در هفته گذشته رخ داد؛

پلی پروپیلن ها در کانون توجه

پلی پروپیلن ها در کانون توجه

در اولین هفته بهمن ماه ،تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات با حجم بالاتری را تجربه کرد، در این هفته ۳۹ گرید با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.


در هفته ای که گذشت حجم معاملات محصولات پلیمری به ۴۹ هزار و ۵۰۹ تن رسید. عرضه محصولات ۵۶ هزار و ۱۷۱ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۶۳۰ تن رقم خورد که نسبت به هفته گذشته افزایش داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از بورس کالای ایران، در اولین هفته بهمن ماه، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات با حجم بالاتری را تجربه کرد، در این هفته ۳۹ گرید با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

به گفته کارشناسان بازار، با وجود افزایش بیش از ۲.۵ درصدی نرخ دلار در هفته گذشته و انتظار افزایش نرخ های پایه، اما به دلیل عدم کشش کافی بازار مصرف نهایی درصد رقابت های قیمتی کاهش یافته بود. البته با توجه به افزایشی بودن قیمت های پایه تحت تاثیر نرخ دلار، حجم معاملات در هفته گذشته افزایش را تجربه کرد.

حجم عرضه ها در هفته گذشته ۱.۹۲۴ تن افزایش داشت، به طوری که گریدهایی همچون پلی پروپیلن نساجی، سنگین اکستروژن و بادی با افزایش عرضه روبه رو شدند. البته کالای پلی اتیلن سنگین فیلم و پلی پروپیلن شیمیایی کاهش عرضه های نسبتا بالایی را تجربه کردند.

در هفته گذشته حجم معاملات نیز نسبت ۷.۷۹۷ تن افزایش را تجربه کرد، این رشد حجم معاملات نشان از پذیرش افزایش های قیمت در هفته های اخیر توسط مصرف کننده های نهایی دارد.  به این ترتیب در کل بیش از ۸۸ درصد از محصولات عرضه شده توسط کارگزاران خریداری شد و ۳۹ گرید از ۷۲ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

به این ترتیب در صدر جذابترین محصولات پلیمری در هفته گذشته، پلی پروپیلن ها بودند که همچنان بازاری پرالتهاب را سپری می کنند. همچنین گرید سنگین اکستروژن ۶۸۶۶M ایلام و سنگین اکستروژن EX۳ این مجتمع که یک هفته غیبت داشتند هم با رقابت مورد معامله قرار گرفتند.

در صدر محصولات دو گرید پلی پروپیلن های پایپ گرید ZR۲۳۰C نویدزرشیمی و MR۲۳۰C مارون قرار داشتند.

بدین ترتیب بیشترین افزایش نرخ در این هفته مربوط به پلی پروپیلن های پایپ گرید ZR۲۳۰C نویدزرشیمی و MR۲۳۰C مارون بود که به ترتیب با ۱۵ و ۱۴ درصد رقابت قیمتی به فروش رسیدند به نظر می رسد که کاهش عرضه ها و احتمال اتمام موجودی انبار پتروشیمی ها دلیل این رقابت های قیمتی بوده باشد.

همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹AA امیر اکبیر و پلی اتیلن سنگین لوله PE۱۰۰ مارون و شازند و پلی پروپیلن شیمیایی ۵۴۸R و سبک خطی ۲۰۹AA شازند از دیگر گروه های پر رقابت بازار بودند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا