زنگنه خبر داد

حضور سران 9 کشور در نشست گازی تهران

حضور سران 9 کشور در نشست گازی تهران

وزیر نفت با اعلام اینکه در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز 8 رئیس جمهور و یک نخست وزیر برای حضور اعلام آمادگی کردند، گفت: علاوه بر کاهش قیمت نفت حضور آمریکا در بازار گاز نیز موجب کاهش قیمت صادراتی گاز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیژن نامدار زنگنه با اعلام اینکه هفته آینده روسای جمهور کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان(به عنوان مهمان)، ایران و نخست وزیر الجزایر در نشست اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت خواهند کرد، اظهار داشت: حضور این تعداد از سران در چنین نشستی بی سابقه است چرا که در نشست قطر 4 رئیس جمهور و در نشست روسیه 3 رئیس جمهور حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس سران جهت همکاری رقبا با یکدیگر است، گفت: کشورهای عضو به حدی از بلوغ رسیده‌اند که در کنار رقابت با یکدیگر به همکاری بپردازند. اگرچه برخی از اعضا رقبای بالفعل و برخی دیگر رقبای بالقوه محسوب می‌شوند.

وزیر نفت بابیان اینکه ایران در حال حاضر نقش تعیین کننده‌ای در بازار صادرات گاز ندارد گفت: در حال حاضر صادرات گاز ایران معادل با حجم واردات گاز است.

زنگنه با اعلام اینکه اولویت ایران برای صادرات گاز کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس است گفت: اگر چه قطر درحال حاضر حجم گاز بیشتری نسبت به ایران تولید می‌کند این کشور تقریباً برای حجم زیادی از تولید خود مشتری دارد. این درحالی است که ایران تمایل دارد علاوه بر پاکستان و عراق و عمان به افغانستان و کردستان عراق نیز گاز صادر کند.

وی با اظهار اینکه کلیه فازها به جز فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم افتتاح خواهند شد، گفت: فاز 15و 16 این میدان گازی درحال حاضر آماده افتتاح رسمی است.

وزیر نفت تأکید کرد: در بخش صادرات ال. ان. جی کشورهای آسیایی نسبت به اروپایی‌ها در اولویت قرار دارند. درحال حاضر طرح ایران ال.ان.جی با 10 میلیون تن ظرفیت به پیشرفت 60 درصد رسیده است که متأسفانه به دلیل تحریم‌‌ها ادامه اجرای این طرح متوقف شده است.

زنگنه با اذعان اینکه ایران در صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله موفق نبوده است، گفت: صادرات با خط لوله در مسیرهای طولانی مشکلات زیادی دارد از جمله اینکه باید کشورهای زیادی را در مسیر خط لوله قانع کرد. به همین دلیل تأکید ما برای صادرات گاز به این قاره ال.ان.جی است. اینگونه پول‌هایی که وسط راه می‌خواهند از ما بگیرند را دیگر پرداخت نخواهیم کرد.

در حال تکمیل...

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا