای خواندن صورت‌ های مالی شرکت ‌ها را داشته باشند تا به این ترتیب مطمئن شوند سرمایه‌ شان را در یک سهام با ارزش سرمایه ‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، حتی داشتن دانش حسابداری نیز به ارزیابی و تحلیل سهام کمک می‌کند.

حسابداری، زبان کسب و کار است و بدون دانستن مبانی حسابداری، به سختی می ‌توان در سرمایه ‌گذاری به سبک بنیادی به موفقیت چشم ‌گیری رسید. شاید بتوان گفت سرمایه‌ گذاری بدون داشتن دانش حسابداری مانند مسافرت به منطقه‌ای نشناخته، بدون نقشه و مسیریاب است.

اگر شما همین الان در حساب و مدیریت مسائل مالی تبحر دارید و هزینه‌ های خانواده ‌تان را به خوبی مدیریت می ‌کنید، به سادگی قادر خواهید بود با کمک حسابداری، ارزش واقعی سهام را نیز تخمین بزند.

اولین قدم: شکافتن ترازنامه

با نگاهی به ترازنامه، یک دید کلی در مورد وضعیت مالی شرکت بدست می ‌آورید ولی برای روشن ‌تر شدن وضعیت شرکت باید آن را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید. برای اینکار از فرمول زیر کمک بگیرید:

دارایی‌ها – بدهی‌ها = ثروت خالص (حقوق صاحبان سهام)

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که از ترازنامه شرکت‌ها چه اطلاعاتی می ‌توانید دریافت کنید و چگونه با آن به وضعیت مالی یک شرکت پی ببرید.

برای شروع، به موارد زیر که در ترازنامه شرکت وجود دارد توجه کنید:

1-     مجموع دارایی‌ها

توجه کنید که آیا دارایی‌ های امسال نسبت به سال قبل بیشتر شده است؟ اگر دارایی ‌ها بیشتر نشده به دنبال دلیل آن باشید. آیا شرکت دست به فروش بخشی از دارایی‌ هایش زده؟ آیا به دلیل اینکه توان وصول کردن حساب‌ های دریافتنی را نداشته، آنها را در دسته مطالبات سوخت شده قرار داده و از ترازنامه حذف کرده است؟ این سوالاتی هستند که باید پاسخ‌شان را بیابید.

2-      دارایی‌های مالی

برخی از شرکت ‌ها در دارایی‌ هایی مانند سهام، اوراق مشارکت و موارد مشابه سرمایه‌ گذاری می‌ کنند. با بررسی این دارایی ‌ها، ببینید تصمیم‌ شان تا چه درست بوده و ریسک و بازده این دارایی‌ ها چقدر است.

3- موجودی کالا

آیا انبار شرکت از موجودی کالا انباشته شده و نسبت به سال قبل افزایش داشته است؟ اگر میزان فروش نسبت به سال قبل رشد یا افت نداشته، اما موجودی کالا در انبارها افزایش یافته، شاید این نشانه خوبی نباشد و مشکلی در پیدا کردن بازار برای فروش وجود دارد.

3-     بدهی‌های شرکت

بدهی‌ های شرکت ‌ها یکی از بزرگترین نقاط ضعف‌ آنهاست که در ترازنامه خود را نشان می‌ دهد. بررسی کنید که بدهی شرکت نسبت دوره ‌های مالی قبل رشد داشته یا اینکه کاهش یافته است.

4-     حقوق صاحبان سهام

حقوق صاحبان سهام به عبارتی ثروت خالص شده است، هر آن‌ چیزی است که پس از پرداخت بدهی‌ ها برای سهامداران شرکت باقی می ‌ماند. حقوق صاحبان سهام باید هر سال نسبت به سال قبل رشد کند، اگر چنین نبود، باید به دنبال دلیل آن باشید.

شرکت چقدر دارایی دارد و مالک چه نوع دارایی‌هایی است؟ دارایی ‌های شرکت می ‌تواند دارایی مالی، مشهود یا نامشهود باشد. در واقع هر چیزی که شرکت مالک آن است و ارزش مادی دارد و می ‌تواند به پول نقد تبدیل شود دارایی است. وجه نقد، سهام، اوراق بهادار و حساب‌ های دریافتنی از جمله دارایی ‌های مالی هستند. از طرف دیگر، دارایی ‌های مشهود مواردی مانند زمین، ساختمان کارخانه و شرکت، تجهیزات و ماشین آلات و کالای موجود در انبار هستند.  دارایی ‌های نامشهود نیز چیزهایی مانند مجوز فعالیت، برند و حق بهره ‌برداری و چنین مواردی هستند.

شرکت چقدر بدهی دارد؟ هر نوع تعهدی که شرکت در قالب برگ خرید، بدهی کوتاه‌مدت یا بلندمدت ملزم است آن را پرداخت کند یک بدهی است.

ثروت خالص سهامداران یا حقوق صاحبان سهام چقدر است؟ با کم کردن بدهی‌ های شرکت از دارایی‌ های آن، حقوق صاحبان سهام بدست می ‌آید. محاسبه ارزش دفتری سهم با حقوق صاحبان سهام انجام می‌شود.

                            بررسی وضعیت مالی شرکت در دوره‌های مختلف

ترازنامه آخرین دوره را با ترازنامه سال‌ های قبل مقایسه کنید. این مقایسه باید شامل فاکتورهای مهمی که در همین مطلب ذکر شد باشد تا بتوانید پیشرفت یا عدم پیشرفت شرکت را تشخیص دهید. به طور مثال می‌توانید حقوق صاحبان سهام شرکت را در چند سال اخیر بررسی کنید و ببینید کاهش داشته یا اینکه رشد کرده است؟ وضعیت بدهی‌ها چگونه بوده؟ اندازه‌ها رشدها و افت‌ها را هم در نظر بگیرید.

سرمایه ‌گذاری که قصد داشته باشد با بررسی صورت ‌های مالی یک سرمایه‌گذاری سودآور انجام دهد نباید این موارد را نادیده بگیرد. با بررسی فاکتورهای فوق می‌توان یک شرکت که دارای مشکلات احتمالی را تشخیص داد و تصمیم درست را گرفت.

علاوه بر فاکتورهایی که ذکر شد، برای قضاوت بهتر در مورد شرکت‌ها، پاسخ این موارد را نیز بیابید:

·         آیا دارایی‌ های شرکت نسبت به سه ماه قبل، شش ماه قبل، یک سال و دو سال گذشته رشد داشته است؟

·         همچنین موارد کلیدی ترازنامه نسبت به دوره‌ های سه و شش ماهه و چند سال چه تغییری نشان می‌دهد؟

·         بدهی‌ های شرکت کاهش داشته یا افزایش؟ نرخ رشد بدهی ‌ها تندتر از دارایی ‌هاست یا کندتر از دارایی ‌ها؟

·         حقوق صاحبان سهام در چه وضعیتی است؟ ثروت شرکت نسبت گذشته رشد داشته یا خیر؟

در یک شرکت که وضعیت خوبی حاکم است، موارد ذکر شده در این مطلب در وضعیت خوبی قرار دارد. نکته مهم در تمرین و تکرار است، با تمرین و تکرار در بررسی ترازنامه‌ها مجرب خواهید شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا