وزیر نفت مطرح کرد: واکنش ایران به ورود آمریکا به بازار گاز/ دیدار گازی ۹ رئیس جمهور

وزیر نفت مطرح کرد: واکنش ایران به ورود آمریکا به بازار گاز/ دیدار گازی ۹ رئیس جمهور

وزیر نفت با اشاره به دیدار ۹ رئیس جمهور و نخست وزیر کشورهای گازخیز جهان در تهران، نسبت به ورود گاز آمریکا به بازارهای جهانی و نحوه رقابت گازی ایران با این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش نامه نیوز، بیژن زنگنه امروز در نشست خبری از برگزاری نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور رؤسای جمهور و نخست وزیران ۹ کشور بزرگ گازخیز جهان در تهران خبر داد و گفت: تاکنون سفر و حضور روسای جمهور روسیه، عراق، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، نخست وزیرالجزایر و رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان عضو میهمان در این نشست نهایی شده است.

وزیر نفت با اعلام اینکه ریاست سومین سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با رئیس جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: هماهنگی بین کشورهای عضو، دیدار و گفتگو و تشریح مسائل فنی و عملیاتی بازار و صنعت گاز با اولویت رعایت الزامات زیست محیطی از مهمترین اهداف برگزاری این مجمع گازی در تهران است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در حال حاضر مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچون اوپک نفت نمی تواند در روند قیمت‌گذاری بازار گاز طبیعی تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: پیش بینی می شود با برگزاری نشست‌های متعدد، انجام گفتگوها و هماهنگی‌های بیشتر بین کشورهای مختلف امکان مدیریت بخشی از بازار جهانی گاز در آینده توسط این مجمع فراهم شود.

این مقام مسئول با اشاره به شکل گیری و تقویت بازارهای تک محموله گاز به ویژه LNG بیان کرد: در حال حاضر در دبیرخانه مجموعه کشورهای صادرکننده گاز یک مرکز اطلاعات شکل گرفته و مدل نهایی عرضه و تقاضای گاز مشابه اوپک نفت و همکاری‌های فنی بین اعضا از دیگر محورهای برگزاری نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ۷۰ درصد ذخایر گاز جهان، ۴۵ درصد تولید نفت، ۷۵ درصد تجارت LNG و ۴۰ درصد تجارت صادرات گاز از مسیر خط لوله در اختیار کشورهای عضو GECF است، اظهارداشت: در شرایط فعلی ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است، ضمن اینکه نقش ایران در تجارت نهایی گاز در حال افزایش است و پیش بینی می شود تا دو سال آینده ظرفیت تولید روزانه گاز کشور از مرز یک میلیارد متر مکعب در روز عبور کند.

جزئیات قراردادهای جدید گاز ایران

زنگنه با اشاره به امضای دو قرارداد جدید صادرات گاز به عراق از مسیر بغداد و بصره، بیان کرد: پیش بینی می شود در صورت اجرای این دو قرارداد در مجموع روزانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب و سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به عراق صادر شود.

وزیر نفت همچنین با اشاره به توقف وضعیت قراردادی صادرات گاز به پاکستان توسط این کشور، گفت: ایران آماده صادرات گاز به پاکستان است و حتی قرارداد نهایی ساخت خط لوله به پاکستان امضا شده و بخش‌هایی از احداث خط لوله انتقال گاز در استان سیستان و بلوچستان تکمیل و آماده راه اندازی است.

وی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به عنوان یکی از بازارهای گازی ایران در پساتحریم یاد کرد و افزود: ایران تنها کشور منطقه خلیج فارس است که از ظرفیت مازاد تولید گاز برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردار است و قطر به عنوان کشور رغیب، بخش عمده گاز خود را در قالب قراردادهای LNG پیش فروش کرده است.

زنگنه با یادآوری اینکه به زودی طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی افتتاح و پیش بینی می شود تا پایان سال فاز ۱۷ پارس جنوبی افتتاح رسمی شود، تاکید کرد: در مجموع تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید، طرح توسعه کل فازهای پارس جنوبی به استثنای فاز ۱۴ راه اندازی شود.

واکنش رسمی ایران به ورود آمریکا به بازار گاز

وزیر نفت در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر برنامه های گسترده آمریکا برای ورود به بازار گاز آسیا و آغاز صادرات LNG توسط این کشور، گفت: مهمترین اولویت ایران به منظور صادرات گاز در دوران پساتحریم، کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه ای جنوبی خلیج فارس هستند.

وی با اعلام اینکه هم اکنون ساخت کارخانه ایران LNG از پیشرفت حدود ۶۰ درصدی برخوردار است، تصریح کرد: پس از افزایش تحریم‌ها، ساخت کارخانه تولید LNG متوقف شد و قصد داریم با استفاده از شریک خارجی در دوران پساتحریم به طوررسمی به بازار صادرات LNG ورود کنیم.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه برای صادرات LNG اولویت ایران کشورهای آسیایی است، اظهار داشت: کارخانه ایران LNG از ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن LNG که معادل تولید ۱۵ تا ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی بوده، برخوردار است.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون ساخت خط لوله به منظور انتقال گاز طبیعی به کشورهای اروپایی فاقد توجیه اقتصادی لازم است، تصریح کرد: این خط لوله گاز باید از کشورهای مختلف عبور کند که این مساله علاوه بر هزینه های ساخت خط لوله، هزینه ترانزیت و انتقال گاز از کشورهای مختلف را هم به همراه دارد.

زنگنه با بیان اینکه صادرات LNG بهترین و مناسب ترین سناریو برای ایران برای ورود به بازار گاز اروپا خواهد بود، تاکید کرد: حتی با وجود ورود آمریکا به بازار گاز LNG، ایران به دلیل در اختیار داشتن یک کارخانه نیمه تمام LNG با ۶۰ درصد پیشرفت، راهی جز تولید و ورود به بازار جهانی LNG را ندارد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون بازارهای LNG تحت فشار قیمتی وجود دارند، گفت: با وجود کاهش قیمت در بازارهای LNG، اما ایران قصد ورود به این بازار را دارد؛ هر چند اعتقاد داریم که بازارهای منطقه ای برای گاز ایران جذاب تر است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه قرار نیست ایران به هر قیمتی گاز را صادر کند، خاطرنشان کرد: بازگشت سرمایه و سودآوری مهمترین شاخص‌های ایران برای ورود به بازار جهانی گاز و LNG است.

مهمترین اولویت‌های گازی ایران

وزیر نفت در تشریح مهمترین اولویت‌ها و سیاست‌های گازی ایران گفت: تزریق گاز مخازن نفت و تامین گاز مصارف داخلی اولویت دارترین سیاست گازی ایران به شمار می رود و پس از تامین نیازهای داخلی، به دنبال صادرات گاز به کشورهای مختلف منطقه هستیم.

این مقام مسئول با انتقاد از برخی اقدامات سیاسی در بازار جهانی نفت و انرژی، تصریح کرد: برخی از کشورها به دنبال سیاسی کردن بازار نفت و گاز هستند و تحریم ایران یکی از سیاسی ترین اقدامات در بازار جهانی انرژی به شمار می رود به طوری که تحریم‌ها مانع افزایش بیشتر تولید نفت و گاز در ایران شد.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه هرگونه سیاسی کاری در اوپک نفت و یا GECF ممنوع است، اظهار داشت: از سوی دیگر، ماهیت بازارهای نفت و گاز با یکدیگر تفاوت‌های اساسی و بنیادی دارند.

زنگنه در ادامه با تایید آغاز مذاکرات ایران با برخی از شرکت‌ها و کشورهای خارجی به منظور خرید سهام پالایشگاه های نفت اطهارداشت: قطعا نفت ایران در دوران پساتحریم روی دستش نمی‌ماند و همواره مشتری در بازار وجود دارد.

وی با بیان اینکه هدف از خرید سهام پالایشگاه ها ایجاد امنیت بلندمدت و قیمت بالاتر برای نفت خام صادراتی ایران است، بیان کرد: با مشارکت و تامین منابع مالی صندوق توسعه ملی، قصد داریم وام‌هایی در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا امکان خرید سهام برخی از پالایشگاه‌های نفت در نقاط مختلف جهان فراهم شود.

وزیر نفت با اعلام اینکه صندوق توسعه ملی هم می‌تواند به طور مستقل به منظور خرید سهام پالایشگاه های نفت جهان وارد عمل شود، یادآور شد: ایران نگرانی بابت فروش نفت خام خود ندارد و حتی امکان فروش نفت با پایین ترین قیمت‌ها هم در بازار تک محموله وجود دارد اما به دنبال خرید سهام پالایشگاه‌ها به منظور فروش نفت ایران به بالاترین قیمت در بلندمدت هستیم.

این مقام مسئول در ادامه در واکنش به پرسشی مبنی بر تبدیل ایران به یکی از کشورهای بزرگ واردکننده گاز در جهان توضیح داد: هم اکنون شدت مصرف گاز در ایران بسیار بالا است به طوری که راندمان مصرف گاز در نیروگاه‌های برق کشور بین ۳۲ تا ۳۳ درصد و حتی در واحدهای سیکل ترکیبی بین ۴۷ تا ۴۸ درصد است.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف گاز و انرژی در واحدهای نیروگاهی کشور، اظهارداشت: علاوه بر این، باید مدیریت مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و حمل و نقل هم در دستور کار قرار گیرد.

نیازی به مذاکره با اوپک برای افزایش تولید نیست

این عضو کابینه دولت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران در دوران پساتحریم و مذاکرات ایران با اوپک، گفت: ایران هیچ گونه مذاکره ای با اوپک برای افزایش تولید و صادرات نفت خام خود نمی کند بلکه تنها سیاست‌های جدید افزایش تولید نفت را به سازمان اوپک اعلام و اطلاع دادیم.

وزیر نفت با بیان اینکه افزایش تولید نفت خام در دوران پساتحریم حق مسلم ایران است، اظهار کرد: ایران از حق خود کوتاه نمی آید و سهم خود را در بازار نفت پس می گیرد.

زنگنه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران تنها کشور جهان است که ۷۰ درصد سبد انرژی این کشور به گاز طبیعی اختصاص یافته است، توضیح داد: به زودی با افزایش تولید گاز و توسعه گازرسانی‌ها، مصرف نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره به طور کلی در کشور متوقف می شود و تنها در سبد سوخت، گازوئیل، بنزین و سوخت هوایی آن هم برای تامین سوخت ناوگان حمل و نقل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش سهم گاز در سبد سوخت انرژی کشور خاموش کردن مشعل های گاز در سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس از دیگر برنامه های در دست اجرا است، گفت: به دنبال امضای قراردادی هستیم که با استفاده از خوراک گاز مشعل‌های سکوهای نفتی واحدهای LNG ایجاد کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس، با ورود کشتی های FLNG توسط شرکت‌های خارجی به خلیج فارس گاز مشعل سکوهای نفتی مستقیم به LNG تبدیل و صادر می شود.

این عضو کابینه دولت در پایان با بیان اینکه برگزاری سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز محلی برای مذاکره کشورهای مهم گازخیز جهان است، خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد با تمام کشورهای عضو این مجمع به منظور همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه مشارکت داشته باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا