رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران مطرح کرد

علت عقد قرار‌دادهای صوری در بازار مسکن

علت عقد قرار‌دادهای صوری در بازار مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اتخاذ سیاست‌های اشتباه در سازمان‌هایی همچون سازمان امور مالیاتی را در سوق یافتن بخش مسکن به سوی عقد قرار‌داد‌های صوری در جهت فرار مالیاتی را موثر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسام عقبایی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: ما معتقدیم باید ابزار لازم برای شفافیت‌ معاملات مسکن در اختیار قرار گیرد. این‌که خانه چطور فروخته شده، چند فروخته شده، به چه کسی فروخته شده اطلاعاتی است که مردم به آن نیاز دارند که این اطلاعات هم در حقوق خصوصی و هم در حقوق عمومی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در این خصوص ما سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کشور را راه‌اندازی کرده‌ایم تا یک نفر نتواند یک خانه را به چند نفر بفروشد، اما مهم‌ترین عامل ایجاد قرار‌دادهای صوری به اتخاذ سیاست‌های اشتباه در سازمان‌های مالیاتی مربوط می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که فرهنگ مالیاتی در کشور پایین است و ندادن مالیات هنوز برای مردم نوعی زرنگی محسوب می‌شود، ادامه داد: این مساله به این دلیل است که عدالت اجتماعی حاکم نیست به‌طور مثال در سال 1393، اقتصاد مسکن با کاهش معاملات مواجه بود که آمار و ارقام هم این مساله را نشان می‌داد، اما سازمان امور مالیاتی مالیات‌ها را افزایش داد در این حالت مودیان به دنبال راهکارهایی برای فرار مالیاتی می‌روند که منجر به ثبت قرار‌دادهای صوری و ایجاد مشکلات آماری در بخش مسکن می‌شود.

عقبایی همچنین از برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات از هفتم تا دهم اسفند‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه از نگاه تخصصی، تکنیکال و علمی‌تری نسبت به دوره‌های قبل برخوردار است.

وی با اشاره به رکود 2.5 ساله حاکم بر بخش مسکن گفت: رکودی که در بخش مسکن حاکم شده طی 30 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. مسکن به عنوان یک صنعت مادر می‌تواند سایر بخش‌ها را تحریک کند. ما انتظار ایجاد رونق در شش ماهه دوم سال را داشتیم در حالی که آمار خرید و فروش و اجازه بخش مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه کاهش داشته و در آبان‌ماه هم وضعیت چندان مطلوب نیست.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تعداد معاملات انجام شده در بخش خرید و فروش املاک تهران در مهرماه سال جاری را 13132 قرار‌داد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در شهریورماه 14726 قرار‌داد ثبت شده بود.

عقبایی همچنین تعداد معاملات انجام شده در بخش اجاره در مهرماه را نسبت به شهریورماه دارای کاهش دانست و گفت: در مهرماه در بخش اجاره 16264 قرار‌داد امضاء شده در حالی که در شهریورماه 20122 قرارداد داشتیم، در آبان‌ماه هم آماری که تا 19 آبان به دست آمده حاکی از این است که 7832 قرار‌داد در خرید و فروش و 9016 قرار‌داد در اجاره داشته‌ایم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار مسکن در نیم سال دوم سال 1394 با همین آرامش سپری شود و شاهد افزایش قیمت نباشیم، چون ظرفیت‌هایی که به افزایش قیمت منجر شود دیده نمی‌شود.

وی با انتقاد از این‌که ارائه‌ی تسهیلات در ریل اصلی خودش نیست، تاکید کرد: باید سیاست‌های پولی و بانکی بر ریل اصلی خود قرار گیرد. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران چهار میلیون و 100 هزار تومان، در استان تهران سه میلیون و 300 هزار تومان و در کشور یک میلیون و 400 هزار تومان است، لذا تسهیلاتی که ارائه شده نمی‌تواند منجر به خانه‌دار شدن مردم شود.

عقبایی نسبت به رونق بازار مسکن در سال 1395 اظهار امیدواری کرد و گفت: اگر دولت نخواهد نسبت به رونق مسکن کاری کند، اقتصاد مسکن به ورشکستگی می‌رود و این یعنی اضمحلال بخش مسکن و رکود. بیرون‌ آمدن از شرایط رکود حداقل چهار سال زمان می‌برد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از جمله اهداف برگزاری سومین نمایشگاه املاک و مستغلات را ارائه تسهیلات، تهاتر و فروش ویژه عنوان کرد و افزود: بیش از 400 مجتمع مسکونی برای فروش در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. در فروش ویژه مالکان چند نوع مکانیزم را پیش‌بینی کرده‌اند که هر کدام یک نوع سازوکار دارند مثلا برخی در قیمت‌ها تخفیف می‌دهند برخی هم از اصل قیمت تسهیلات می‌دهند برخی نیز تهاتر می‌کنند.

وی همچنین به دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه اشاره و تاکید کرد: تبیین اهمیت موضوع مسکن و جایگاه نخست آن در رشد و توسعه اقتصادی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور، جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی، معرفی توانمندی‌های انبوه‌سازان و شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت ساختمان، شفاف‌سازی گردش کار در بازار ساخت‌وساز، ایجاد توازن و پایداری در قیمت‌ها، معرفی روش‌های صنعتی‌سازی، ایجاد فضا برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، معرفی ابزار و روش‌های نوین فروش و همچنین گسترش اشتغال از جمله اهداف در برگزاری این نمایشگاه هستند.

عقبایی با بیان این‌که برای حضور 130 شرکت داخلی و 40 شرکت خارجی پیش‌بینی به عمل آمده، اظهار کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود بیش از 30 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کنند.

وی هدف اصلی نمایشگاه را ایجاد بستری برای جذب سرمایه‌گذاری‌ در جهت خروج مسکن عنوان کرد و گفت: ما به دنبال این هستیم که ارز در داخل کشور حفظ شود، لذا در جذب سرمایه‌گذار خارجی حساسیت نشان داده‌ایم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در توضیح فروش ویژه مسکن در نمایشگاه عنوان کرد: با توجه به وضعیت رکود اقتصاد کشور و این‌که یکی از عوامل ناپایداری اقتصاد نبود مشتری است، لذا تسهیلات ویژه‌ای باید اجرا شود که می‌تواند توسط سازندگان و همچنین ایجاد فرصت برای بانک‌های عامل از جمله این تسهیلات باشد.

عقبایی در واکنش به صحبت عبده تبریزی مبنی بر این‌که در دو سه سال آینده منتظر افزایش قیمت مسکن نباشیم، گفت: با توجه به این‌که عوامل منطقه‌ای و داخلی در وضعیت اقتصادی کشور تاثیر‌گذار است، لذا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در خصوص آینده مسکن صورت داد، اما به اعتقاد من در سال 1395 شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا