افزایش 47 درصدی ظرفیت تولید فولاد خام، 65 درصدی آهن اسفنجی، 119درصدی گندله و 80 درصدی کنسانتره سنگ آهن از سال92 تاکنون

افزایش 47 درصدی ظرفیت تولید فولاد خام، 65 درصدی آهن اسفنجی، 119درصدی گندله و 80 درصدی کنسانتره سنگ آهن از سال92 تاکنون

دنیای معدن -مهدی کرباسیان در یادداشتی کوتاه ضمن تشریح مهم ترین اقدمات و دستاوردهای ایمیدرو، از افزایش 47 درصدی ظرفیت تولید فولاد خام، 65 درصدی آهن اسفنجی، 119درصدی گندله و 80 درصدی کنسانتره سنگ آهن از سال92 تاکنون خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، صنعت فولاد از جمله صنایعی است که به رغم مواجهه با مشکلاتی،‌ همواره توانسته در مسیر رو به رشد خود در بخش تولید و صادرات گام بردارد.

این امر در ابتدا به تغییر نگاهی مرتبط است که بین مدیران بخش دولت و خصوصی ایجاد شده است که در واقع مدیران و متخصصان این حوزه هیچ گاه از توسعه غافل نشده اند و به ویژه از نیمه دوم سال 92، نوع نگاه دولت به عنوان برنامه ریز و حامی، سبب شد طرح هایی که سال ها معطل مانده بودند دچار تحرک و با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شوند.

ورود سرمایه های بخش خصوصی به این حوزه پروژه هایی را وارد مدار تولید کرد که سال ها بر روی زمین مانده بود. نمونه های قابل توجه این اقدامات در سنگان و منطقه ویژه خلیج فارس قابل مشاهده است.

در ادامه یادداشت کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و را در این خصوص می خوانیم:

نگاه کلانی که ایمیدرو توانست با کمک وزارت صنعت معدن و تجارت جاری کند، تلاش برای متوازن شدن زنجیره تولید است. می توان اذعان کرد در چنین مسیری در حرکت هستیم و این امر به طور قابل توجهی عملی شده است. به واقع افتتاح هایی که در سال های 95-96 در زنجیره فولاد شاهد بودیم مربوط به همان تغییر نگاه در مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو است.

از سوی دیگر نباید از چالش هایی که در کنار این دستاوردها باقی مانده، غافل شد. بر اساس مطالعاتی که در طرح جامع فولاد انجام شده، سرریز شدن مجوز ایجاد واحدهای جدید نسبت به برنامه 1404 از جمله چالش های این بخش است که می تواند تحقق توازن در این زنجیره را با چالش مواجه کند. همچنین تامین آب، برق،‌گاز و جاده این مجوزها خارج از توان فعلی کشور است. بدین جهت نیاز به بازبینی برخی از مجوزها و طرح ها داریم. در این جا جایگاه ستاد زنجیره فولاد برجسته تر می شود که بتواند با تصمیم گیری در این باره، موانع توازن در زنجیره فولاد را برطرف کند ودر واقع این از اهدافی است که دکتر شریعتمداری وزیر محترم برای ایجاد ستاد زنجیره فولاد، مشخص کرده است.

باید بتوان با تقویت نقاط قوت این زنجیره بر مشکلات فایق آمد. بیش از یک سوم صادرات 10 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی سال گذشته به زنجیره فولاد تعلق دارد که به حدود 4 میلیارد دلار می رسد.

بیش از 9 میلیون تن از تولیدات این بخش سال قبل روانه بازارهای صادراتی شد و رشد دو رقمی تولیدات این حوزه نیز قابل توجه است.

همچنین ورود بیش از 10 میلیون تن ظرفیت جدید گندله سازی در سنگان، 5 میلیون کنسانتره در کشور و آغاز تولید کارخانه های جدید آهن اسفنجی و فولاد خام از عملکرد سال گذشته محسوب می شود که امسال نیز طرح های دیگری در نوبت راه اندازی قرار دارند.

به نظر می رسد ایجاد هماهنگی بین اجزای این زنجیره اکنون از مهمترین اقداماتی است که به توسعه این بخش کمک می کند. بخش خصوصی فعالانه وارد این عرصه شده و چشم انداز روشنی در توسعه ایجاد شده است. نکته ای که باید اضافه کرد تامین زیرساخت ها به ویژه بخش ریلی و پس از آن جاده ای و دریایی است. این بخش نیاز به همگرایی بیشتری بین دستگاه های متولی دارد. باید به این موضوع توجه بیشتری شود تا توسعه همزمان انجام گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا