رئیس انجمن زغال‌سنگ مطرح کرد:

زمان افزایش ۲۰ درصدی زغال سنگ و عدم تاثیر بر فولاد

زمان افزایش ۲۰ درصدی زغال سنگ و عدم تاثیر بر فولاد

گروه معادن >زغال‌سنگ - رئیس انجمن زغال‌سنگ زمان اجرای افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها را اعلام کرد گفت: قیمت فولاد از بازارهای جهانی و بورس فلزات تبعیت می‌کند، در نتیجه رشد بهای زغال‌سنگ داخلی بر قیمت فولاد اثر ندارد.

به گزارش ماین نیوز، به‌تازگی دولت تصمیم گرفته نرخ زغال‌سنگ را ۲۰ درصد افزایش دهد. افزایش نرخ زغال‌سنگ داخلی، بدون شک بر بازار فلزات تأثیر خواهد داشت، اما قطعا تأثیر آن مشابه نوسانات نرخ زغال‌سنگ در بازارهای بین‌المللی نیست.

محمد مجتهدزاده رئیس انجمن زغال‌سنگ با عدم اعتقاد به تأثیر افزایش قیمت زغال‌سنگ بر بازار فلزات گفت: افزایش قیمت زغال‌سنگ برای تداوم فعالیت معادن زغال‌سنگ الزامی بود. تعامل سازنده‌ای بین ذوب‌آهن و انجمن بهره‌برداران معادن زغال‌سنگ در کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ وزارت صنعت، پیگیری شد و این توفیق به دست آمد.

وی اضافه کرد: قیمت‌های جدید زغال‌سنگ از ابتدای تیر سال جاری اجرائی خواهد شد تا مشکلات معادن زغال‌سنگ با کسب درآمدهای جدید تا حدودی رفع شود.قیمت فولاد از بازارهای جهانی و بورس فلزات تبعیت می‌کند، در نتیجه رشد بهای زغال‌سنگ داخلی بر قیمت فولاد اثر ندارد.

امیدواریم در آینده بر مبنای روشی که قیمت زغال‌سنگ در ارتباط با قیمت شمش فولاد محاسبه می‌شود، نرخ‌ها اصلاح شود و برای طولانی‌مدت چشم‌انداز مناسبی برای بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ ایجاد شود.

تأثیر تغییر نرخ زغال‌سنگ بر بازار فلزات

رسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره تأثیر تغییر نرخ زغال‌سنگ تولید داخل بر بازار فلزات گفت: بیشترین مصرف زغال‌سنگ را ذوب‌آهن دارد. این مجموعه درصد قابل‌توجهی از محصولات را صادر می‌کند. اگر دولت مسیر صادرات را هموار کند، افزایش قیمت زغال‌سنگ بر قیمت تمام‌شده محصولات فلزی تأثیر نخواهد داشت.

وی درمورد تاثیر خروج آمریکا از برجام و احتمال مشکلات صادرات فولاد بر رشد قیمت زغال‌سنگ تولید داخل و بازار فلزات گفت: در چنین شرایطی افزایش قیمت زغال‌سنگ به تناسب می‌‎تواند روی بازار فلزات اثر بگذارد. تولید بخشی از میلگرد بازار در اختیار ذوب‌آهن است. اگر مصرف میلگرد را ۲۰‌میلیون تن فرض کنیم، بین دو تا سه‌میلیون تن میلگرد ازطریق ذوب‌آهن تولید می‌شود. بنابراین سهم این کارخانه از بازار داخل حدود ۱۵ درصد است،با کاهش صادرات ذوب‌آهن و افزایش قیمت سوخت برای این کارخانه، به تناسب قیمت در بازار فلزات افزایش می‌یابد. البته این تأثیر خیلی بزرگ نخواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا