مستشار در گفتگو با سنا مطرح کرد؛

اعتمادسازی، مهمترین پیش نیاز در تأمین مالی جمعی

اعتمادسازی، مهمترین  پیش نیاز در تأمین مالی جمعی

اگر بپذیریم که یکی از چالش های اساسی در ایجاد و توسعه کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای نوین و نوپا در کشور ما، به ویژه در شرایط کنونی اقتصاد کشور، بحث تأمین مالی است، در اینصورت تأمین مالی جمعی به عنوان پلی بین مردم به عنوان دارندگان منابع مالی و صاحبان ایده، کمک می کند تا این کسب و کارها، به ثمر بنشیند.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان، اعتمادسازی را مهمترین پیش نیاز در تأمین مالی جمعی دانست و گفت: کمک به فرایند بازاریابی و توسعه بازار و بهره گیری از نظرات افراد مختلف در ایجاد و توسعه محصولات یا خدمات از جمله مزیت های این نوع تامین مالی است.

سعید مستشار در گفت و گو با  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) افزود: تأمین مالی جمعی، در واقع فرآیندی است که طی آن منابع مالی مورد نیاز برای یک کسب و کار، عمدتا در فاز شروع و رشد از طریق اشخاص مختلف تأمین می شود.

وی با بیان اینکه این فرایند، عمدتا در بستر اینترنت و از طریق سایت های خاصی که برای این منظور راه اندازی می شوند، صورت می گیرد، اظهار داشت: به عنوان مثال، فرض کنید فیلمسازی که قصد دارد اثری تولید کند، برای تأمین منابع مالی موردنیاز ، فیلم‌نامه و اطلاعات مربوط به برآورد فروش را در قالب یک طرح مشخص، تدوین و طرح مذکور را از طریق پایگاه اینترنتی مشخصی که برای تأمین مالی جمعی طراحی شده، اعلان عمومی می کند.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان ادامه داد: در این شرایط، افرادی که علاقه مند به مشارکت در تأمین مالی این فیلم هستند، به میزان توان و علاقه ی خود منابع مالی موردنیاز را در اختیار فیلمساز قرار می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که تامین مالی جمعی چه دامنه ای از ایده ها و کسب و کارها را پوشش می دهد، گفت:  همانطور که از مفهوم تأمین مالی جمعی هم کاملا مشخص است، این شیوه تأمین مالی می تواند طیف زیادی از ایده ها را به ویژه در زمینه کسب و کارهای نوپا و کوچک در حوزه های مختلف، اعم از خدماتی، فرهنگی، فناوری اطلاعات و ... دربر گیرد.

مستشار همچنین در خصوص مهمترین مزایای تأمین مالی جمعی و اینکه در این روش تا چه اندازه به مقوله ریسک توجه شده است، اظهار داشت: اگر بخواهم اشاره‌ای به مهمترین مزیت آن داشته باشم، باید به سهولت تأمین مالی، در عین گستردگی دامنه مشارکت کنندگان در فرایند تأمین مالی اشاره کرد.

وی توضیح داد: طبیعتا همین گستردگی مشارکت کنندگان در تأمین مالی جمعی، آن هم برای کسب و کارهای نوپا که اگرچه ممکن است ذاتا با ریسک بیشتری همراه باشد اما عمدتا نیاز به منابع مالی زیادی ندارد و بازده احتمالی بالایی نیز برای آنها متصور است، باعث می شود که تمایل مردم به مشارکت در تأمین مالی پروژه افزایش یابد، چرا که فرد با پرداخت مبلغ اندکی می تواند در پروژه مشارکت داشته باشد.

مستشار خاطرنشان کرد: حتی ممکن است هدف فرد لزوما بحث انتفاع اقتصادی نباشد و صرف سهیم شدن در اجرای یک پروژه با پرداخت مبلغ نه چندان زیاد، برای مشارکت کنندگان مطلوبیت داشته باشد که این موضوع به ویژه در طرح های فرهنگی یا عام المنفعه نمود بیشتری دارد.

وی مزیت بعدی تأمین مالی جمعی را بهره گیری از نظرات افراد مختلف در ایجاد و توسعه محصولات و یا خدمات دانست و گفت: چون افرادی که در تأمین مالی طرح مشارکت می کنند، خودشان عمدتا مصرف کنندگان نهایی آن محصول و یا خدمت هم هستند، استفاده از نظرات آنها می تواند منجر به افزایش کیفیت در محصول یا خدمت شود.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان، کمک به فرایند بازاریابی و توسعه بازار را سومین مزیت تأمین مالی جمعی ذکر کرد و گفت: افرادی که اقدام به مشارکت در تأمین مالی طرح‌ها می‌کنند معمولاً خودشان مصرف‌کننده نهایی محصول هستند و این موضوع، عملا دغدغه صاحبان طرح برای بازاریابی و پیدا کردن مشتریان مناسب و وفادار را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مستشار با ذکر مثال هایی در این خصوص توضیح داد: مثلاً اگر بحث سرمایه‌گذاری بر روی یک اپلیکیشن حمل و نقل مطرح باشد، خیلی از کسانی که اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، پس از راه اندازی آن اپلیکیشن، از استفاده‌کنندگان آن خواهند بود. یا اگر محصول، یک فیلم سینمایی باشد افرادی که سرمایه‌گذاری می‌کنند خودشان از امتیازات آن فیلم بهره می‌برند که این موضوع برای سرمایه‌گذاران با یک پاداش یا یک سهام همراه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چالش های تأمین مالی جمعی چیست و این نوع تأمین مالی با چه سازوکاری در بازار سرمایه فعال خواهد شد هم گفت: شاید بتوان گفت اعتمادسازی، مهمترین پیش نیاز در تأمین مالی جمعی است، از همین رو اغلب کشورهایی که در حوزه تأمین مالی جمعی بصورت فعالانه اقدام کرده اند، با وضع قوانین و مقررات مشخص و سازوکارهای تعریف شده و نظام مند، از این شیوه تأمین مالی پشتیبانی و منافع مشارکت کنندگان را تأمین می کنند. مثلاً در کشور امریکا که بیشترین سهم را در بحث تأمین مالی جمعی دارد، قانون مشخصی در این خصوص وجود دارد و فرایند تأمین مالی جمعی هم تحت نظارت کمیسیون اوراق بهادارآمریکا انجام می شود.

مستشار افزود: در اروپا هم اتحادیه خاصی برای راهبری و نظارت بر بحث تأمین مالی جمعی وجود دارد. بر همین مبناست که خوشبختانه در کشور ما هم سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه، اقدام به وضع مقررات درخصوص تأمین مالی جمعی کرده است.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان، چالش دوم در موضوع تامین مالی اجتماعی را بحث فرهنگ سازی دانست و گفت: با توجه به اینکه تأمین مالی جمعی، مبتنی بر مشارکت قشرهای مختلف مردم در تأمین مالی کسب و کارهاست، لذا ضروری است اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد.

وی در خصوص فرصت های تأمین مالی جمعی هم اظهار داشت: این شیوه تأمین مالی می تواند به سهولت و سرعت، زمینه تأمین مالی کسب و کارهای نوپا را فراهم کند؛ کسب و کارهایی که امروز از آنها با عنوان استارت آپ یا شرکت های دانش بنیان یاد می شود و توفیق آنها می تواند نقش قابل توجهی در رشد شاخص های اقتصادی، اشتغالزایی و ارتقاء سطح رفاه در جامعه ایفا کند.

مستشار درباره سازوکار فعال شدن تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه هم گفت: گام اول در این خصوص، بحث لزوم وضع مقررات ناظر بر تأمین مالی جمعی بود که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و بحث دوم، استفاده از ساختار بورس ها و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد می توان بخوبی از ظرفیت این نهادها که خوشبختانه مورد اعتماد جامعه هم هستند استفاده کرد؛ به ویژه شرکت فرابورس ایران که در حوزه تأمین مالی استارت آپ ها بصورت جدی ورود و ساختارهای لازم را ایجاد کرده است و همچنین شرکت های تأمین سرمایه که تجارب موفقی در حوزه های مشابه، مانند راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های جسورانه و... دارند می توانند در این زمینه بصورت جدی ایفای نقش کنند.

مستشار همچنین در پاسخ به این سوال که چرا هدف تأمین مالی جمعی، بیشتر استارت اپ ها و طرح های کوچک است، گفت:اگرچه شاید در ظاهر این گونه به نظر برسد که تأمین مالی جمعی به عنوان یک مفهوم عام، منافاتی با تأمین مالی طرح های کلان نیز ندارد، اما اگر در اهداف، کارکردها و مزایای این نوع تأمین مالی تأمل کنیم، متوجه خواهیم شد که تحقق اغلب این کارکردها در طرح های کوچک و استارت آپ ها نمود پیدا می کند.

مدیرعامل گروه راهبران اقتصادی آرمان توضیح داد: طبیعتا هر اندازه ابعاد یک طرح گسترده تر می شود، علاوه بر آنکه ذینفعان مختلفی را با پیچیدگی های بالاتر درگیر طرح می کند، مستلزم طی فرآیندهای بوروکراتیک و زمانبر هم خواهد بود، ضمن اینکه میزان منابع مالی مورد نیاز برای طرح های کلان نیز در مقایسه با کسب و کارهای کوچک، بسیار زیاد است.

به گفته مستشار، همه این موارد باعث می شود که گرایش به استفاده تأمین مالی جمعی و طراحی ساختار این امر بیشتر به سمت کسب و کارهای نوپا و آنهم عمدتا منابع لازم برای شروع این کسب و کارها سوق پیدا کند. چه بسا اینگونه کسب و کارها، پس از توفیق در مراحل راه اندازی، ایجاد ساختارها و شروع موفقیت آمیز فعالیت، برای گسترش کار از سایر شیوه های تأمین مالی مانند انتشار اوراق، عرضه سهام در بورس و ... بهره بگیرد.

وی یادآور شد: بررسی موارد تأمین مالی جمعی در سایر کشورها نیز حکایت از این موضوع دارد که بیشتر موارد، مربوط به دوره راه اندازی و رشد اولیه کسب و کارها توسط کارآفرینان بوده است.

مستشار در پایان درخصوص نقش تأمین مالی جمعی در  اشتغالزایی هم گفت: اگر بپذیریم که یکی از چالش های اساسی در ایجاد و توسعه کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای نوین و نوپا در کشور ما، به ویژه در شرایط کنونی اقتصاد کشور، بحث تأمین مالی است، در اینصورت تأمین مالی جمعی به عنوان پلی بین مردم به عنوان دارندگان منابع مالی و صاحبان ایده، کمک می کند تا این کسب و کارها، به ثمر بنشیند.

وی افزود: به ثمر نشستن یک کسب و کار، همراه با ایجاد فرصت های شغلـی جدید در کشور خواهد بود . نکته قابل توجه اینکه تأمین مالی جمعی در واقع با پرکردن خلأ موجود در زمینه تأمین مالی کسب و کارهای نوپا، عملا بستر مناسب برای شکل گیری و رشد این کسب و کارها و اشتغالزایی در جامعه را نیز به نحو مناسبی فراهم می کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا