پورابراهیمی؛

شاه بیت بازار ارز، ایجاد بازار متشکل است

شاه بیت بازار ارز، ایجاد بازار متشکل است

پورابراهیمی با اشاره به طرح مجلس برای ساماندهی بازار ارز گفت: شاه بیت این طرح ایجاد بازار متشکل است. سیاست های ارزی دنیا کاملا مشخص است زمانی که در کشوری نمی شود به هر دلیلی تقاضا را جواب داد، نرخ ثابت مفهوم ندارد و ناخواسته بازار ثانویه شکل میگیرد.

 

 

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مراسم افتتاح قرارداد آتی زعفران با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی در بورس های کشور باعث افزایش کارایی و شفافیت بازارها است، گفت: در سال ۸۴ قانون جدید بازار سرمایه تصویب و در سال ۸۷ اصلاح شد که آثار آن به صورت اتفاق های مثبت در اقتصاد قابل لمس است.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمدرضا پورابراهیمی،  با اشاره به اینکه در مسیر بازار سرمایه ناهمواری هایی وجود دارد،گفت: اگر چاره ای برای این ناهمواری ها اندیشیده نشود قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
وی یکی از این مشکلات را مربوط به بازار ارز دانست و گفت: مسئله ارز بر روند فعالیت بنگاه های اقتصادی تاثیرگذار است که تبعات آن با کاهش قیمت سهام در بورس خودش را نشان می دهد.
پورابراهیمی ارز را لنگر اقتصادی کشور نامید و تصریح کرد:راگر با نگاه تخصصی به این موضوع رسیدگی نشود قطعا هزینه های زیادی برای اقتصاد خواهد داشت.
به گفته وی بارها جلساتی با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای حل مشکلات بازار ارز بر اساس مولفه های اقتصادی برگزار شده است.
وی درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر بازار ارز گفت: آمریکا در زمان بودن در برجام هم هیچ خیری برای کشور ما نداشت و حتی مانع همکاری سایر کشور ها هم بود، پس خروجش از برجام اثری بر اقتصاد ما ندارد.
وی ادامه داد: ما هزینه تحریم ها را پرداخت کردیم و این موضوع نیز مساله جدیدی نیست .

پورابراهیمی با اشاره به برنامه جامع دولت برای کنترل نرخ ارز که پیش از پایان سال به مجلس ارائه شد،گفت: دولت بر مبنای همان برنامه برای کنترل بازار ارز، افزایش ۵درصدی نرخ سود سپرده را اجرا کرد که این اقدام تراز بانکی را بر هم زد و باعث شد ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه به اقتصاد کشور تحمیل شود.
وی با اشاره به طرح مجلس برای ساماندهی بازار ارز گفت: شاه بیت این طرح ایجاد بازار متشکل است. سیاست های ارزی دنیا کاملا مشخص است زمانی که در کشوری نمی شود به هر دلیلی تقاضا را جواب داد، نرخ ثابت مفهوم ندارد و ناخواسته بازار ثانویه شکل میگیرد.
پورابراهیمی ادامه داد: امروز اولویت ما تشکیل بازار متشکل ارزی با نظارت و‌ کنترل دولت است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی مهمترین نگرانی مجلس را مشخص شدن سیاست های ارزی دانست و‌ گفت: وجود ارز۴۲۰۰ تومانی باعث ایجاد رانت شده است.

وی گفت: آمارهای اقتصادی نشان می دهد که درآمد های ارزی کشور افزایش چشمگیر داشته و کمبود ارز توجیهی برای این التهابات نیست.
پورابراهیمی در ادامه به لزوم حمایت از دولت در شرایط خاص اقتصادی تاکید کرد و افزود: ساماندهی بازار ارز از اولویت های مجلس است تا از مزیت های کاهش ارزش پول ملی برای تقویت صادرات استفاده کنیم. اگر به این توافق نرسیم طرح دو فوریتی را در مجلس اجرا خواهیم کرد.
وی در ادامه با اشاره به ۱۰ ساله شدن قانون بازار سرمایه از رییس سازمان بورس درخواست کرد با بازبینی قانون ،نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعفش شناسایی شود. باید مشوق ها را تقویت کرد.
وی در خاتمه با تاکید بر اینکه نگاه مجلس با بازار سرمایه همراه است،گفت: امید است توسعه اقدامات بازار سرمایه به ارتقای توانمندی های اقتصاد و رشد شاخص های اقتصادی منجر شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا