یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

تعادل بازار با اوراق گواهی سکه طلا

تعادل بازار با اوراق گواهی سکه طلا

اوراق گواهی سکه طلا، از جمله ابزارهای نوین بازار سرمایه است که اکنون بانک مرکزی در نظر دارد از آن برای نقد کردن پیش از سررسید سکه‌های پیش‌فروش شده استفاده کند.

 

طرح جدید بانک مرکزی با همکاری بورس کالا در راستای اوراق گواهی سکه به تعادل بازار سکه و طلا کمک می کند.

ابراهیم جلیلوند، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، طرح جدید بانک مرکزی برای ساماندهی بازار سکه را مورد بررسی قرار داد.

جلیلوند در این زمینه گفت: اوراق گواهی سکه طلا، از جمله ابزارهای نوین بازار سرمایه است که اکنون بانک مرکزی در نظر دارد از آن برای نقد کردن پیش از سررسید سکه‌های پیش‌فروش شده استفاده کند.

وی افزود: در این طرح، کسانی که از بانک مرکزی سکه پیش‌خرید کرده بودند، می‌توانند اوراق گواهی سکه طلا دریافت کرده و سکه‌های خود را پیش از موعد سررسید در بورس به فروش برسانند.

جلیلوند با اشاره به مزایای این طرح گفت: از مزایای این طرح باید گفت که با خرید و فروش الکترونیکی، ریسک حمل و نقل سکه، مفقودی و ... کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، در این بستر الکترونیکی، خرید و فروش در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و اگر کسی به فروش سکه‌های خود نیازی پیدا کرد، می‌تواند بدون مراجعه به بازار و از طریق سایت بورس کالا، آن را به فروش برساند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: همچنین، ورود به بورس کالا، به معنای ورود به نظام عرضه و تقاضا است و قیمت‌ها در این بازار، به صورت شفاف کشف می‌شود؛ بنابراین، افراد می‌توانند با اطمینان به این بازار سکه‌های خود را با قیمتی مناسب و براساس موعد سررسید خود معامله کنند.

وی اوراق گواهی پیش‌فروش سکه را اقدامی در راستای نقد‌پذیر کردن اوراق مزبور و همچنین تعمیق بازار طلا و ثبیت این بازار در شرایط کنونی معرفی کرد و گفت: افزایش معاملات در این بازار می‌تواند به تعادل بازار سکه کمک کند.

وی در پایان گفت: از دیگر مزایای این طرح نیز آشنایی مردم با اوراق گواهی سکه و دیگر ابزارهای بورسی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری بیشتر آنها در بازار سرمایه موثر واقع شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا