تداوم سودآوری سنگ‌آهنی‌ها

تداوم سودآوری سنگ‌آهنی‌ها

گروه معادن >سنگ آهن - کارشناس بازار سنگ آهن با تقسیم تولیدکنندگان سنگ آهن به دو گروه، به تشریح وضعیت سودآوری صنعت سنگ آهن پرداخت و گفت: بخشی از تولیدکنندگان سنگ آهن که نیاز داخلی برای آنها مهیا است، در آینده وضعیت بهتری خواهند داشت.

مهرداد اکبریان گفت: این بخش از تولیدکنندگان همچون شرکت گل‌گهر در کوتاه مدت شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد و ممکن است از فصل پاییز این گروه با کاهش ظرفیت تولید خود مواجه شوند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته چرخه زنجیره ارزش فولاد کامل شده و تعدادی از واحدهای کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی راه‌اندازی شده و با توجه به نیاز آنها برای تامین مواداولیه در داخل کشور، ظرفیت داخلی برای خرید سنگ‌آهن مگنت و سنگ‌‌آهنی که قابلیت تبدیل به کنسانتره را داشته باشد، فراهم شده است.

اکبریان افزود: از این رو، این صنعت در کوتاه مدت از تحریم‌ها متاثر نخواهد شد چراکه بازار داخلی فولاد، سنگ‌آهن تولیدی را جذب خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید کشور در شرایط فعلی ۲۸ تا ۲۹ میلیون تن و مجموع تولید فولاد کشور ۱۸.۵ میلیون تن بوده که به معنی عدم استفاده از ۱۰ میلیون تن از ظرفیت موجود است.

اکبریان ادامه داد: از مجموع تولید سالانه حدود ۶.۵ میلیون تن صادر و ۱۲ میلیون تن مصرف داخلی بوده و در همین شرایط سرمایه‌گذاری‌های برای طرح‌های توسعه تولید فولاد در دستور قرار داشته که این سوال بوجود می‌آید که کارخانجات جدید چطور کار خواهند کرد و چگونه بدهی‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برگردانده خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته سودآوری در معادن تولیدکننده سنگ‌آهن عیار پایین و ناخالص و نامتعارف تداوم نخواهد داشت و متاسفانه کارخانه‌های داخلی فعلا توانایی خرید این نوع سنگ‌آهن را ندارند.

این کارشناس ِافزود: این نوع محصولات عیار پایین قبلا صادراتی بوده و اگر صادرات متوقف یا کند شود، وضعیت آنها مطلوب نخواهد شد.

وی در مورد قیمت‌های جهانی و تاثیر آن بر بازار داخل نیز گفت: پیش‌بینی‌ها طی ماه‌های آتی حاکی از افت قیمت سنگ‌آهن بوده زیرا چین که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن دنیا و خریدار اصلی سنگ‌آهن ایران در سال‌های گذشته بوده، آنچنان رغبتی به خرید سنگ‌آهن عیار پایین و ارزان قیمت نخواهد داشت و این مسئله باعث افت قیمت صادراتی ها خواهد شد.

وی ادامه داد: البته باید سیاست‌های خود تحریمی داخلی نیز در نظر گرفت، تصمیمات دولت و وزارت صمت در وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن یا سخت‌گیری‌ها در بحث بهره‌برداری و اکتشاف معادن، باعث افزایش هزینه صادرات و تولید شده و همه این عوامل حکایت از عدم رونق صادرات سنگ‌آهن در ماه‌های آینده و افت صادرات خواهد شد.

اکبریان تاکید کرد: بر این اساس معادنی که قابلیت تامین موادخام داخلی را به شرط آنکه شرایط مناسب قیمتی و پرداخت را داشته باشند، وضعیت خوبی را تجربه خواهند کرد البته نباید فراموش کرد که یکی از راهکارهای آن مراجعه به بورس است.

اکبریان افزود: حضور خریدار و فروشنده در بورس‌کالا هم شفافیت قیمتی هم شفافیت در مقدار نیاز واقعی را به دنبال خواهد داشت.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا