مدیر عامل بورس کالای ایران مطرح کرد:

تقویت بازارهای رسمی کشور لازمه اقتصاد

تقویت بازارهای رسمی کشور لازمه اقتصاد

سلطانی نژاد ابراز داشت: در ادبیات مالی و در همه کشورهای دنیا بازارهای آتی و بازارهای مشتقه راه اندازی می شوند تا مدیریت بهتری روی نوسانات بازار نقد داشته باشند. عموما بازارهای آتی محلی به شمار می روند تا افرادی که به دنبال پوشش ریسک نوسانات یا سفته بازی هستند، در این بازار حضور پیدا کرده و در این معاملات عموما کالاها منجر به تحویل نمی شود.


مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: اینکه گفته می شود بازار مشتقه در بازار نقد اثر گذار است، در ادبیات اقتصادی، کتب و پژوهش های مختلف در این زمینه رد شده و همواره ثابت شده که بازار نقد بر بازار مشتقه اثر گذار است چرا که در بازار نقد، کالا مورد معامله قرار می گیرد اما در بازار مشتقه ۹۹ درصد معاملات منجر به تحویل کالا نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حامد سلطانی نژاد در گفت و گو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه الگو برداری بازار نقدی سکه از بازار آتی پیش فرض درستی نیست، گفت: در ادبیات مالی و در همه کشورهای دنیا بازارهای آتی و بازارهای مشتقه راه اندازی می شوند تا مدیریت بهتری روی نوسانات بازار نقد داشته باشند. وی افزود: عموما بازارهای آتی محلی به شمار می روند تا افرادی که به دنبال پوشش ریسک نوسانات و یا سفته بازی هستند، در این بازار حضور پیدا کرده و در این معاملات عموما کالاها منجر به تحویل نمی شود.

وی اضافه کرد: بنابراین اینکه گفته می شود بازار مشتقه در بازار نقد اثر گذار است، در ادبیات اقتصادی و در کتاب ها و پژوهش های مختلف رد شده و ثابت شده است که بازار نقد بر بازار مشتقه اثر گذار است.

سلطانی نژاد تصریح کرد: نقدهایی که نسبت به بازارهای رسمی وارد می شود ممکن است منجر به تصمیم گیری های اشتباهی شود که امر حاصلی جز سوق به سمت بازارهای غیر رسمی و غیر شفاف و ایجاد هرج و مرج در اقتصاد کشور ندارد. به گفته ی سلطانی نژاد، بورس کالا یک بازار متشکل نظام یافته است که دارای شفافیت بوده و افراد با هویت خود در این بازار به معامله می پردازند؛ در این بین اگر در روند معاملات بورس کالا خللی در سمت عرضه و تقاضا ایجاد می شود، باید با رفتار بازاری آن را مدیریت کرد به طوری که اگر عرضه کم است باید افزایش پیدا کند و اگر تقاضا کم است باید مدیریت شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه محدودیت هایی در تعداد معاملات و سطح وجه تضمین در بازار آتی سکه ایجاد کردیم تا بازار را کنترل و مدیریت کنیم، تصریح کرد: قطعا یکی از عواملی که منجر به مدیریت بازار سکه می شود مدیریت سمت عرضه است، زیرا تقاضا به شدت در بازار وجود دارد و با افزایش عرضه بازار می تواند به سمت و سوی مطلوب حرکت کند.

به گفته سلطانی نژاد، دلیل دیگری نیز که تاثیرپذیری بازار نقد از آتی را منتفی می کند، ساعت شروع بازار آتی است، در حال حاضر بازار آتی سکه ساعت یک و نیم بعدازظهر باز می شود یعنی زمانی که قیمت های بازار نقد مشخص شده و تاکید می کنم که در این بازار ۹۹ درصد معاملات منجر به تحویل فیزیکی سکه نمی شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران یادآور شد: زمانی بازار قراردادهای آتی و بازار مشتقه در انحصار کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس بود و پس رشد اقتصادی بالای این کشورها در پی راه اندازی این بازارها، در حال حاضر کشورهایی مانند چین هم دارای بزرگترین بازارهای مشتقه دنیا هستند به طوری که بازار مشتقه موجب شده تا چین مرجع کشف قیمت کالاهایی مثل فولاد و پتروشیمی در دنیا شود لذا ما هم باید از فرصت هایی که این ابزارهای مالی در اختیار قرار می دهند نهایت بهره را ببریم.

وی با بیان اینکه بعضا شاهد انتقادهای ناآگاهانه از بازارهای رسمی کشور هستیم، گفت: اگر در بازاری قیمتی بالا یا پایین می رود، باید عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم که در این راستا به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم که برای کنترل بازار سکه، در بازار آتی موقعیت فروش بگیرند و از این طریق بازار را کنترل کنند.

سلطانی نژاد در خصوص تعیین قیمت سکه در بازار آتی گفت: در هر بازاری قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند که در بازار آتی هم همین فرایند حاکم است لذا اگر در مورد همه ی کالاها بازارهای رسمی تشکیل دهیم دیگر مجبور نخواهیم شد تا قیمت ها را به صورت دستوری تعیین کنیم. مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان اظهار داشت: برای رسیدن به سلامت، شفافیت و تعادل در اقتصاد باید بازارهای رسمی کشور تقویت شوند همان طور که اخیرا در جلسه سران سه قوه هم بر تقویت بازار سرمایه تاکید شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا