ثبات نسبی در بازارهای جهانی فولاد

ثبات نسبی در بازارهای جهانی فولاد

دنیای معدن - فرارسیدن ماه رمضان در کشورهای اسلامی و همچنین نزدیکی به زمان بارش باران‌های موسمی در شرق آسیا تاکنون تاثیر منفی بر حجم تقاضا داشته و رشد قیمت‌های پیش روی بازار را هم با یک فاز وقفه روبه‌رو کرده است.

این شرایط تاکنون به ثبات نسبی در بازارهای جهانی منجر شده اگرچه در هفته‌های اخیر شاهد آغاز یک روند افزایشی در بازارهای جهانی فولاد بودیم. این شرایط تاکنون موجب شده تا رونق واقعی و رشد قیمت‌ها با یک فاز تعویق همراه شود، اگرچه هنوز هم تکانه‌های مثبتی از رشد قیمت‌ها به‌صورت پراکنده در بازار فولاد و مواد اولیه آن دیده می‌شود.

در بازار ورق شاهد رشد قیمت‌ها بودیم ولی به‌صورت کلی ضعف تقاضا در این بازار هم محسوس است تا جایی که عرضه ورق‌های فولاد کشورهای مشترک المنافع موسوم به CIS با کاهش نرخ روبه‌رو شد که نشان می‌دهد تقاضا در کشورهای منطقه غرب آسیا، شرق اروپا و شمال آفریقا هنوز هم ضعیف است. این در حالی بود که بیلت این کشورها با رشد قیمت همراه شد ولی در سایر نقاط جهان، بیلت بازار آرامی داشته است.

  سنگ‌آهن

سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین هفته گذشته از ۴/ ۶۷ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر به ۶/ ۶۶ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر کاهش یافت. فعالان بازار نگران کاهش فعالیت ساخت و ساز چین در فصل افزایش بارش‌ها هستند که به زودی شروع می‌شود. وقتی تقاضا کم شود قیمت‌ها نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت. از طرفی تحلیلگران چشم‌انداز دراز مدت سنگ‌آهن را نیز منفی می‌بینند؛ چرا‌که تاکید دولت چین بر رشد اقتصادی بر پایه خدمات است نه صنایع سنگین از این رو تقاضای این ماده اولیه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

تقاضای محصولات فولادی هنوز بی‌ثبات است و موجودی بازارها رو به کاهش بوده از این رو هر برنامه کاهش تولیدی که در برخی بخش‌ها مشاهده شده می‌تواند موجب کمبود چشمگیر در بازار شود.

در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته با ۵/ ۱ دلار رشد به ۵/ ۳۳ دلار در هر تن فوب رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۹/ ۲۵ دلار در هر تن فوب بندر عباس به ۴/ ۲۷ دلار در هر تن فوب بهبود یافت.

 

 قراضه

در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ کانتینری آمریکا ۳۴۰ تا ۳۵۰ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر در ثبات بود. قراضه ژاپن ۱۲ دلار بالا رفته ۳۵۵ تا ۳۶۰ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر بود. قیمت فوب قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن ۳۱۰ دلار در هر تن فوب و در ثبات بود.در ترکیه قراضه وارداتی سنگین کلاس ۱ و ۲ افت داشته و ۳۴۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ثبت شد. فعالیت بازار کم بود و با افت قیمت همه به دنبال خرید ارزان تر بودند. در بازار واردات هند قراضه خرد شده ۲۰ دلار افت داشته ۳۶۳ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ثبت شد.در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده در ۳۷۰ دلار در هر لانگ تن در ثبات بود.

  بیلت

قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی‌آی‌اس هفته گذشته ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن فوب شد که نسبت به هفته قبل تا ۱۰ دلار رشد داشت. خروج آمریکا از برجام و تاثیر احتمالی آن بر صادرات ایران موجب شد فروشنده‌های بیلت سی‌آی‌اس خوش بین شوند. البته درخواست‌های خرید کم بود.

بیلت سی‌آی‌اس در خاور دور هم ۵۵۵ تا ۵۶۰ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر بود که نسبتا مشابه یک هفته قبل بود.

قیمت بیلت در بازار داخلی چین هفته گذشته ۵۶۴ دلار در هر تن درب کارخانه شد که ۸ دلار هر تن افت قیمت هفتگی داشت که به نظر فعالان بازار تنها یک تصحیح قیمت جزئی بود.بیلت در بازار داخلی ترکیه ۵۳۵ تا ۵۴۰ دلار هر تن درب کارخانه بدون ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده و در ثبات بود.

  مقاطع

هفته گذشته آخرین قیمت قرارداد اکتبر میلگرد در بورس شانگهای چین ۲/ ۰ درصد افت داشته و ۵۷۶ دلار در هر تن ثبت شد. در حالی که اواسط هفته به اوج ۵۸۳ دلار در هر تن رسیده بود. میلگرد صادراتی چین ۵۵۲ دلار در هر تن فوب شد که یک دلار رشد هفتگی داشت.

میلگرد صادراتی ترکیه ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار در هر تن فوب بود و برخی به دنبال فروش در ۵۷۰ دلار یا حتی بالاتر هم بودند. در بازار داخلی آن نیز قیمت ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار در هر تن درب کارخانه در ثبات بود. میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس ۵۶۹ دلار در تن فوب ثبت شد که ۱۴ دلار رشد داشت. در بازار داخلی اروپا میلگرد از ۵۵۲ یورو به ۵۴۳ یورو در هر تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد در حدود ۶۹۸دلار در هر شورت تن ثبات داشت. میلگرد وارداتی به آمریکا نیز ۶۳۷ دلار در هر شورت تن سی‌آی‌اف بود.

  ورق

هفته گذشته بازار داخلی ورق چین رونق داشت و تا ۸ دلار بالا رفت از این رو قیمت‌های صادراتی نیز بالا رفت و با ۵ تا ۱۰ دلار رشد به ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار در هر تن فوب رسید. البته در بازار صادراتی بالای ۵۹۰ دلار معامله نشد. ورق گرم چین در امارات ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر بود.ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن فوب بود که ۳۰ دلار نسبت به یک ماه قبل افت داشته است. در جنوب شرق آسیا ورق گرم سی‌آی‌اس ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر ثبت شد. در بازار داخلی آمریکا ورق گرم تا ۹ دلار رشد داشته ۸۹۰ دلار در هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم حدود ۲ یورو افت داشته ۵۶۸ یورو در هر تن درب کارخانه شد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا