در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

افزایش 15 درصدی قاچاق اشیای قدیمی به کشور

افزایش 15 درصدی قاچاق اشیای قدیمی به کشور

هرچند در حال حاضر صادرات صنایع دستی بیش از واردات آن به کشور است اما طبق آخرین اعلام دست‌اندرکاران، میزان صادرات این محصولات کاهش یافته و همچنین 15 درصد از محصولات موجود در بازار نیز قاچاق هستند که در این میان مبل‌ها و تابلوهای معرق به دلیل لوکس بودن و داشتن تعرفه گمرکی‌ بالا، میزان قاچاق‌شان بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محصولات صنایع دستی از گذشته جزو کالاهای صادراتی بوده‌اند و بخش عمده‌ای از آنها در خارج از کشور به فروش می‌رسید و گاهی سهم فروش آنها در خارج بیشتر از داخل کشور بود ولی کارشناسان معتقدند به دلیل تحمیل تحریم‌ها، ایران از بازار صنایع دستی دنیا رانده شده است اما بعد از توافق هسته‌ای و با تدابیر در نظر گرفته شده اقدامات لازم برای بهبود این بخش در حال انجام است.

در این زمینه رییس اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی به خبرنگار ایسنا گفت: صادرات صنایع دستی کاهش یافته است؛ به عنوان مثال فرش که بالاترین هنر صنایع دستی است، نظارت دقیقی روی صادرات آن انجام نمی‌شود.

سید محمد عبداللهی اظهار کرد که در مورد برخی از صنایع دستی مثل مبل‌ها یا تابلوهای معرق، با توجه به این‌که در زمان واردات به عنوان کالای لوکس محسوب می‌شوند و تعرفه گمرکی بالاتری دارند، میزان قاچاق بیشتری در این زمینه انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: همه این عوامل موجب شده هنرمندان از بازار خارج شوند و کار به دست دلالان و واسطه‌ها بیفتد.

عبداللهی با بیان اینکه تابلوهای معرق بیشتر از کشور چین وارد می‌شود، گفت: حجم زیادی از مجسمه‌های مختلف چوبی از تایلند و مجسمه‌های تزئینی از چین قاچاق می‌شود و بیشتر زیورآلات نیز از کشور هند وارد می‌شود.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی 15 درصد از صنایع دستی موجود در بازار قاچاق است و ما در دنیا از نظر تعدد صنایع دستی مقام اول را داریم، برای همین است که چینی‌ها نمی‌توانند با ما رقابت کنند.

وی معتقد است که با ایجاد آرشیو ملی هنرمندان ایران زمین، بسیاری از مشکلات در این زمینه حل می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا