اثر ناهمسوی تحولات سیاسی و اقتصادی بر قیمت نفت

اثر ناهمسوی تحولات سیاسی و اقتصادی بر قیمت نفت

با توجه به تحولاتی که در حال وقوع است، کاملاً قابل پیش بینی است که قیمت نفت در یک فضای صعودی معلق باشد، با این حال ممکن است در آینده نزدیک این موج صعودی قدری فروکش نماید. چرا که تلاش های دیپلماتیک ایران و اروپا با جدیت بدنبال راهی است تا فروش نفت ایران تحت تاثیر قرار نگیرد. البته تحولات تاثیرگذار سیاسی و منطقه ای نقش تعیین کننده ای در این میان ایفا می کنند و می توان گفت دوران پر ریسکی برای سرمایه گذاران بازارهای جهانی است.

 

*علی مرتضوی تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

 

امروز چهارشنبه بهای نفت بدنبال انتشار گزارش هفتگی ذخایر امریکا قدری از قله ی سه سال و نیم خود فاصله گرفت. برخلاف پیش بینی کاهش 2 میلیون و 800 هزار بشکه ای، ذخایر نفت تنها 1 میلیون و 300 هزار بشکه کاهش داشت و این امر نسبت به گزارش دیگری که امروز عصر از قدرت تقاضا منتشر می شود، خریداران را به مدار احتیاط کشاند. همچنین موجودی بنزین نیز 980 هزار بشکه رشد کرد در حالی که پیش بینی می شد 1 میلیون و 400 هزار بشکه نفت کاهش یابد. بر این اساس بهای هر بشکه نفت برنت در بازار لندن با 64 سنت عقب نشینی از کانال 79 دلار به 78 دلار و 93 سنت رسید و همزمان در بازار آتی نیویورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس به 71 دلار و 78 سنت نزول پیدا کرد که 42 سنت کاهش را نسبت به قیمت دیروز نشان می دهد.

هفته جاری در حالی آغاز شده است که اخبار گوناگونی از تحول روابط اقتصادهای بزرگ بر بازار ها اثرگذار بوده است. از یک سو سخنرانی منوچین وزیر خزانه داری امریکا در روز یکشنبه که از آغاز گفتگوهای امریکا و چین برای دستیابی به یک توافق تجاری بزرگ خبر می داد، آب سردی بر آتش جنگ تجاری میان دو قدرت اول اقتصاد جهانی ریخت و در ادامه، انتخابات ونزوئلا و احتمال اعمال تحریم های نفتی همه جانبه از طرف امریکا و سخنرانی پمپئو با خط نشان کشیدن های جدید علیه ایران و تهدید به سخت ترین تحریم های تاریخ، همگی بگونه ای شرایط بنیادی اقتصاد جهانی و بازارهای بین المللی را دستخوش تغییر ساخته است. در همین اثنا ترامپ بار دیگر با اظهارنظرهای غیر مسئولانه اش نسبت به نشست برنامه ریزی شده با رهبر کره شمالی در 12 ژوئن و ابراز نارضایتی از گفتگوهای تجاری با چین باعث شد تا شوک منفی دامن گیر بازارهای امریکا شود.

پرواز برنت تا 80 دلار

روز گذشته، بازار نفت در شرایطی معاملات خود را شروع کرد که قیمت با احتمال کاهش عرضه از سوی ایران و ونزوئلا مسیر صعودی آغاز هفته را در پیش داشت. نفت برنت در معاملات نوبت صبح دیروز تا 79 دلار و 86 سنت رشد کرد و دوباره با قرار گرفتن در آستانه 80 دلار به بالاترین رکورد سه و نیم سال اخیر خود نزدیک شد. این در حالی بود که نفت سبک وست تگزاس نیز در بازار آتی نیویورک تا 72 دلار و 70 سنت افزایش یافت که بالاترین قیمت آن از نوامبر 2014 محسوب می شود. ولی این امر با انتشار گزارش ذخایر امریکا دیری نپایید.

واکنش بازار به تحولات سیاسی

افزایش قیمت نفت در این هفته، ادامه تاثیر اخبار روز دوشنبه بر بازارها بود در حالی که افت قیمت در زمین داده های اقتصادی رقم خورده است. انتخاب مادورو در ونزوئلا برای یک دوره شش ساله دیگر موجب شد تا ایالات متحده اعلام کند که تحریم های نفتی سختی را بر ونزوئلا اعمال خواهد کرد. ونزوئلا یکی از تولیدکنندگان بزرگ امریکای جنوبی است که در طول یک سال اخیر با روند کاهشی تولید روبرو بوده است. ونزوئلا در آوریل سال گذشته روزانه 2 میلیون و 194 هزار بشکه نفت تولید می کرد که این رقم با توجه به مشکلات این کشوردر یک روند نزولی اکنون به کمی بیشتر از 1 میلیون و 500 هزار بشکه رسیده است. این سطح از تولید کمترین مقدار 10 سال اخیر تلقی می شود. با این وجود، تخمین زده می شود که با اعمال تحریم های نفتی تازه از سوی امریکا بر این کشور، عرضه نفت تا حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. همین امر زمینه ساز رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی گردیده است.

ابهام در عرضه نفت با تهدیدات آمریکا

از طرفی بازگشت تحریم های نفتی ایران از سوی امریکا نیز، سرنوشت میزان عرضه نفت را در هاله ای از ابهام فرو برده است. علیرغم تلاش هایی که کشورهای اروپایی از خود نشان می دهند، ایالات متحده همچنان بر رای خود برای مقابله با ایران پا فشاری می کند. از صحبت های وزیرخارجه آمریکا چنین برداشت می شود که حرف های او و کاخ سفید بجز ایران، متوجه کشورهای اروپایی نیز بود. اروپا روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می کند و ممانعت از عرضه نفت توسط ایران موجب می شود تا منابع تامین انرژی اروپا با توجه به تحریم های امریکا علیه روسیه، محدودتر شود. اروپایی ها به نوعی در حال تلاش برای منافع خود هستند و نوک پیکان اقدامات یک جانبه ایالات متحده در مقابله با برجام، اروپا را نشانه گرفته است. از اینرو می توان گفت که رشد کنونی قیمت ها شکننده است، زیرا دستاوردهای ایران در خصوص ضمانت های اروپا برای ادامه خریدهای نفتی می تواند چهره عرضه نفت را در آینده بطور جدی تغییر دهد.

آیا رشد قیمت نفت ادامه دارد

مجموع این عوامل نگرانی از کاهش عرضه ی نفت طی شش ماه آینده را موجب شده و به همین دلیل بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی با افزایش همراه شده است. سیتی بانک در تازه ترین گزارش پیش بینی خود که برای مشتریانش ارسال داشته، پیش بینی خود را از متوسط قیمت نفت در سال 2018 معادل 10 دلار افزایش داده و 75 دلار اعلام نموده است که می تواند به معنی این باشد که نفت حتی می تواند به دامنه های بالاتر از 85 دلار نیز در ادامه سال برسد.

در عین حال بازارها در ادامه روز چهارشنبه در انتظار داده های سازمان اطلاعات انرژی این کشور در خصوص میزان موجودی تجاری هستند که عصر امروز منتشر می شود. پیش بینی می شود. موجودی تجاری شرکت ها طی هفته ای که گذشت بیش از 2 میلیون و 820 هزار بشکه کاهش داشته باشد. کاهش بیشتر از پیش بینی می تواند موجب تسریع روند صعودی قیمت ها شود.

با توجه به تحولاتی که در حال وقوع است، کاملاً قابل پیش بینی است که قیمت نفت در یک فضای صعودی معلق باشد، با این حال ممکن است در آینده نزدیک این موج صعودی قدری فروکش نماید. چرا که تلاش های دیپلماتیک ایران و اروپا با جدیت بدنبال راهی است تا فروش نفت ایران تحت تاثیر قرار نگیرد. البته تحولات تاثیرگذار سیاسی و منطقه ای نقش تعیین کننده ای در این میان ایفا می کنند و می توان گفت دوران پر ریسکی برای سرمایه گذاران بازارهای جهانی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا