از افزاش صعودی آهن و عدم ثبات بازار تا معادنی که هنوز نیازمند زیرساخت های اولیه هستند

از افزاش صعودی آهن و عدم ثبات بازار تا معادنی که هنوز نیازمند زیرساخت های اولیه هستند

دنیای معدن - در حالی کارگروه تخصصی اشتغال در خراسان جنوبی برگزار شد که تعطیلی ۲۷ درصدی شهرک های صنعتی را شاهد هستیم و روزهای سرد و سخت تولیدکنندگان طیور را داریم تنها راه توسعه و جذابیت استان معادن ذکر شده است.

به گزارش دنیای معدن از بیرجند، در حالی دهمین کارگروه تخصصی اشتغال خراسان جنوبی در سال 97 با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور در بیرجند برگزار شد که در این جلسه افرادی در قالب نمایندگان بخش های مختلف مطالبی بیان کردند.

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی اظهار داشت: پتانسیل و مشکلات استان خراسان جنوبی در بخش معادن زیاد است و استان دارای 150 هزار کیلومتر مربع مرز که 450 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است و یکی از معدود مناطقی که تمام ساختارهای زمین شناسی در آن انجام شده و تمام دوره های زمین شناسی و تمام سرگذشت ها را در این استان داریم.

مشاهده رد پای دایناسور در خراسان جنوبی

عابدی با بیان اینکه ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی زیاد است و بالغ بر 43 نوع ماده معدنی و 2.5 تن ذخیره ماده معدنی و پتانسیل ناشناخته وجود دارد که ارزش آن بیشتر است افزود: پتانسل منحصر به فرد استان در بخش معادن زیاد است و وجود رد پای دایناسور از دیگر موارد است.

معادن نقش زیادی در توسعه و جذابیت خراسان جنوبی دارد

نایب رئیس خانه معدن خراسان جنوبی گفت: از 555 پروانه بهره برداری 50 درصد به بهر برداری رسیده، 311 مورد غیرفعال شده است و 13 هزار نفر اشتغال در معدن داریم.

عابدی با بیان اینکه بخش معدنی ما در مناطقی دور افتاده است و باید برای راه، آب و زیرساخت های معادن اعتبارات تخصیص یابد افزود: جذابیت باید در معادن ایجاد شود و معافیت جرائم دیرکرد را داشته باشیم.

نماینده تولید کنندگان طیور و مرغداری های خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: در بخش طیور 624 واحد تولیدکننده با 9 میلیون و 430 هزار جوجه ریزی در 30 واحد تولیدی مرغ تخم گذار مشغول فعالیت هستند و در استان خراسان جنوبی زنجیره کامل از جمله واحدهای گوشتی را داریم.

روزهای زیان تولیدکننده جوجه

خیریه با بیان اینکه واحدهای تبدیلی کارخانه مشکلات زیاد در بخش طیور داریم افزود: مرغداران دچار مشکل شدند و واحدهای مرغ مادر بیشترین مشکل را دارند چون با وجود تولید زیاد اما قیمت جوجه در یک ماه گذشته افت کرده است.

وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی مشکلات استانی همیشه مطرح بوده اما در کشور یکی از مسائلی که باید جلوگیری شود اینکه در سال 93 جوجه تولیدی در استان زیاد شد و 893 هزار جوجه مادر در کشور جوجه ریزی و در شش ماه آینده کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

نماینده تولید کنندگان طیور و مرغداری های خراسان جنوبی گفت: مشکلات مرغداران زیاد است و وامها را نمی توانند پرداخت کنند و اگر امکان دارد بانک ها به مدت دو سال تنفس بدهند و برای افزایش قیمت نهادها فکری برداشته شود.

عدم مناسب بودن جاده ها در خراسان جنوبی دردی دیگر بر پیکره استان

نماینده صنعت خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: 32 سال است در بخش معدن و صنعت استان خراسان جنوبی فعالیت دارم اما افزایش هزینه حمل نقل و زیرساخت ها در استان ضعیف است و جاده ها مناسب نیست.

صباغ گل با بیان اینکه بیشتر شرکت ها ناظران آنها در تهران مستقر هستند و همیشه مشکلاتی از قبیل پرواز داریم افزود: عدم ثبات بازار یکی از مشکلات و عدم ثبات قیمت در بازار از مهم ترین مشکلات بخش صنعت است.

عدم ثبات بازار مشکل مهم صنعت

وی اظهار داشت: در یکی از مصالح ساختمانی مثل آهن 35 درصد افزایش داشتیم چطور می شود قرارداد کار بسته شود و گرانی و کمبود مواد اولیه، یکی از مواردی است که تاثیر بر صنعت و رونق صنعت ساختمان داردو

رئیس شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: 22 شهرک ناحیه صنعتی داریم که از این تعداد 9 شهرک، 13 ناحیه صنعتی و 17 زیرساخت کامل و مابقی در حال تکمیل زیرساخت است.

جرجانی با بیان اینکه 7 سال از ساخت آخرین شهرک در استان می گذرد افزود: 17 سرمایه گذار در شهرک های صنعتی مستقر هستند و هزار و 160 هکتار عملیاتی کردیم و در شهرک صنعتی بیرجند نیز 23 درصد از واحدها غیرفعال است.

تعطیلی 27 درصدی شهرک های صنعتی در خراسان جنوبی

وی اظهار داشت: در مجموع بین 25 تا 27 درصد شهرک های صنعتی استان کاملاً تعطیل شده و از سال 90 به بعد، درصد کاهش میزان تولید در قبل از عید داشتیم و تخصیص ارز مشکل دار شده است.

نماینده بخش کشاورزی خراسان جنوبی هم اظهار داشت: 36 درصد معیشت مردم در بخش کشاورزی است و بخش کشاورزی اینجا پویا زنده و فعال است و 36 درصد فضای اقتصادی تلاش عناب، پسته، زعفران، زرشک و گیاهان دارویی است.

لزوم آینده نگری در زمینه روان آب ها و مشکلات آب

سرحدی افزود: حفظ منابع آبی در استان خراسان جنوبی یکی از مهمترین اولویت ها بوده و روان آبهای استان خراسان جنوبی 700 میلیون مترمکعب است و کسری 150 میلیون مترمکعب را در استان داریم اما اگر مدیریت آینده نگر نداشته باشیم بامشکل مواجه می شویم.

وی بیان کرد: در شارژ قنوات سرمایه گذاری جدی نداریم در صورتی که این طرح ها احیا کننده است به جهت اینکه همه ارزش های فنی اقتصادی خود را حفظ کنیم و در بازرگانی بازاریابی باید جدی ورود شود و وضعیت اقتصادی ما ویژه است و باید مدیریت ویژه داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا