جهت گیری "معادن" به سمت فلزات گران بها

جهت گیری

گروه معادن - شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به تازگی با افزایش سرمایه گذاری جهت گیری جدیدی را در حوزه فلزات غیرآهنی نظیر مس، سرب، روی و طلا آغاز کرده است.

به گزارش ماین نیوز، عزیزاله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات  معتقد است که باید در حوزه اکتشافات معادن تحول اساسی ایجاد کنیم به طوری که تشکیل هلدینگ بزرگ اکتشافی معادن با محوریت معادن فلزات در برنامه قرار گرفته است. متن کامل گفتگو عزیزاله عصاری در پی می آید:

لطفاً به‌طور فشرده در مورد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات توضیح بفرمایید؟
همان‌طور که از نام شرکت مشخص است اغلب فعالیت‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر در این شرکت بیشتر در حوزه فلزات و معادن بوده است اما بنا به آنچه در اساسنامه آمده است، شرکت می‌تواند در فعالیت‌های غیر از حوزه معدن و صنایع معدنی وارد شود.
البته مدیران قبلی شرکت به اعتقاد بنده راه صحیحی را در سال‌های گذشته پیش‌گرفته بودند و لزوماً در حوزه معادن و صنایع معدنی فعالیت داشتند در تمام دنیا شرکت‌هایی موفق هستند که در یک حوزه تخصصی خود را تقویت کنند این موضوع سبب مدیریت متمرکز باهدف ارتقاء سطح کیفی بنگاه بخصوص در حوزه آموزش نیروی انسانی و بازار می‌شود.

با وجودی که 64 نوع ماده معدنی در کشور داریم ولی بیشتر سرمایه‌گذاری های این مجموعه بر روی معادن سنگ‌آهن و زنجیره فولاد بوده است. جهت‌گیری جدید ما افزایش تنوع پرتفولیوی شرکت و اضافه شدن پلی متال‌ها به سبد محصولات شرکت به‌منظور افزایش سودآوری و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است.

هم‌اکنون سهام‌دار عمده ما گروه فولاد مبارکه با مالکیت 39 درصد سهام و دارای سه کرسی در هیئت‌مدیره این شرکت است.

صندوق عشایر با حدود 20 درصد و شصتا با 10 درصد و صندوق فولاد با 3 درصد و بانک پاسارگاد با 5 درصد و تامین سرمایه آرمان با حدود 7 درصد دیگر سهامداران شرکت معادن و فلزات هستند و الباقی سهام هم در اختیار سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است که تعداد آن‌ها به حدود 55 هزار نفر می‌رسد.

خوشبختانه سهامداران شرکت دیدگاه کاملاً مثبتی به روند توسعه سرمایه‌گذاری درا ین شرکت دارند و از این بابت از پشتیبانی خوب آنان برخورداریم.

به سرمایه‌گذاری بر روی پلی متال‌ها اشاره کردید آیا برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا دارید؟
به‌غیراز سنگ‌آهن قصد سرمایه‌گذاری بر روی مس و طلا و سرب و روی را داریم. در این راستا پهنه اکتشافی راور کرمان را به مساحت 1250 کیلومترمربع در اختیار گرفته ایم که عمده یافته های این پهنه سرب و روی و مس است.

برای سرمایه‌گذاری در زمینه طلا درخواستی مستقیماً به وزارت صنعت و معدن و تجارت و ایمیدرو ارسال شده است تا بتوانیم وارد سرمایه‌گذاری در محدوده‌های با ظرفیت مناسب شویم.

همان‌طور که می‌دانید سرمایه‌گذاری در طلا نسبت به دیگر مواد معدنی از حساسیت بالاتری برخوردار است چراکه موضوع تکنولوژی فرآوری و استحصال آن پیچیدگی‌های خاصی دارد به همین منظور برای ورود به این حوزه باید دقت بیشتری به خرج داد.

از طرفی سرمایه‌گذاری در سایر فلزات نادر را هم در برنامه داریم که این امر علاوه بر بهره گیری از امکانات ارزشمند دانشی و علمی کشور، مستلزم استفاده از دانش تجربی کشورهای توسعه‌یافته درزمینه معادن پلی متال هم خواهد بود، اگر چه اعتقاد داریم متخصصان ایرانی درزمینه این فناوری مطالعات فراوانی را انجام داده‌اند که می‌توانیم از توان آن‌ها بنحو احسن بهره ببریم.

نحوه سرمایه‌گذاری هلدینگ معادن و فلزات در سرمایه‌گذاری معادن جدید چیست؟ آیا مستقیماً سرمایه‌گذاری خواهید کرد؟

این هلدینگ معمولا به‌طور مستقیم سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و سیاست بر این است تا از طریق شرکت‌های زیرمجموعه خود نظیر شرکت صبانور که 88 درصد سهام را در اختیار داریم به این امور وارد شویم. به‌طور مثال در پهنه اکتشافی راور کرمان از طریق شرکت صبانور سرمایه‌گذاری انجام خواهد گرفت.

حتی ممکن است برخی سرمایه‌گذاری‌ها را از طریق شرکت گل گهر که 22 درصد سهام آن را در اختیار داریم یا سایر شرکت‌های سرمایه پذیر بر حسب مورد انجام گردد.

هم‌اکنون اغلب طرح‌های معدنی با توجه به حجم سرمایه‌گذاری ها از طریق شرکت صبانور اجرا می شود اما اگر طرحی نیازمند حجم بالای سرمایه‌گذاری بوده و از توان مالی شرکت صبانور خارج باشد به‌طورقطع با شرکت‌های چادرملو و گلهگر که در آن‌ها سهام خوبی داریم مطرح خواهد شد.

آیا هلدینگ معادن و فلزات طرح سرمایه‌گذاری مشترکی را با غول‌های سنگ‌آهنی ایران نظیر چادرملو و گل گهر انجام داده است؟

بله ما به‌تازگی به‌صورت مشترک یک شرکت حمل‌ونقل ترکیبی تأسیس کرده‌ایم.
همان‌طور که می‌دانید برای تولید 55 میلیون تن فولاد با مشکل اساسی زیرساخت در داخل روبرو هستیم که برای رسیدن به شرایط ایده آل نیاز به 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وجود دارد.

در افق 1404 و برای تولید 55 میلیون تن فولاد باید 165 میلیون تن سنگ‌آهن تولید و به محل های مصرف برسانیم. از سویی این موضوع برای گندله و کنسانتره سنگ‌آهن هم صدق می‌کند. هم‌چنین بخشی از فولاد باید از طریق زمین و یا بنادر کشور صادر شود.

برای رفع چالش فوق شرکت ترکیبی حمل‌ونقل به‌صورت مشترک با سرمایه‌گذاری امید، چادرملو، گل گهر، گهر زمین و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی تأسیس گردید. با این طرح اولین اقدام مشترک با غول‌های سنگ‌آهنی برای کاهش موانع حمل فولاد و مواد معدنی و در راستای توسعه ملی کشور در افق 1404 برداشته شده است.

هم‌اکنون توافقنامه مشترکی بین این شرکت حمل‌ونقل و سازمان بنادر کشور منعقد شده است.200 هکتار زمین در اسکله شهید رجایی برای این منظور اختصاص خواهد یافت. برنامه داریم یک پایانه مجهز و کاملاً مکانیزه حمل برای پهلوگیری کشتی‌های 150 هزار تنی ایجاد کنیم تا هزینه حمل فولاد و سنگ‌آهن صادراتی به دلیل بالا رفتن ظرفیت‌های کشتی کاهش یابد. در حال حاضر ظرفیت کشتی‌های حمل در بندرعباس حدود 70 هزار تن است که این موضوع سبب افزایش هزینه حمل نسبت به سایر کشورها شده است.

متأسفانه مدیریت قیمت تمام‌شده در ایران قابل‌مقایسه با سایر کشورها نیست و به همین جهت در رقابت جهانی دچار آسیب می شویم پیامد این وضعیت افزایش هزینه و کاهش درآمد است. حال در شرایط فعلی اگر هزینه‌های بالای حمل هم اضافه کنیم خواهید دید که قدرت رقابت تولیدکنندگان ایرانی نسبت به سایر رقبا به‌شدت کاهش می‌یابد.

طرح مشترک حمل‌ونقل ترکیبی با شرکت‌های بزرگ معدنی چه زمانی آغاز می‌شود؟

مطالعات اولیه این طرح رو به اتمام است و اگر به تائید سازمان بنادر برسد به‌سرعت مراحل اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد.
سرمایه‌گذاری در این طرح حدود 300 میلیون یورو است که اگر طرح را در سال جاری شروع کنیم می‌توانیم در سال 1400 از فاز نخست مجهزترین پایانه حمل مواد معدنی در حاشیه آب‌های جنوب کشور بهره‌برداری کنیم.
با راه اندازی این پایانه شاهد بارگیری کشتی‌های 150 هزار تنی خواهیم بود که این مهم سبب کاهش چشمگیر هزینه صادرات محصولات زنجیره فولاد می‌شود.

هم‌اکنون پهلوگیری کشتی‌های 350 هزار تنی سنگ‌آهن در استرالیا به مقصد چین انجام میگردد بطوریکه هزینه حمل برای شرکت‌های استرالیایی به مقصد چین تنی 5.5 دلار عنوان شده است درصورتی‌که هزینه حمل سنگ‌آهن با کشتی های موجود از ایران به چین به دلیل ظرفیت‌های پایین کشتی‌ها حدود 14 دلار است که این مهم قدرت رقابت ما را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های چادرملو و گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان برنامه دارند 10 میلیون فولاد در منطقه مکران تولید کنند آیا شرکت معادن و فلزات در این طرح مشارکت خواهد داشت؟

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از ابتدای این تصمیم در جلسات مشترک سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان حضور فعال داشت.

احتمال سرمایه‌گذاری ما در طرح مکران وجود دارد اما اعتقادداریم نمایندگان هلدینگ در این طرح بزرگ فولادی حضور دارند و این کفایت می‌کند بااین‌حال در شرایط خاص، امکان سرمایه‌گذاری مستقیم ما هم وجود دارد.

به اعتقاد بنده سرمایه گذاری صنایع بزرگ در کنار آب‌های آزاد یک مدل منطقی است که بایستی خیلی زودتر به آن توجه می شد.

همچنین مذاکرات اولیه با شرکت‌های بزرگ اروپایی اس ام اس ودانیلی و پرایمتالز برای مشارکت در تولید 10 میلیون تن فولاد در مکران در جریان است.

به‌تازگی کنسرسیوم بزرگ اکتشافی با محوریت معادن و فلزات تأسیس شده است در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟

کنسرسیوم بزرگ اکتشافی با مشارکت شرکت‌های فولادی و معدنی برای اولین بار در کشور با محوریت هلدینگ توسعه معادن و فلزات پایه‌گذاری شد. سرمایه‌گذاری در محدوده‌های اکتشافی با همفکری ایمیدرو و حمایت جدی آقای دکتر کرباسیان در اولویت قرار دارد. با این اقدام سکان سرمایه‌گذاری در اکتشاف به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

هیئت اجرایی این کنسرسیوم با مشارکت فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، گل گهر، میدکو، چادرملو، صبانور و سرمایه‌گذاری امید شکل‌گرفته است.

اولین جلسه هیئت اجرایی این کنسرسیوم با رئیس محترم هیئت عامل ایمیدرو آقای دکتر کرباسیان برگزار شد.

مقرر شد در آینده این کنسرسیوم به یک شرکت بزرگ اکتشافی تبدیل شود و شرکت‌ها به‌تناسب میزان سرمایه‌گذاری، سهامدار آن گردند.

طبق توافق اولیه مقرر است تا پهنه‌های بزرگ اکتشافی کشور با تسهیلات ویژه ای به این کنسرسیوم واگذار شود.

آیا شرکت معادن و فلزات در حوزه زنجیره فولاد به‌طور مستقیم اقدامی انجام داده است؟

بله به‌تازگی با مشارکت ایمیدرو از طریق شرکت صبانور سرمایه‌گذاری را برای تولید 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی در غرب کشور آغاز کرده‌ایم که سهم سرمایه‌گذاری صبانور در این طرح حدود 20 درصد است.

در مورد طرح کک سازی طبس بگویید؟

این کارخانه به ظرفیت تولید 450 هزار تن کک متالورژی با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومان در طبس یکی از زیرمجموعه‌های معادن و فلزات است که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و قرار است زغالسنگ موردنیاز آن را از منابع داخلی و مخلوطی از زغالسنگ کیفیت بالای خارجی تأمین کنیم.

در حال حاضر بازار داخلی این محصول رو به رونق است و صاحبان کوره های بلند خریدار اصلی این محصول هستند از طرفی از بازار صادراتی مطلوبی هم برخوردار می باشد.

در ایران کم و بیش 30 در صد تولید فولاد به روش کوره بلند-که انرژی را از طریق زغالسنگ تأمین می‌کنند – و حدود 70 در صد توسط احیا مستقیم و گاز صورت می‌گیرد. این نسبت در جهان کاملاً برعکس است؛ بنابراین بازار جهانی همواره نیازمند کک است و بازار صادراتی جذابی برای آن وجود دارد.

همچنین در صورت کسب اطمینان کافی از بازار کک برنامه داریم تا ظرفیت تولید کک را در طبس به یک‌میلیون تن افزایش دهیم

آیا محصول کک کارخانه طبس را صادر خواهید کرد؟

اولویت تولید در این کارخانه صادرات است اما در صورت نیاز بازار داخل حاضریم با رعایت قیمت جهانی کک را در داخل بفروشیم.

آیا در شرایط فعلی با آزادسازی قیمت سنگ‌آهن و زنجیره فولاد موافق هستید؟

طی سال‌های اخیر سنگ‌آهنی‌ها انگیزه فراوانی برای فروش محصول باقیمت جهانی داشتند اما صنعت فولاد کشور ظرفیت آزادسازی قیمت سنگ‌آهن را ندارد چراکه قیمت تمام‌شده فولاد در ایران بالاست. به همین منظور وزارت صمت برای کنترل قیمت مواد اولیه فولاد ناچاراً با هدف حمایت از صنایع وارد عمل می‌شود و قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

هم‌اکنون شرایط برای آزادسازی قیمت سنگ‌آهن به دلیل شرایط خاص فولادسازان فراهم نیست اما این موضوع در مورد کک صحت ندارد چون مصرف آن در ایران به‌اندازه سنگ‌آهن نیست.

شما به‌تازگی سرمایه‌گذاری در صنعت کاتالیست را آغاز کرده‌اید در این خصوص توضیح می‌فرمایید؟

سرمایه‌گذاری جدی در صنعت کاتالیست را آغاز کرده‌ایم به‌طوری‌که کاتالیست های اسیدسولفوریک این شرکت در صنعت مس کشور با پاسخ مثبت روبرو شده است.

اما هنوز تمام کاتالیست های تولیدی ما از سوی شرکت مس مورد مصرف قرار نگرفته و شرکت اتوتک هم فعلاً ریسک استفاده از کاتالیست ها ی ایرانی را نمی‌پذیرد و این موضوع نیاز به زمان دارد.

هم‌چنین یکی از برنامه‌های مهم شرکت، تولید کاتالیست های مخصوص احیاء مستقیم فولاد است.

صنعت کاتالسیت در ایران سرمایه‌بر است اما به بازار داخل بسیار خوش‌بین هستیم. از سوی دیگر کاتالیست های ایرانی باید کیفیت خود را حفظ کنند تا جایگزین مشابه وارداتی شوند.

پیشنهاد می‌شود تولیدکنندگان کاتالیست در داخل در هم ادغام تا محصول ایرانی با قدرت بیشتری در بازار داخل حضورداشته باشد. این مهم باعث جلوگیری از هدر رفتن پتانسیل های شرکتهای ایرانی خواهد شد، البته مشروط بر حفظ کیفیت این کالای استراتژیک، این مدل پاسخگو خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا