نگاهی به اجاره بهای مسکن در تهران

مسکن گران می‌شود؟

مسکن گران می‌شود؟

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امروز برای برون‌ رفت از رکود دولت به دنبال این است که مسکن را فعال کند، می گوید مسکن تغییر ساختاری کرده است و امیدواریم به راه‌حل های مربوط در حوزه های مختلف مسکن پرداخته شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نامه، مرکز آمار ایران گزارش جدیدی از اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران طی تابستان 94 را منتشر کرده است که بر اساس این گزارش متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران 43948 هزار ریال بوده که نسبت به فصل قبل 0.3 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش داشته است.

بررسی ها نشان می دهد متوسط قیمت فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملی در شهر تهران 40318 هزار ریال بوده است که نسبت به فصل قبل 0.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 6.6 درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 1.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 20.7 درصد، کاهش داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 204838 ریال بوده است که نسبت به فصل قبل 5.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 11.7 درصد، افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران نسبت به فصل قبل 20.7 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 16 درصد، کاهش داشته است.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده 341008 ریال در منطقه یک و کمترین آن 104700 ریال در منطقه 19 بوده است.

تغییرات مبلغ اجاره ماهانه بعلاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای هر متر مربع زیربنای مسکونی در معاملات انجام شده بین حداقل 22667 ریال در منطقه 20 و حداکثر 950000 ریال در منطقه یک بوده است. همچنین از کل معاملات اجاره زیربنای مسکونی در مناطق 22 گانه شهرداری تهران، منطقه 5 با 15.1 درصد، دارای بیشترین سهم و منطقه 22 با 1.2 درصد، دارای کمترین سهم می‌باشند.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که برخی فعالان بازار و صاحبان خانه ها معتقدند با افزایش قدرت خرید مردم رکود در بازار از بین خواهد رفت و قیمت مسکن نیز افزایش خواهدیافت. اما مشاور وزیر راه و شهرسازی در مدیریت و تامین مالی با بیان این‌که هم‌اکنون 20 میلیارد دلار در ایران خانه خالی داریم، ضمن آن‌که 27 میلیارد دلار در 10 سال اخیر واحد مسکونی تخریب شد، گفته است منتظران در انتظار افزایش قیمت مسکن نباشند.

عبده‌تبریزی با بیان این‌که امروز برای برون‌ رفت از رکود دولت به دنبال این است که مسکن را فعال کند، می گوید مسکن تغییر ساختاری کرده است و امیدواریم به راه‌حل های مربوط در حوزه های مختلف مسکن پرداخته شود.

وی با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی به دنبال سفته بازی در بازار مسکن نیست، تاکید کرد برای خرید بخش مسکن منابع کافی و نرخ سود مناسب موجود نیست و با نرخ 25 تا 30 درصدی تسهیلات کسی نمی‌تواند مسکن بخرد، در دنیا این تسهیلات کمتر از 50 درصد نیست و در برخی کشور این مبلغ 80 درصد پرداخت می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در مدیریت و تامین مالی تاکید کرد رکود دو پایه دارد که یکی از آن کمبود تقاضاست و دیگری تنگنای مالی، از سال 86 تا امروز به طور دائمی پس‌انداز خانوار و درآمد سرانه کاهش یافته است. حاصل آن شده که خانوارها نمی‌توانند مانند گذشته هزینه کنند.

در جدول زیر نرخ اجاره مسکن در نقاط مختلف تهران آمده است:

منطقه

متراژ

اجاره بها

شمس آباد

76

40 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 300 هزار تومان اجاره

دبستان

81

60 میلیون تومان رهن کامل

اشرفی اصفهانی

90

35 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 700 هزار تومان اجاره

سهروردی جنوبی

87

85 میلیون تومان رهن کامل

سعادت آباد

95

50 میلیون تومان رهن + 3 میلیون تومان اجاره

تهران پارس

100

70 میلیون تومان رهن + 150 میلیون تومان اجاره

پیروزی

88

16 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 600 هزار تومان اجاره

نارمک

97

30 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره

شهران

85

30 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 600 هزار تومان اجاره

ظفر

83

50 میلیون تومان رهن + 3 میلیون تومان اجاره

ستاری

86

30 میلیون تومان رهن + یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره

 

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا