وزیر نفت در پاسخ به ایسنا خبر داد

مذاکره با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ گاز/ به هرقیمتی گاز صادر نمی‌کنیم

مذاکره با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ گاز/ به هرقیمتی گاز صادر نمی‌کنیم

وزیر نفت گفت: درست است که تاکنون نقش زیادی در صادرات گاز نداشته‌ایم اما این روند تغییر خواهد کرد؛ البته تاکید داریم که به هرقیمتی به صادرات گاز نمی‌پردازیم و باید بازگشت سرمایه‌گذاری در این زمینه قابل قبول باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بیژن زنگنه ظهر امروز در نشستی درباره برنامه‌ها و اهداف برگزاری سومین اجلاس سران و هفدهمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اظهار کرد: اجلاس کشورهای صادر‌کننده گاز نشستی برای همکاری رقیبان با یکدیگر است.

وزیر نفت با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس سران و نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران، گفت: محور اصلی سومین اجلاس سران جی‌ئی‌سی‌اف «گاز و توسعه پایدار» است که ناظر به بحثهای زیست محیطی است و حاوی پیام برای کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی خواهد بود.

زنگنه با تشریح برنامه سومین اجلاس سران و هفدهمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به تاخیر در برگزاری اجلاس کاپ ٢١ (کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی ٢٠١٥ سازمان ملل متحد) به دلایل حوادث اخیر پاریس گفت: گاز به عنوان سوختی پاک در سالهای آینده نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز کشورها پیدا خواهد کرد.

سران 9 کشور به اجلاس GECF تهران می‌آیند

وزیر نفت با اشاره به این که اجلاس وزیران کشورهای صادرکننده گاز هفته آینده در تهران برگزار می شود، گفت: دو اجلاس وزارتی در روز شنبه (٣٠ آبانماه) برگزار می شود که جلسه صبح آن نشست عادی وزیران و بعدازظهر همان روز نشست فوق العاده خواهد بود.

وی افزود: یکشنبه (اول آذرماه) اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر جی یی سی اف با حضور تعدادی از مهمان به ریاست رئیس جمهوری کشورمان تشکیل می شود و طی آن علاوه بر آن که سران فرصت دارند نظرات خود را در خصوص صادرات گاز و دیگر مباحث مربوط به گاز مطرح کنند در پایان نیز بیانیه اجلاس منتشر خواهد شد.

زنگنه از کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، به عنوان ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی و هلند، نروژ، عراق و عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز نام برد و گفت: براساس آخرین اطلاعات ما تا این لحظه حضور روسای جمهوری کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا و عراق و همچنین نخست وزیر الجزایر در این اجلاس قطعی شده است. رئیس جمهوری ترکمنستان نیز به عنوان مهمان در این اجلاس حضور خواهد یافت.

وزیر نفت با تأکید بر این که این نخستین اجلاس سران است که با حضور ٩ رئیس کشور برگزار می شود، ادامه داد: در نخستین اجلاس سران مجمع که در قطر برگزار شد چهار رئیس کشور و در اجلاس دوم در روسیه ٦ رئیس کشور حضور داشتند و برای سومین اجلاس که در تهران برگزار می شود تاکنون حضور ٩ رئیس کشور قطعی شده است.

زنگنه با بیان این که به طور کلی ماهیت بازارهای گاز نسبت به بازارهای نفت تفاوت بنیادی دارد، تصریح کرد: در گذشته بازارهای گاز درازمدت و از طریق خط لوله شکل می گرفت ولی به مرور با توسعه صنعت ال ان جی بازار تک محموله ای گاز مطرح شده که هرقدر سهم بازار تک محموله ای افزایش یابد احتمال نقش آفرینی جی یی سی اف نیز در بازار جهانی گاز بیشتر می شود.

وزیر نفت ادامه داد: در حال حاضر در دبیرخانه جی یی سی اف مرکزی برای جمع آوری اطلاعات ایجاد شده است و مدل عرضه و تقاضای انرژی مانند مدل عرضه و تقاضایی که مخصوص اوپک طراحی شد برای جی یی سی اف نیز ایجاد شده است.

وی زمینه اصلی اجلاس جی یی سی اف امسال را گاز و محیط زیست عنوان کرد و با اشاره به گاز و توسعه پایدار (به عنوان محور این اجلاس) اظهار کرد: این اجلاس در بیانیه پایانی خود نیز قطعا به مسائل زیست محیطی اشاره می کند.

تمایل ایران برای صادرات گاز به کردستان عراق

وی با بیان این‌که اولویت ما برای صادرات گاز، کشورهای همسایه است افزود: تمایل داریم به کردستان عراق هم گاز صادر کنیم.

زنگنه اولویت صادرات LNG را ابتدا بازارهای صادراتی در آسیا و سپس اروپا اعلام کرد.

مذاکرات برای سواپ گاز با روسیه، ترکمنستان و آذربایجان

وزیر نفت در پاسخ به ایسنا تاکید کرد با توجه به اینکه کشورهای عضو GECF در بازار گاز با یکدیگر رقیبند در نشست عمومی مذاکره ای برای پروژه‌های گازی نخواهد شد. اما در گفت و گوهای دو جانبه درباره سواپ گاز با روسها، ترکمنستان و حتی آذربایجان مذاکراتی خواهیم داشت.

وزیر نفت با اشاره به این‌ که در اجلاس GECF نتیجه مهم این است که رقبا در حوزه صادرات گاز با یکدیگر جمع شده و به این حد از بلوغ رسیدند که در کنار رقابت با یکدیگر همکاری کنند، اظهار کرد: به عنوان یک کشور بزرگ، ایران اولین مصرف گاز خود را در تزریق دارد و 90 درصد شهرها و جمعیت‌های روستایی تحت پوشش گاز قرار گرفته و نیروگاه‌ها نیز برای بخش عظیمی از سوخت خود گاز مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که ما تقریبا به اندازه صادرات، واردات نیز داریم، گفت: البته ما در درازمدت نیازمند این واردات هستیم، اما می‌خواهیم با کشورهایی مانند ترکمنستان صادرات و واردات متقابل داشته باشیم تا آنها در مقابل خرید گاز از ما کالا و خدمات بخرند.

زنگنه با تاکید بر این‌که اولویت وزارت نفت در فروش گاز صادرات به کشورهای همسایه است، خاطرنشان کرد: هرچه مسیر حمل گاز دورتر شود به خطوط بیشتری نیازمند هستیم و سود صادر‌کننده کاهش پیدا می‌کند.

چرا ایران بیشتر مایل به صادرات LNG است؟

وی درباره اولویت‌های ایران برای صادرات گاز با تاکید بر این‌که ایران تصمیم دارد همان راه گذشته صادرات 40 درصدی به اروپا و 60 درصدی به آسیا را ادامه دهد گفت: عراق، کردستان عراق، افغانستان و کشورهای جنوب خلیج فارس کشورهای هدف هستند و با پاکستان نیز قرار‌داد داریم.

وزیر نفت همچنین ادامه داد: در خطوط لوله به اروپا به دلیل هزینه و هماهنگی‌هایی که لازم است با کشورهای مسیر انجام شود تا به حال موفقیتی نداشته‌ایم.

وی همچنین درباره صادرات LNG با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش خاطر نشان کرد: در صادرات LNG بازار آینده خود را بیشتر به سمت بازارهای آسیایی سوق می‌دهیم.

به دنبال سیاسی کردن نشست GECF نیستیم

وی همچنین درباره‌ی بهره‌برداری سیاسی از کنفرانس GECF با تاکید بر این‌که بازار نفت و گاز یک بازار اقتصادی است که باید از سیاست دور بماند، تصریح کرد: ما به دنبال کنترل سیاسی در بازار نیستیم و کسانی که در بازار نفت کار سیاسی کرده‌اند همان کشورهای تحریم‌کننده بودند. لازم است در حوزه اقتصادی کار کاملا اقتصادی باقی بماند تا روابط آزاد بین مشتری و فروشنده باشد تا فروشنده بتواند به اندازه کافی عرصه ورود داشته باشد.

وزیر نفت ادامه داد: کار سیاسی که در مورد تحریم نفت ایران صورت گرفت ظالمانه و غیرقانونی بود و در GECF و اوپک ما به دنبال آثار سیاسی نیستیم.

به گفته زنگنه در این کنفرانس قرار است کشورهای تولید‌کننده در حوزه گاز و تولید گاز با یکدیگر نشست مشترک تحقیقاتی و پژوهشی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که همه کشورهای حوزه خلیج فارس به جز قطر مصرف‌کننده گاز هستند، اظهار کرد: دیپلماسی گازی ما در این اجلاس تعیین نمی‌شود بلکه سیاست ملی و دیپلماسی ما در حوزه گاز در منافع ملی ما تدوین می‌شود و از این اجلاس تنها به عنوان اهرم استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: این اجلاس فرصتی است تا روابط دو جانبه گازی به همکاری‌های دوجانبه مطرح شود.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که هیچ کشور مصرف‌کننده‌ای تمام گاز مورد نیاز خود را از یک کشور نمی‌خرد و هیچ کشوری نیز بیشتر صادرات خود را به یک خریدار نمی‌کند، عنوان کرد: این کار آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهد، اما تحریم‌ها سیاست کشورهای خریدار را بهم زد و با لغو تحریم‌ها کشورهای خریدار گاز و کسانی که قبلا از ایران گاز می‌خریدند به همان شیوه عمل خواهند کرد.

زنگنه ادامه داد: مشتریان گازی ایران کشورهای آسیایی و اروپایی بودند و ما انگیزه سیاسی برای صادرات به آمریکا نداشتیم و صادرات گاز به آمریکا نیز ارزش والایی نداشته است.

وی با تاکید بر این‌که برای تامین امنیت تقاضای نفتی ایران چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های جدید ندارد، تصریح کرد: قرار است این کار از طریق صندوق توسعه انجام شود، چرا که وزارت نفت منابعی برای سرمایه‌گذاری ندارد این موضوع با دولت مورد بحث قرار گرفته است.

ایران از مالکیت پالایشگاه در کشورهای دیگر استقبال می‌کند

زنگنه در پاسخ به سئوالی درباره ساخت و خرید پالایشگاهها و یا سهام آنها از سوی ایران در پساتحریم گفت: یکی از سیاستهای ایران در فروش نفت در دوران بعد از لغو تحریمها، خرید پالایشگاهها و سهام آنها برای تامین امنیت تقاضاست مشروط بر این که پالایشگاههایی که سهام آنها خریداری می شوند، نفت خود را از ایران بخرند.

به گفته وی، البته قرار نیست وزارت نفت اقدام به خرید این پالایشگاهها کند بلکه کارهای کارشناسی و مذاکرات برای خرید آنها از سوی نفت پیگیری می شود و صندوق توسعه ملی در مورد نحوه خریداری اقدام می کند؛ ایران قرار است ورود به این عرصه را در پساتحریم تجربه کند.

وزیر نفت ادامه داد: هیچ‌گاه نفت روی دست ما نمی‌ماند و اگر پالایشگاه داشته باشیم می‌توانیم آن را با قیمت بالاتر به فروش برسانیم.

زنگنه همچنین با تاکید بر این‌که قرار نیست در اجلاس GECF تصمیم‌گیری در مورد مسائل نفتی صورت گیرد، تصریح کرد: در این اجلاس تنها مسائل مطرح می‌شود و تحلیل ارائه می‌شود.

وی درباره تاثیرات ورود آمریکا به بازار‌ صادرات گاز ادامه داد: این‌که تغییر آمریکا به عنوان یک وارد‌کننده LNG به یک صادر‌کننده بزرگ واقعیتی در بازار گاز است واحد‌های LNG ما 60 درصد پیشرفت کرده اما در دو سال و نیم گذشته متوقف شده و باید این واحد را به اتمام برسانیم. وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون یک واحد ال ان جی ١٠ میلیون تنی ناتمام داریم که به دلیل تحریم متوقف شده است، گفت: راه اندازی این طرح نیازمند سالانه ١٥ تا ١٦ میلیارد مترمکعب گاز یعنی حدود ٢ فاز پارس جنوبی است.

وزیر نفت درباره صادرات LNG با تاکید بر این‌که بازارهای منطقه‌ای از نظر قیمت و موقعیت جذاب‌تر هستند، گفت: قرار نیست ما به هر قیمتی گاز صادر کنیم و باید بازگشت قابل قبولی به بازارهای گازی داشته باشیم.

وی همچنین درباره‌ی هدررفت گاز در مصارف داخلی اظهار کرد: شدت مصرف انرژی ما بالاست و باید برای این مساله فکری کنیم، چرا که به گرفتاری‌های جدی در کشور دچار خواهیم شد.

زنگنه با اشاره به این‌که راندمان متوسط نیروگاه‌های ما 34 درصد است، افزود: وزارت نیرو به دنبال بالابردن این راندمان است و اولویت سیاست‌هایی در جهت کاهش شدت انرژی و بهبود بازده حرارتی دستگاه‌ها داشته باشیم که این امر با کارهایی مانند بهبود حمل‌ونقل و کاهش مصرف سرمایه، کامیون، خودرو و مسکن صورت می‌گیرد.

قرار نیست دبیرکلی ایران منفعت خاصی برای ما داشته باشد

وزیر نفت همچنین با تاکید بر این‌که استفاده حداکثری از پروژه‌های جدید نفتی و گازی در شرایط پساتحریم اظهار کرد: دبیر کل این اجلاس نماینده همه اعضاء است و قرار نیست منفعت خاصی از این طریق به ایران برسد.

وی همچنین با اشاره به این‌که قیمت جهانی گاز متاثر از قیمت نفت است به پیچیدگی‌های تعیین قیمت گاز اشاره کرده و افزود: این طور نیست که قیمت گاز مانند قیمت نفت تنها با یک هزینه فاصله حمل‌ونقل محاسبه شود، بلکه دسترسی کشورها به انرژی‌های جایگزین دیگر و مسائل زیست محیطی نیز در این بین اهمیت دارد، بنابراین بازار گاز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

زنگنه ادامه داد: به همین دلیل نیز با وجود کاهش قیمت نفت، قیمت گاز اگرچه سیر نزولی داشت آنقدر پایین نیامد.

افزایش سهم ایران در بازار گاز

زنگنه در ادامه با اشاره به این که حدود ٧٠ درصد ذخایر گاز، ٤٥ درصد تولید گاز جهان، حدود ٨٥ درصد تجارت گاز به صورت ال ان جی و ٤٠ درصد تجارت گاز به صورت خط لوله در اختیار کشورهای عضو و ناظر جی یی سی اف است، گفت: ایران بیشترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و روز به روز سهم ما در بازار داخلی و جهانی افزایش می یابد.

زنگنه با بیان این که هم اکنون نزدیک ٩٠ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه های گازرسانی قرار دارد، گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده در ٢ سال و نیم آینده تولید گاز کشور به بیش از هزار میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

وی با اشاره به محدودیتهای ناشی از تحریم در مسیر صادرات گاز ایران گفت: هم اکنون آماده صادرات گاز ایران به عراق هستیم و با اجرایی شدن صادرات گاز به این کشور از دو طریق نفت شهر و بصره در مجموع روزانه بیش از ٥٠ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر خواهد شد.

زنگنه در ادامه بیان تفاوتهای اوپک و جی یی سی اف با اشاره به این که اوپک یک سازمان است اما جی یی سی اف محل گفتگوست، افزود: این دو با هم تفاوتهای بنیادی دارند اما همانطور که بیش از ١٢ سال طول کشید تا اوپک توانست به اثرگذاری در بازار نفت برسد امیدواریم در سالهای آینده جی یی سی اف نیز بتواند در بازار نقش آفرینی کند.

وی با اشاره حضور ٩ رئیس کشور در اجلاس جی یی سی اف امسال اظهار کرد: اجتماع این تعداد روسای کشور و گفتگو و همکاری فنی اعضای اجلاس در خصوص تولید و تبدیلات گاز می تواند در نوع خود بسیار حائز اهمیت باشد.

زنگنه با بیان این که ایران تنها کشوری در منطقه است که گاز مازاد برای اختصاص به صادرات و صنایع در اختیار دارد، گفت: اگرچه قطر نیز از منابع گازی بسیاری برخوردار است اما عمده گاز این کشور تخصیص داده شده است و تعهداتش اشباع است.

وزیر نفت یادآور شد: به جز قطر بقیه کشورهای اطراف خلیج فارس مصرف کننده گاز هستند و ایران می تواند به هاب بزرگ منطقه در صادرات و واردات گاز تبدیل شود.

زنگنه در ادامه به فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آماده افتتاح رسمی است و فاز ١٧ را نیز تا پایان سال نهایی می کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه ما این است که به جز فاز ١٤ باقی فازهای پارس جنوبی تا پایان این دولت به بهره برداری برسند و به این ترتیب ظرفیت تولید گاز ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد.

وزیر نفت دراین باره که دیپلماسی گازی ایران در جی یی سی اف چیست و چه سیاستی را دنبال می کند گفت: دیپلماسی گازی ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز تدوین نمی شود بلکه در داخل کشور تهیه می شود و در آن راستا ایران اهداف خود را در این مجمع پیگیری می کند.

هیچ‌گاه انگیزه‌ای برای فروش نفت به آمریکا نداشته‌ایم

وزیر نفت درباره خرید نفت از سوی مشتریان سنتی ایران در اروپا و آسیا پس از لغو تحریمها نیز اظهار کرد: سیاست ایران، بازگشت به فروش نفت به مشتریان سنتی به میزان قبل از اعمال تحریمهاست و پس از تحریمها قطعا بازار آسیا به دلیل نزدیکی برای ایران در اولویت خواهد بود.

زنگنه با بیان این که ارتباط ما با مشتریان سنتی نفت ایران دوسویه خواهد بود، تصریح کرد: در صورت افزایش دریافت بیشتر نفت از سوی مشتریان سنتی، ایران نیز در اقدامی دوسویه، خرید برخی کالاها و تجهیزات و یا استفاده از توانمندی آن کشورها را در دستور کار قرار می دهد.

وی گفت: ایران هیچگاه انگیزه ای برای فروش نفت به آمریکا نداشته است.

به گفته زنگنه، ٤٠ درصد نفت ایران پیش از تحریمها به بازار اروپا و ٦٠ درصد آن به بازار آسیا صادر می شده است.

روال GECF تمدید کار دبیرکل قبلی است

وزیر نفت درباره احتمال تمدید دبیرکلی محمدحسین عادلی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: روال این گونه است که درباره ادامه خدمت دبیرکل، نظر مثبت وی را جویا می شوند و در صورت موافقت، دبیرکلی ادامه می یابد در غیراینصورت درباره کاندیدای جدید صحبت خواهد شد؛ در این زمینه باید تا روز برگزاری اجلاس صبر کرد.

زنگنه در خصوص کاهش قیمت گاز در بازار بیان کرد: قیمت گاز همواره متاثر از قیمت نفت است ضمن این که بازار گاز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و قیمت گاز در بازارهای مختلف، متفاوت است.

وی در پاسخ به این که آیا دستیابی به ١٠ درصد از تجارت بازارهای جهانی گاز به عنوان یکی از اهداف ایران، قابل تحقق است یا خیر، با اشاره به این که این هدف به ١٢ سال پیش مربوط می شود، ادامه داد: در حال حاضر ما برای دستیابی و اشباع بازارهای منطقه تلاش می کنیم و در صدد هستیم به صادرات ال ان جی نیز ورود کنیم که در این زمینه به سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم و بدون حضور سرمایه گذاران خارجی به دلیل نیاز به هزینه های بالا مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

اقدام به صادرات گاز، مهم‌تر از قیمت صادراتی است

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ایران برای صادرات گاز به اروپا توضیح داد: هر تجارتی بین کشورها، منجر به ایجاد صلح بین طرفین می شود، اما باید توجه داشت در معاملات نباید صرفا به یک کشور وابسته بود و باید همواره بازارهای مختلف را مدنظر داشته باشیم؛ اقدامی که در قالب اقتصاد مقاومتی نیز دنبال می کنیم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع صادرات گاز و تفاوت آن با بازارهای دیگر صادراتی، خواستار توجه بیشتر اصحاب رسانه به این موضوع اساسی شد و افزود: انجام صادرات گاز به خودی خود بسیار حائز اهمیت است زیرا قیمت صادراتی در فاصله زمانی کوتاه یا متوسطی اصلاح می شود و از این رو، اصل اقدام به صادرات از قیمت شروع به صادرات بسیار مهمتر و تعیین کننده تر است.

وزیر نفت در پاسخ به این که آیا قرار است در حاشیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز، با کشورهای روسیه و ترکمنستان برای صادرات گاز به اروپا مذاکراتی انجام شود، تصریح کرد: در حوزه اقتصاد جهانی، حرف زمانی عملی می شود که با پشتوانه قدرت مطرح شود زیرا مذاکره ای که قدرت واقعی در پشت آن نباشد، تنها صحبتی دوستانه به حساب می آید.

وی افزود: بنابراین زمانی می توانیم در خصوص صادرات گاز به اروپا با دیگر کشورهای صادرکننده گاز مذاکره کنیم که عرضه قابل قبولی داشته باشیم، در غیر این صورت این مذاکرات جدی گرفته نمی شود.

روسیه برای دبیرکلی GECF کاندیدایی ندارد

زنگنه درباره رقابت ایران و روسیه برای احراز پست دبیرکلی جی یی سی اف در اجلاس تهران گفت: روسیه، کاندیدایی برای دبیرکلی معرفی نکرده است.

وی درباره این که ایران تا چه میزان در جهت تحقق شعار امسال جی یی سی اف با محوریت "گاز و توسعه پایدار" حرکت کرده است و چه برنامه ای در این زمینه دارد، اعلام کرد: ایران در بین کشورهای عضو جی یی سی اف، تنها کشوری است که سهم گاز در سبد انرژی آن بالاست به طوریکه هم اکنون نزدیک ٩٠ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند و طی ٢ سال آینده در سبد انرژی خود از سوخت مایع به جز در حمل و نقل استفاده نخواهیم کرد.

زنگنه با بیان این که هم اکنون ٢٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در اختیار خودروها قرار می گیرد، ادامه داد: ظرف سال آینده این رقم افزایش می یابد؛ ضمن این که برنامه های زیادی نیز برای استفاده از گازهای همراه نفت با بهره مندی از تاسیسات FLNG داریم و بر اساس برنامه ریزیها، گازهای فلر با قیمتی مناسب و نزدیک به صفر در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه شرکت ملی نفت ایران برای تهیه کشتیهای حمل ال ان جی گفت: این موضوع صحت ندارد و ما هم اکنون در تلاشیم با حضور سرمایه گذاران خارجی، واحدهای ال ان جی را تکمیل کنیم.

زنگنه درباره توسعه بخش گاز در پساتحریم و برنامه های وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاران در این حوزه عنوان کرد: توسعه میدانهای گازی مشترک، اولویت وزارت نفت در پساتحریم است به طوریکه هم اکنون در میدان گازی پارس جنوبی تنها فاز ١١ تعیین تکلیف نشده است.

وزیر نفت با بیان این که توسعه میدان گازی مشترک فرزاد نیز در اولویت است، ادامه داد: توسعه میدانهای مستقل در اولویتهای بعدی وزارت نفت قرار دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا