همایون دارابی در گفتگو با سنا:

بازار بدهی دیگر حاشیه نشین نیست

بازار بدهی دیگر حاشیه نشین نیست

پذیرش اوراق دولتی که مدت ها بیرون بورس معامله می شد زمینه ساز کشف قیمت منصفانه این اوراق را فراهم کرد تا هم پیمانکاران و دریافت کنندگان اوراق در شرایط بهتری قرار گیرند.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده، اقدامات سازمان بورس را در خصوص بازار بدهی "فوق العاده و قابل توجه " توصیف کرد و گفت: افزایش سهم بازار بدهی، تنوع ابزارها و از میان بردن بازار سیاه بدهی که در چارچوب معاملات بیرون بورس رخ داد، از جمله اقدامات مناسب در این زمینه بوده است.  

همایون دارابی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، اظهار داشت: پذیرش اوراق دولتی که مدت ها بیرون بورس معامله می شد زمینه ساز کشف قیمت منصفانه این اوراق را فراهم کرد تا پیمانکاران و دریافت کنندگان اوراق در شرایط بهتری قرار گیرند.

وی افزود: در همین حال دو دستاورد دیگر را نیز باید در این بخش مورد توجه قرار داد؛ ایجاد بستر کشف نرخ تنزیل معتبر و همچنین توسعه اوراق مبتنی بر کالا که تامین مالی متمرکز و تخصصی تر برای بنگاه ها را فراهم کرده است.

دارابی با بیان اینکه در ابزار غیر مستقیم هم در کنار صندوق های عادی، صندوق پروژه و تامین مالی جمعی وارد بازار شده اند که به حق انتخاب سرمایه گذاران افزوده است، گفت: به صورت کلی در این دوره بازار بدهی ساختار و شکل تخصصی و موثری در اقتصاد یافته و از بازاری در حاشیه بازار سرمایه به میدانی مستقل و موثر تبدیل شده است.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده در پاسخ به این سوال که کاهش کارمزدهای معاملاتی چه کمکی به نقدشوندگی بازار کرده است، اظهار داشت: در مورد کاهش کارمزدها بازار انتظارات بیشتری دارد چرا که متاسفانه هنوز ایران یکی از بالاترین نرخ های کارمزد را دارد.

وی با بیان اینکه کاهش صورت گرفته هنوز مطلوب نیست و مانعی مهم در توسعه بخش هایی از بازار است، گفت: مسائلی نظیر بازارگردانی، معاملات الگوریتمی و همچنین افزایش گردش سهام که هم اکنون از نظر میزان گردش سهام بورس تهران رده خوبی ندارد مواردی هستند که نیازمند اصلاح کارمزد است.

به گفته دارابی، کاهش کارمزد برای افراد حرفه ای و سیستم های کامپیوتری و آنلاین قطعا باید اعمال شود و در واقع سیاست دریافت کارمزد از معامله گران حرفه ای باید از کارمزد افراد غیرحرفه ای جدا و مستقل شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفتگو همچنین در پاسخ به این سوال که عملیاتی شدن دستور العمل توقف و بازگشایی نمادها چه اثراتی بر بازار سرمایه گذاشته است، گفت: اصلاح این دستوالعمل یک گام بلند برای رفع مشکلی قدیمی بوده است که اگر چه همه مشکلات را حل نکرده اما می توان گفت ۵۰درصد مشکلات حل و مانع از افزایش مشکلات شده است.

وی با تاکید بر اینکه بورس نیازمند بازنگری دائمی و ساده سازی و جامع سازی است، در پاسخ به سوالی در خصوص حد اعتباری و اینکه برقراری حد اعتباری برای کارگزاری ها در اتاق پایاپای ، ریسک عدم ایفای تعهد را تا چه حد پوشش داده است گفت: دستورالعمل حد اعتباری یک نیاز عمده بازار بود .

دارابی توضیح داد: کنترل اعتبارات یک درخواست فوری از مدیریت بورس بود، چراکه اعتبارات با حاشیه ریسک بالا نظیر آنچه در آذراب شاهد آن بودیم در حال ایجاد یک بحران اقتصادی و مالی در بازار بود همچنین این دستور العمل توانست از غلبه معاملات کوتاه مدت و نوسانگیری بر روند کلی بازار بکاهد.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه باید تشویق کننده معاملات بلندمدت باشد؛ هر چند عوامل بیرونی نظیر نرخ بهره بدون ریسک مانعی برای این هدف است، اما امروز به جرات می توان گفت بازار ثبات نسبی بیشتری نسبت به قبل از کنترل اعتبارات دارد.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده درخصوص جایگاه فعلی کالاهای کشاورزی در بورس کالا هم گفت: در بورس کالا، ما شاهد ارایه ساختارهای پیوسته و استاندارد بازاری هستیم و ترکیب معاملات فیزیکی، گواهی های کالایی، معاملات آتی و آپشن و اوراق و صندوق های کالایی ترکیب مناسبی را برای تولید کنندگان، مصرف کنندگان و سرمایه گذاران ایجاد کرده است .

دارابی افزود: به نظر می رسد تیم مدیریتی بورس کالا یک روند پیوسته و دائمی ارتقا بازار را علی رغم هم فشارها و محدودیت های امروز اقتصاد کشور جلو برده اند که قابل تقدیر است.

وی در پایان گفتگو با سنا با تاکید بر اینکه بورس کالا اینک یک نقطه اتکا برای اقتصاد کشور است، گفت: بورس کالا اگر مورد بی مهری و محدودسازی عمدی قرار نگیرد، می تواند نقش پررنگ تری را ایفا کند  و مباحثی نظیر معاملات آتی محصولاتی نظیر زعفران و توسعه آن به کالاهای از جمله فلزات و سیمان و همچنین ایجاد بورس آتی ارز می تواند این بورس را بیش از پیش تقویت کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا