ذوب‌آهن را کاملا غیردولتی اداره کنید

ذوب‌آهن را کاملا غیردولتی اداره کنید

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت:شرکت ذوب‌آهن همچون پلی‌اکریل یک کارخانه کوچک نیست که اگر دچار مشکل شد بگوییم اشکال ندارد، ستون فقرات صنعت کشور و مادر صنعت فولاد است.

 

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۷ قانونی را تصویب کرد تا بتوان تمام بدهی‌های بانکی ذوب‌آهن را با بانک مرکزی تهاتر کرد؛ این فرصت خوبی است چراکه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه مالی ذوب‌آهن کاسته شده و این نقدینگی می‌تواند در توسعه پروژه‌ها تأثیر زیادی داشته باشد.
ذوب‌آهن را کاملا غیردولتی اداره کنید
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: خواهشمندم دقیقاً با ساختار مدیریت غیردولتی ذوب‌آهن را اداره کنید اگر‌ به این صورت جلو رفت چالش‌ها به فرصت تبدیل می‌شوند و از فرصت‌ها باید استفاده کرد.
محسن کوهکن در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان افزود: تا زمانی که ذوب‌آهن دولتی بود با ساز و کار دولتی اداره می‌شد و حال که واگذار شده به این معنا نیست که شخص دیگری به جای دولت تصمیم بگیرد.
وی افزود: وقتی یک صنعت دولتی است، همه کارها فرمانی و دستوری انجام می‌گیرد و کارمندان نقش چندانی در این ساختار ندارند؛ این امر برای مدیر یک کارخانه بسیار کار را سخت می‌کند که  مجبور باشد به ظاهر جایی را که دولتی نیست، با ساز و کارهای دولتی اداره کند.
نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که ذوب‌آهن دولتی بود، به عنوان یک مجموعه صنعتی بزرگ اساساً حل مشکلات خود را در مقیاس شهرستان و استان نمی‌دید و در مرکز به دنبال حل مسائل می‌رفت؛ وقتی از این حالت خارج شد معادلات به هم می‌خورد و مدیریت چاره‌ای ندارد از همه ظرفیت‌های شهرستان و استان استفاده کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: توقف جذب نیروی جدید توسط هیأت‌مدیره شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان کار درستی است؛ زمانی که چارت نیروها تهیه می‌شود باید برای به‌کار‌گیری‌ نیرو از افراد موجود واجد شرایط استفاده شود.
کوهکن با بیان این که اگر پرسنل استنباط کنند موضوع تعدیل نیرو در میان است، ثبات را برهم میزنند، اذعان داشت: هنر مدیریت این است که با افزایش تولید برای نیروهای خود کار ایجاد کند؛ بر استفاده از ظرفیت‌های شهرستان لنجان تأکید داریم.
وی یادآور شد: شرکت ذوب‌آهن همچون پلی‌اکریل یک کارخانه کوچک نیست که اگر دچار مشکل شد بگوییم اشکال ندارد، ستون فقرات صنعت کشور و مادر صنعت فولاد است.
تهاتر۶۰۰میلیارد تومانی بدهی‌های بانکی و تامین ۵۰۰ میلیارتومانی نقدینگی ذوب‌آهن
مرتضی لطفی مدیرعامل شستا با اشاره به بحران نقدینگی ذوب‌آهن اضافه کرد: در تلاش هستیم با به وثیقه‌گذاری بخشی از دارایی‌هایمان امکان انتشار اوراق فراهم شود تا بتوان ۵۰۰ میلیاردی که امروز کسری نقدینگی برای اجرای پروژه‌هاست را تأمین کنیم.
سه چالش بزرگ فرا روی ذوب آهن
مدیر عامل شستا در ادامه به مشکلات ذوب آهن اصفهان پرداخت و گفت: این شرکت با سه چالش بزرگ شامل بدهی های مالی و بانکی، آب و تامین نقدینگی مواجه است.مهندس لطفی افزود: بدهی های مالی و بانکی ذوب آهن با بانک مرکزی تهاتر خواهد شد و با این کار ۶۰۰ میلیارد تومان از هزینه های بانکی ذوب آهن کاسته می شود.وی با بیان اینکه تامین آب، چالش دوم ذوب آهن است، اظهار کرد: برای رفع این چالش لازم است که موضوع استفاده از پساب ها در دستور کار قرار گیرد.
مدیر عامل شستا تامین نقدینگی را چالش سوم و مشکل اساسی ذوب آهن خواند و اضافه کرد: امکان انتشار اوراق مشارکت را فراهم خواهیم کرد تا این مشکل برطرف شود.مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تاکید کرد: مدیران باید تلاش کنند تا از این مشکلات بکاهند تا از تبدیل چالش ها به بحران جلوگیری شود.
لطفی با بیان اینکه دولت هم حمایت از این صنعت را همچون گذشته ادامه می دهد، افزود: مذاکره‌هایی در این ارتباط با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم و قول‌هایی در این زمینه داده شده است.
وی اظهار کرد:صادقی ،صادقانه خدمت کردند و قدردان زحمات ایشان هستیم، انتخاب آقای یزدی‌زاده هم فرآیند خاصی داشته است که به این جایگاه رسیده‌اند. این شرکت عمومی است و تعریف خصوصی و خصولتی در آن جایی ندارد.

 


مدیرعامل شستا گفت: زمانی که ذوب‌آهن را به تأمین اجتماعی واگذار کردند مانند گوشت قصابی به مسلخ بردند، ذوب‌آهن خالی را دادند و برای زنجیره تأمین آن با مشکل مواجه شدند؛ امروز ۵ دهه از تأسیس این شرکت می‌گذرد ،زمانی آرزوی ۵۰۰ هزار تن تولید را داشتیم، اما در آینده‌ای نزدیک به ۴۰ میلیون تن تولید دست خواهیم یافت و در همه صنایع کشور جای پای ذوب‌آهن باقی است و امروز این شرکت در مسیر بالندگی حرکت می‌کند.  .وی افزود: جمعیت کارکنان در ذوب آهن معادل هفت درصد کارکنان در کل شرکت‌های شستاست و عزیزان زیادی از خانواده شهدا هم در این سازمان حضور دارند.
سرلوحه کار ما منشور ۹ ماده‌ای وزیر کار
وی با بیان این که سرلوحه کار ما منشور ۹ ماده‌ای وزیر کار است، عنوان داشت: یکی از بندهای این منشور به این معناست که از ورود افراد ناحق به هر نحو ممکن در جایی که افراد شایسته وجود دارند باید جلوگیری شود.
وی همچنین گفت: از مجموع ۳۰۰ مدیر بکار گرفته شده در شستا طی دو سال گذشته ۲۷۰ مدیر از داخل مجموعه انتخاب شده اند.وی افزود: از روزی که مسؤولیت شستا را پذیرفتم نگاهم به درون سازمان بوده است؛ از مدیرعامل جدید ذوب‌آهن انتظار می‌رود فرصت‌های ارتقای این شرکت و کارکنان انرا  فراهم آورد.
لطفی با تأکید بر ضرورت تلاش برای رفاه کارکنان و کارگران اذعان داشت: کارکنان و کارگران نیز باید توجه داشته باشند در صورتی که چراغ این صنعت روشن باشد و با ظرفیت کامل محصول تولید کند، مدیریت می‌تواند به خواسته آنان توجه داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن دانشگاه تربیت نیروی متخصصی بوده که خروجی‌های آن در همه صنایع وجود دارد؛ کارمندان این کارخانه باید مثل گذشته وحدت، تعامل و آرامش خود را حفظ کنند.
سد کوهرنگ طی ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد
یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا به عنوان پیمانکار در حال اجرای طرح سد تونل سوم کوهرنگ است و در صورت تامین اعتبار لازم و همکاری مسئولان این سد تا ۱۸ ماه آینده به بهره برداری میرسد.وی بااشاره به فعالیت حدود ۵۰۰ نفر در طرح سد سوم کوهرنگ افزود :قرارداد ساخت سد سوم کوهرنگ سال ۱۳۸۹ بمنظور تامین ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب برای رفع مشکل کمبود آب منطقه مرکزی کشور بسته شد .
لطفی درباره واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه شستا نیز گفت: ما ملزم به خروج از بنگاهداری هستیم چون  تامین اجتماعی یک سازمان بین النسلی است باید به ارزش دارایی‌های خود در صیانت از بیمه‌شدگان توجه داشته باشد از این رو ما در حد ۴۰ درصد سهامدار شرکت‌ها خواهیم بود اما تا پایان سال ۹۸ از بنگاه‌داری خارج می‌شویم.
ظرفیت زنجیره تولید فولاد کشور به ۲۰۰ میلیون تن رسیده است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت زنجیره تولید فولاد کشور در سال ۹۲، ۱۲۰ میلیون تن بوده که امسال به ۲۰۰ میلیون تن رسیده و این پیشرفت در سایه زحمات تلاش‌گران عرصه صنعت فولاد کشور بوده است.
جعفر سرقینی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان گفت: امروز نمی‌توان به کارخانه فولادی رفت که ذوب‌آهن اصفهان در آن نقشی نداشته باشد، روزی که ذوب‌آهن را بنا نهادند یک چرخه کامل بود که در چند سال اخیر این زنجیره دچار تغییراتی شده است.

 


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال ۹۲ ظرفیت زنجیره تولید فولاد کشور ۱۲۰ میلیون تن بوده که امسال به ۲۰۰ میلیون تن رسیده و این پیشرفت در سایه زحمات تلاش‌گران عرصه صنعت فولاد کشور بوده است.وی با بیان این که امروز با افتخار می‌گوییم این زنجیره متعادل‌تر شده است، خاطرنشان کرد: رمز بقای ذوب‌آهن در افزایش تولید محصول است و اگر می‌خواهید پیشرفت کنید باید تولید را ارتقاء دهید.
سرقینی اذعان داشت: در شرایط پیش رو ذوب‌آهن کمترین ریسک را دارد، سایر شرکت‌ها ممکن است دچار چالش‌هایی شوند اما ذوب‌آهن می‌تواند با دغدغه کمتری فعالیت کند؛ هرچند تلاش می‌کنیم تحریم‌ها کمترین اثر را داشته باشد.
وی با بیان این که امروز صنعت فولاد بومی شده و ذوب‌آهن در این مهم نقش اصلی داشته است، یادآور شد: یکی از اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که قطعاً به آن خواهیم رسید.
محصولات ذوب‌آهن را روی دست می‌برند
مدیرعامل سابق شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب‌آهن موفق به کسب استانداردهای بزرگ جهان شده و در حال حاضر محصولات ذوب‌آهن اصفهان را در دنیا روی دست می‌برند.
احمد صادقی در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان گفت: این جلسه را جلسه تودیع برای خود نمی‌دانم چراکه ذوب‌آهن در قلب من جای دارد.وی افزود: دغدغه دوران دانشجویی و تحصیلی ما این بود که چرا ایران فولادش را از دست داد، ایرانی که زمانی بهترین فولاد را داشت؛ خیلی خوب است که اثری مدون از تاریخچه فولاد در ایران تدوین کنیم.
مدیرعامل سابق شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان پیشرفت صنعت فولاد در ایران را جزو آرزوهای دیرینه دانست و گفت: کارخانه ذوب‌آهن اصفهان از زمان تأسیس در قلب ما جای گرفت، ذوب‌آهن یک برند ملی است و باید در حفظ آن کوشا بود چراکه پتانسیل زیادی در آن است.
وی خاطرنشان کرد: مدیرعامل جدید ذوب‌آهن از یاران قدیمی من است و از همه همکاران خود خواهشمندم که تمام سعی و تلاششان را برای همکاری با آقای یزدی‌زاده به کار بگیرند چراکه صنعت فولاد متعلق به همه ملت ایران و متعلق به کسانی است که زجر زیادی برای آن کشیدند.
صادقی اذعان داشت: کارخانه ذوب‌آهن شهدای زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و روح شهدا حاضر بر اعمال ماست، ما باید دین‌مان را به شهدا ادا کنیم؛ ذوب‌آهن چالش‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها حل شده و الآن می‌تواند به چالش‌های اصلی بپردازد.مدیرعامل سابق شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که بدنه کارخانه اتحاد و همدلی و یکد‌ستی ایجاد شده و کارهای بزرگی انجام دادند، اضافه کرد: شاید بسیاری ندانند در این مدت چه اتفاقی در کوره بلند شماره یک ذوب‌آهن افتاده و چه کارهایی توسط کارکنان و متخصصان داخلی این شرکت انجام شده است.
صادقی با اشاره به سنگینی کار در شرکت ذوب‌آهن تأکید کرد: از مدیران بالادستی که تصمیم به تغییر مدیریت ذوب‌آهن گرفتند تشکر می‌کنم و برای آن‌ها دعا می‌کنم چراکه مدیریت این کارخانه بسیار سخت است.وی در پایان با اشاره به این که برخی مشکلات ذوب‌آهن حل شده است، ابراز داشت: البته هنوز ذوب‌آهن با چالش و مشکل همراه است؛ سرمایه در گردش ذوب‌آهن منفی است و کارشناسان اقتصادی به خوبی می‌دانند مجموعه‌ای که سرمایه در گردش منفی داشته باشد در حقیقت باید اعلام ورشکستگی کند.
ذوب آهن راهی جز تولید بیشتر ندارد
مدیرعامل جدید شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب آهن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه ثابت دارد و هیچ راهی جز تولید بیشتر نیست.
منصور یزدی‌زاده در آیین تکریم و معارفه مدیر عامل شرکت سهامی ذوب آهن گفت : ذوب آهن خانه خودم است و خوشحالم که بازگشتم تا ادای دینی به این مجموعه کرده باشم. من شاگردی صادقی را کرده بودم و امیدوارم در ادامه با توان و انرژی که در ذوب آهن است بتوانیم طرحی نو در اندازیم. البته حجم کارها زیاد است، اما من ناامید نمی شوم.
وی با بیان اینکه تمام تلاش مان را می کنیم تا ذوب آهن تبدیل به برند در خور شأنش شود، ادامه داد: سرنوشت این مجموعه در اختیار ماست و باید مبحث مهم آب، پایداری مواد اولیه و سرمایه در گردش را مد نظر قرار دهیم. امیدوارم بحث آب را برطرف کنیم و اجازه نمی دهیم که به بحرانی برای ذوب آهن تبدیل شود. برای بحث پایداری در مواد اولیه نیز قول هایی داده شده است که پیگیر آن هستم، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه ثابت در شرکت داریم که هیچ راهی جز تولید بیشتر نیست.
مدیر عامل شرکت جدید ذوب آهن در خصوص سرمایه در گردش این مجموعه گفت: قول هایی داده شده که یکی از آنها اوراق سلف است و اگر بتوان سرمایه در گردش را صرف مواد اولیه شرکت کنیم منجر به کاهش قیمت تمام شده و همچنین افزایش رقابت پذیری شرکت خواهد شد.
یزدی‌زاده با بیان اینکه حفظ آرامش در شرکت اهمیت زیادی دارد، افزود: هیچگاه به دنبال گرفتن پست در این مجموعه نبودم و هرگز اجازه نمی‌دهم برخی‌ها منافع شخصی را به منافع شرکت ترجیح دهند.
وی ادامه داد: بنده متعهد به سهامداران هستم، در ذوب آهن نیز ۴۰ میلیون نفر سهامداران تامین اجتماعی هستند. هر آنچه برای رفاه پرسنل لازم باشد انجام خواهیم داد و تلاش می کنیم مشکلات را برطرف کنیم.
در این مراسم، منصور یزدی‌زاده به عنوان مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان معرفی و از زحمات احمد صادقی مدیرعامل پیشین ذوب آهن تجلیل شد.
همچنین در این مراسم چند اثر فرهنگی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ذوب آهن اصفهان رونمایی شد.صادقی از سال ۹۴ تاکنون مدیرعامل ذوب آهن اصفهان بود.
یزدی‌زاده از سال ۷۳ در ذوب آهن اصفهان به عنوان عضو هیات مدیره، معاون برنامه ریزی و توسعه، معاون بازاریابی و فروش، مدیرفروش داخلی فعالیت کرده است. وی از شهریور سال گذشته تا کنون مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران بود.
ذوب‌آهن اصفهان اولین و بزرگترین کارخانه تولید‌کننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران است که با ظرفیت ۲.۸ میلیون تن محصول نهایی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.
ذوب‌آهن اصفهان که در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد در شهرستان لنجان و در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
تاکید استاندار اصفهان بر حل مشکلات و چالش های ذوب آهن اصفهان
لطفی مدیرعامل شستا، سرقینی معاون وزیر صنعت و معدن ، مهندس زمانی مدیر شرکت سرمایه گذاری صدر تامین و مهندس یزدی‌زاده مدیرعامل جدید شرکت ذوب اهن اصفهان پس از مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن با دکتر مهرعلیزاده استاندار اصفهان دیدار کردند.
در این جلسه مهرعلیزاده طی سخنانی نقش ذوب آهن اصفهان در منطقه و کشور را یادآور شد و گفت : در شرایط فعلی همه باید نسبت به سرنوشت این مجتمع بزرگ صنعتی و مشکلات آن حساس باشیم و در جهت رفع چالشهای موجود تلاش نماییم.
استاندار اصفهان افزود : یکی از چالش های مهم صنعت ، بحث آب است که صنایع باید در این زمینه صرفه جویی و همکاری جدی داشته باشند و به سمت استفاده بهینه از پس آب فاضلاب حرکت کنند . وی با اشاره به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی و تاکید بر افزایش تولید و صادرات ، اظهار امیدواری نمود : امید است ذوب آهن بتواند با همت و تلاش کارکنان سخت کوش خود به جایگاه واقعی درعرصه تولید دست یابد.
لطفی مدیرعامل شستا نیز بااشاره به نقش و جایگاه شستا در کشور بویزه در استان اصفهان خواستار مساعدت جدی استاندار اصفهان و سایر مسئولان این استان برای نقش افرینی بیشتر شستا و حل مشکلات شرکت ذوب اهن شد.
در این جلسه منصور یزدی‌زاده، مدیر عامل جدید ذوب آهن اصفهان گفت: با همه توان و با همدلی کارکنان سخت کوش این شرکت ، در جهت رفع مشکلات و تنگناهای موجود و افزایش تولید تلاش خواهیم کرد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا