در جلسه معارفه پتروشیمی پارس چه گذشت؟

در جلسه معارفه پتروشیمی پارس چه گذشت؟

مدیران عامل و مدیر مالی پتروشیمی پارس و سهامدار عمده با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملکردی از پیش بینی سود سال ۹۶، درصد عرضه ،سیاست تقسیم سود و زمان برگزاری مجمع خبر دادند.

جلسه معارفه پتروشیمی پارس بعدازظهر روز گذشته در هتل اسپیناس با حضور مدیران این شرکت 600 میلیارد تومانی، مسئولان هلدینگ خلیج فارس و فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، مسعود حسنی مدیرعامل پتروشیمی پارس با اشاره به سال تاسیس و آخرین سرمایه ثبتی گفت: جمع تولیدات این شرکت ( اتان، اتیلین، استایرن منومر و اتیل بنزن) به میزان 4.5 میلیون تن در سال است.

وی افزود: مجوز دهنده‌های بزرگ دنیا از جمله دو شرکت لینده و پلیمری اروپا از این شرکت حمایت می‌کنند و کیفیت مطلوب محصولات باعث ایجاد رقابت و تنوع مشتریان در بازار‌های جهانی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به سودده بودن "پارس" گفت: سود حاصله در سال 94 به میزان 2.27 هزار میلیارد تومان، در سال 95 مبلغ 2.48 هزار میلیارد تومان بود و برای سال 96 به علت عدم تصویب نهایی در مجمع انتظار می‌رود به 3.05 هزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: از اهم پروژه‌های ارتقا بهره وری می‌توان ایمن سازی تاسیسات، مطالعات زنجیره ارزش محصولات، اصلاح ساختار فرایندی و رفع تنگنا‌های عملیاتی و ارزیابی‌های ریسک عملیاتی، افزایش ذخیره آب آتش نشانی به خصوص ذخیره محصولات و خوراک به صورت مناسب‌تر اشاره کرد.

حسنی درخصوص مدیریت مقابله با تحریم‌ها گفت: علاوه بر اینکه در این باره توسط سهامداران عمده راه حل‌های متنوعی پیشنهاد شده، "پارس" توانسته قطعات یدکی و مواد شیمیایی مورد نیاز را برای 6 سال آینده خریداری کند که از آن جمله قطعات cold box که از شرکت لینده خریداری شده است.

مدیرعامل پتروشیمی پارس در ادامه بیان کرد: در مورد توانمند سازی شرکای تجاری و تولیدکننده‌های داخلی، توسعه فروش داخلی و امکانات مطمئن حمل و نقل دریایی برای صادرات هم اقدامات زیادی انجام شده است. ما از مدت‌ها قبل در بورس حضور داریم، اما عملا و رسما وارد بورس نشده بودیم که اکنون این شرایط فراهم شده است.

در بخش دیگر این نشست فریدون امیری، رییس مالی این شرکت  با اشاره به اینکه سرمایه گذاری 50 درصدی در شرکت پلیمر آریا ساسول جزو سرمایه گذاری‌های بلند مدت محسوب می‌شود، گفت: این شرکت درحال حاضر با مالکیت 50 درصدی دو شرکت پارس تامین مجد و پتروشیمی پارس فعالیت می‌کند و محصولات اتیلن و پلی اتیلن سبک و سنگین تولید می‌کند.

امیری افزود: وضعیت سودهی نیز در سال 93 مبلغ 17 هزار میلیارد تومان و در سال 96 مبلغ 20 هزار میلیارد تومان سود داشته که 98 درصد سود را در سال گذشته توزیع کرده است.

وی با بیان اینکه مقدار فروش داخلی "پارس" به لحاظ تناژی شامل استایرن منومر با عرضه در بورس و شرکت‌های مستقر در پارک استایرن از سال 93 تا 96 افزایش پیدا کرده،افزود: مبلغ فروش صادراتی سال 96 نسبت به سنوات قبل علی رغم افزایش فروش داخلی نسبت به سال‌های قبل، 66 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به روند سودآوری طی 4 سال اخیر گفت: در سال 93 مبلغ 29 هزار میلیارد تومان سود حاصل شده که از این مبلغ 20 هزار میلیارد تومان سود ناخالص بوده و در سال 96 این سود به 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. سود هر سهم در سال 94 مبلغ 3376 ریال، سال 95 مبلغ 4140 ریال و سال 96 (حسابرسی نشده) مبلغ 5083 ریال محاسبه شده است.

وی در خصوص نرخ خوراک گفت: طبق ابلاغیه مصوبه هیات دولت، نرخ خوراک 3800 تومان اعلام و از ابتدای سال اعمال می‌شود، اما نباید نگران نوسانات بود، چرا که اگر نرخ دریافت خوراک 3800 تومان و نرخ عرضه 4200 تومان باشد، در سود تاثیری ندارد.

علی حسینی، مدیرعامل سرمایه گذاری مدیران اقتصاد درباره نحوه نرخ گذاری محصولات و خوراک شرکت آریا ساسول برای سال‌های آتی گفت: آریا ساسول واحد تبدیل اتان به اتیلن است که مشابه واحد تبدیل 100 درصدی در بورس شاید پتروشیمی مارون باشد.

وی افزود: سهم "پارس" از 2 هزار میلیارد تومان سود خالص آریا ساسول هزار میلیارد تومان است، که معادل 35 درصد پتروشیمی پارس است و 25 سود حاصل از استایرن منومر و 45 درصد مابقی حاصل از فروش LPG است که با قیمت نفت رابطه مستقیم دارد.

وی درخصوص نحوه ورود ارز به داخل و برنامه عرضه علاوه بر 10 درصد گفت: با ایجاد شبکه اختصاصی توسط سیستم جامع هلدینگ طی دوران تحریم، سالانه 8 میلیارد دلار ارز وارد شده است.

امیری درباره معافیت مالیاتی گفت: تا سال 95، معافیت مالیاتی ماده 132 داشتیم، اما در سال 96 مصوبه‌ای توسط جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد که معافیت مالیات برای 10 سال آینده تمدید شد واز این بابت در صورت‌های مالی مالیات شناسایی نشده است.

حسینی درباره میزان مطالبات گفت: مطالبات ما از شرکت بازرگانی پتروشیمی 500 میلیارد تومان است، که از این بابت 200 میلیارد تومان اختلاف فی مابین وجود دارد که ذخیره گرفته شده و 300 میلیارد تومان مابقی مورد قبول است.

وی ارزش جایگزینی "پارس" و آریا ساسول را 1.8 و 1.5 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: باتوجه به سهم 50 درصدی پتروشیمی پارس در آریا ساسول، کل ارزش جایگزینی را می‌توان 2.5 میلیارد دلار در نظر گرفت.

سیاوش میرحاجی رییس خدمات فنی نیز درباره ظرفیت اسمی تولید گفت: 2 واحد تولیدکننده اتیل بنزن و استایرن منومر سال گذشته تا 90 درصد ظرفیت اسمی تولید داشته اند، این 2 واحد تا 104 درصد توان تولیدی  دارند.

حسینی درخصوص طرح توسعه‌ای، سیاست تقسیم سود و زمان برگزاری مجمع گفت: "پارس" پروژه توسعه‌ای بزرگ ندارد، این شرکت همواره بالای 90 درصد تقسیم سود داشته و یک ماه پس از زمان عرضه با توجه به مهلت مقرر سازمان بورس، مجمع برگزار و سود به سهامداران بلافاصله پرداخت می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا