بازار مسکن و اجاره‌بها در ماه‌های آینده افزایش چندانی نخواهد داشت

بازار مسکن و اجاره‌بها در ماه‌های آینده افزایش چندانی نخواهد داشت

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد بازار مسکن در ماه‌های آینده با افزایش شدید و تلاطمات بازارهای موازی مواجه نشود.

 

حسین عبده تبریزی در حاشیه نشست بررسی راهکارهای کنترل بازار مسکن در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت فعلی و آتی بازار مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون به دنبال آرام کردن بازار سفته‌بازی و تقویت بازار مسکن مصرفی بوده که به نظر من موفق بوده است.
وی با بیان اینکه رکود در سال‌های گذشته به این دلیل بود که با خرید و فروش برای سفته‌بازی مقابله و از این نوع معاملات کاسته شد، ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد التهاب در بازار مسکن در ماه‌های اخیر، موضع‌گیری ترامپ در خصوص مسائل ایران بود که سبب التهاب در بازار مسکن شد؛ ضمن اینکه تغییرات ارزی نیز به این التهاب دامن زد. در نتیجه خریدارانی که در بازار مسکن در ماه‌های گذشته آماده خرید بودند، ناگهان با افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها روبرو شدند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تأمین مالی افزود: این در حالی است که تقاضا در این بازار چندان افزایش نیافته بود، ولی انتظار تورمی ایجاد شده سبب افزایش قیمت‌ها شد.
به گفته عبده تبریزی، آنچه در حال حاضر سبب حاد شدن بازار مسکن شده، بحث اجاره‌ها است؛ چون یک سوم مردم ایران اجاره‌نشین هستند و دولت به دنبال چاره‌اندیشی برای این قشر است.
وی در خصوص عدم اجرای مسکن اجتماعی اظهار داشت: طرح مسکن اجتماعی که ویژه تأمین مسکن برای اقشاری است که نه توان پرداخت اجاره‌بها دارند و نه پرداخت اقساط، به عنوان بخشی از برنامه وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و مهم‌ترین تأمین‌کنندگان مالی در آن، دولت، شهرداری‌ها، خیرین و دستگاه‌های حمایتی هستند، اما این طرح به دلیل محدودیت‌های مالی دولت برای اجرای سیاست‌های مسکن استیجاری، اجرایی نشد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تأمین مالی با بیان اینکه پیشنهاد شده است تا بخشی از مالیات مسکن به شهرداری‌ها برای مسکن اجتماعی داده شود، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم قصد ندارد در بخشی که بخش خصوصی ورود کرده، وارد شود و به سراغ ساخت و ساز مسکن برود، بلکه دولت باید سیاست‌هایی اعمال کند تا از اقشار آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین با ساخت خانه‌های اجتماعی حمایت شود.
عبده تبریزی با بیان اینکه در حال حاضر خانه‌هایِ خالیِ گران زیاد داریم ولی خانه‌هایی که مطابق خواسته و تقاضای مردم است، کمبود داریم خاطرنشان کرد: بخش‌های بانکی باید بتوانند برای احداث واحدهای کمتر از ۸۰ مترمربع تأمین مالی کنند، چون مردم نمی‌توانند برای واحدهای بزرگ‌متراژ، قدرت خرید خود را تقویت کنند. به همین منظور دولت قرار است با ارائه معافیت‌های مالیاتی و عرضه زمین، از ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ حمایت کند.
وی درباره سیاست کنترل قیمت و قیمتگذاری در بازار مسکن از سوی دولت گفت: اجرای این سیاست به زیان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن خواهد بود و باعث می‌شود مردم از عرضه واحدهای خود طفره بروند؛ به همین دلیل اقتصاددانان چنین طرح‌هایی را پیشنهاد نمی‌دهند. ممکن است یک اقدام کوتاه‌مدت برای چند ماه قابل توجیه باشد، ولی در میان‌مدت و بلندمدت سبب نابودی برنامه‌ریزی شهری خواهد شد.
به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تأمین مالی، کنترل بازار به بخش‌هایی تعلق می‌گیرد که بازار در آنها وجود نداشته و عرضه به صورت انحصاری باشد، اما زمانی که هزاران نفر قصد خرید و فروش یا اجاره مسکن را دارند، اعمال سیاست‌های کنترلی، نتیجه‌ای جز فساد نخواهد داشت.
عبده تبریزی درباره پیش‌بینی بازار مسکن گفت: در شرایط فعلی پیش‌بینی این بازار بسیار مشکل است. همچنین اقتصاددانان از اواسط سال ۹۴ به دلیل افزایش حجم پول و نقدینگی، وقوع یک تورم بزرگ را پیش‌بینی می‌کرده‌اند، ولی بعید است که در آینده نزدیک بار دیگر یک افزایش قیمت شدید رخ بدهد.
وی تأکید کرد: آنچه در حال حاضر قیمت‌ها را کنترل کرده است، ضعف بودجه و درآمد خانوارها است. زمانی که قدرت خرید مردم پایین باشد، کسی به سمت بازار مسکن متمایل نخواهد شد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور تأمین مالی یادآور شد: مواضع ترامپ سبب شد تا لطمه زیادی به انتظارات تورمی وارد شود، اما همچنان بودجه خانوارها محدود است. به نظر من، نه بازار اجاره افزایش چندانی خواهد داشت و نه بازار خرید و فروش مسکن؛ ضمن اینکه شدتی که در نوسانات بازارهای موازی شاهد هستیم، در بازار مسکن مشاهده نخواهیم کرد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا