دلایل افزایش تقاضا و رقابت برای خرید محصولات فولاد مبارکه اعلام شد

دلایل افزایش تقاضا و رقابت برای خرید محصولات فولاد مبارکه اعلام شد

دنیای معدن - زمانی که قیمت پایین است رقابت برای خرید افزایش می یابد و از طرفی رقابت برای خرید هم تا یک رنج مشخصی بالا می رود و با وجودی که نرخ قیمت گذاری پایین است و ارزش ذاتی کالا با ارزش دستوری متفاوت است اما بازار شرایط را می سنجد و تا حد مشخصی برای رقابت اقدام می کند.

محصولات تولیدی فولاد مبارکه روز دوشنبه با تقاضای مقبول و قیمت های رقابتی معامله شد. شرایطی که نظر بازار سهام را جلب کرد و بسیاری از فعالان فضای مجازی این موضوع را پوشش دادند. مساله ای که چندان هم عجیب نبود. تا پیش از تغییر نرخ گذاری قیمت ارز قیمت هر کیلو ورق گرم فولاد مبارکه در محدوده 2700 تومان بود، حال آنکه روز دوشنبه قیمت پایه این محصول در محدوده 2300 تومانی عرضه شد، قیمتی جذاب برای خرید که تقاضا را افزایش می دهد.

این تغییر قیمت احتمال فضای رانتی را در بازار ایجاد می کند چرا که قیمت واقعی دلار در بازار در محدوده بالای 6 هزار تومان است. اگر خریداری ورق را با قیمت های تعیین شده از سوی شورای رقابت خریداری کند و به مقاصد صادراتی ارسال و به دلار تبدیل کند از محل این تفاوت نرخ ارز رسمی و بازار و یا عرضه در بازارهای هرات و سلیمانیه سود خوبی عاید خود خواهد کرد. هر چند که دستور العمل های بازدارنده این اقدام در حال ورود به بازار است اما فضای ناخوشایندی را برای تولید کننده واقعی ایجاد می کند و به نوعی سود از جیب سهامدار و سرمایه گذار برداشته شده و به نفع سفته باز می شود .

محمود اکبری معاون بازاریابی و فروش فولاد مبارکه اصفهان درباره علل افزایش تقاضا و رقابت برای خرید محصولات این شرکت فولادی به بورس۲۴ گفت: فرمول قیمت گذاری محصولات قدری از واقعیت قیمتی انحراف دارد و باعث شد تا قیمت های محصولات تولیدی قدری افت داشته باشد. اما به هر حال طبق قانون باید قیمت گذاری را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: نوع قیمت گذاری که از سوی شورای رقابت به مجموعه اعلام شده است متوسط پانزده روز گذشته متال بولتن در منطقه CIS ضرب در نرخ ارز است که با توجه به تغییرات قیمت ارز، قیمت های پایه دستخوش تغییرات شده است.

اکبری گفت: این وضعیت نرخ پایه ای که داریم نرخ پایه اسلب است و اسلب و ورق گرم در حالت نرم عادی بین 15 تا 20 درصد اختلاف قیمتی دارد، در شرایط حال حاضر و با قیمت هایی که کالاهای تولیدی عرضه شده است طبیعی است که شاهد افزایش تقاضا و رقابت قیمتی باشیم.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت پایین است رقابت برای خرید افزایش می یابد و از طرفی رقابت برای خرید هم تا یک رنج مشخصی بالا می رود و با وجودی که نرخ قیمت گذاری پایین است و ارزش ذاتی کالا با ارزش دستوری متفاوت است اما بازار شرایط را می سنجد و تا حد مشخصی برای رقابت اقدام می کند. با توجه به تنوع مصرف برای ورق گرم قاعدتا تقاضا با قیمت های فعلی باید افزایش داشته باشد اما این به معنی کم بودن تولید نیست و فولاد مبارکه در دامنه ابعاد قابل تولید درمجموعه مشکلی برای تامین تقاضای سالانه بازار ندارد.

اکبری در خصوص قیمت بازار جهانی ورق گفت: قیمت این محصول در بنادر شمال و جنوب ایران و بازارهای جهانی متفاوت است برای مثال قیمت ورق FOB چین در محدوده 590 دلار است، قیمت در بنادر شمالی ایران حدود ٥٩٠ دلار و در بنادر جنوب در محدوده ٦١٠ دلار است.

وی در خصوص آمار تولید و فروش دو ماهه شرکت هم گفت: در دو ماهه نخست سال جاری 1میلیون و 266 هزار تن فروش قطعی داشتیم که 1 میلیون و 24 هزار تن فروش داخلی و 242 هزار تن فروش صادراتی بوده است که نسبت به دوماهه سال قبل 9 درصد افزایش فروش داشتیم. همچنین در سال جاری ارزش فروش در محدوده 35 هزار میلیارد ریال بوده است. هدف گذای تولید مجموعه برای امسال 9.4 میلیون تن است، که 7.6 میلیون تن از این تولید سهم شرکت اصلی فولاد مبارکه است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا