اخطار به ۶۰ واحد آلاینده در استان تهران/وضعیت معادن شن و ماسه

اخطار به ۶۰ واحد آلاینده در استان تهران/وضعیت معادن شن و ماسه

دنیای معدن - مدیرکل محیط زیست استان تهران طی عملیات پایش و بازدید سرزده از صنایع آلاینده، گفت: طی هفته گذشته ۴۱۰ واحد صنعتی را پایش کردیم که ۶۰ واحد اخطار گرفتند و به ۱۰ واحد دستور توقف عملیات داده شد.

ناصر مهردادی در حاشیه اجرای طرح پایش ضربتی صنایع آلاینده گفت: بر اساس مطالعات پیشین، نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوا به منابع متحرک بر می گردد و ۲۰ درصد مابقی از منابع ساکن نشات می گیرد.

وی افزود: ما در محیط زیست تلاش کرده ایم نگرانی ها در این بخش ۲۰ درصدی را با پایش مستمر کاهش بدهیم. همکاران ما در شهر تهران و شهرستان های استان، این پایش را به صورت برنامه ریزی شده انجام می دادند اما در شرایط کنونی آلودگی هوا تصمیم گرفتیم یک پایش ضربتی سه ماهه در دستور کار بگذاریم.

مهردادی ادامه داد: مناطق مهم استان تهران که به نوعی واحدهای صنعتی فراگیر دارند را به ۱۲ منطقه تقسیم بندی کردیم و بر اساس این تقسیم بندی یک پایش مستمر سه ماهه را آغاز کردیم تا بتوانیم یک جمع بندی داشته باشیم که وضعیت واحدهایی که به نوعی مشکل ساز هستند هم به لحاظ آلودگی آب و هم به لحاظ آلودگی هوا درصدشان مشخص شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: طی یک هفته گذشته که نزدیک به ۴۰ نفر درگیر این مهم بوده اند نزدیک به ۴۱۰ مورد را توانستیم پایش کنیم و ۶۰ مورد دارای مشکلاتی بودند که اخطار گرفتند و از ۱۰ واحد خواستیم که توقف عملیات داشته باشند که خوشبختانه این کار صورت گرفت و این واحدها را در حال حاضر پلمب نکردیم اما اگر مشکلات خود را حل نکنند صد در صد پلمب خواهند شد. به صورت نمونه هم دیدید که وقتی ما کارمان را به طور قانونی پیگیری کنیم عزیزان بخش صنعت تمکین می کنند البته اگر نکنند هم ما برخورد قاطع قضایی خواهیم داشت.

مهردادی ادامه داد: دستور کاری تهیه کرده ایم که این واحدها به لحاظ آلودگی هوا، آلودگی منابع آب و پسماندهای صنعتی شناسنامه دار بشوند و در پایش های ادواری که خواهیم داشت این کار را ادامه می دهیم و با این کار بخشی از نگرانی های ما در حوزه آلودگی هوا به ویژه در بخش منابع آلاینده ساکن کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص وضعیت منابع آلاینده متحرک که ۸۰ درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند نیز گفت: خوشبختانه همان طور که مطلعید هیئت دولت برنامه ریزی های خوبی داشته و مصوباتی هم از سال ۹۳ داریم که بندهای مختلفی از آن برای عملیاتی شدن این کار در حال انجام است و پیگیری های لازم صورت می گیرد. ما هم در محیط زیست بر اساس وظیفه ای که داریم رصد می کنیم و کار را پیگیری می کنیم تا مشکل کاهش پیدا کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در خصوص فعالیت معادن شن و ماسه در منطقه شهر قدس استان تهران نیز گفت: معادن شن و ماسه که در این منطقه اهمیت دارند نزدیک به ۷۴ واحد هستند، افزون بر این ۱۶ واحد کارخانه آسفالت داریم. واقعیت این است که در مرحله ای که معادن واگذار می شود استعلام از سازمان محیط زیست انجام نمی دهند چون طبق قانون فقط در اماکنی که در مناطق چهار گانه ما قرار می گیرد، استعلام انجام می شود.

عملیات پایش ادواری از صنایع هر سال به مدت سه ماه با بازرسی های سرزده از واحدهای صنعتی و معادن شن و ماسه آلاینده از پیش شناسایی شده توسط بازرسان اداره کل محیط زیست استان اجرا می شود.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا