بیژنی در گفتگو با سنا:

خروج امریکا از برجام تاثیر منفی بر عضویت ایران در آیسکو ندارد

خروج امریکا از برجام تاثیر منفی بر عضویت ایران در آیسکو ندارد

در مساله برجام اگر اروپا تن به خواسته آمریکا بدهد قطعا موارد مشابه دیگری نیز پیش خواهد آمد و فقط منحصر به بحث برجام نیست. به همین دلیل احتمالا اروپا منفعل نمی ماند و تلاش می کند توازنی بین ارتباطاتی که با آمریکا دارد و حیثیت و قدرتی که دنیا برای اتحادیه اروپا قایل است، برقرار کند.

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، جزییات حضور ایران در آخرین اجلاس سالیانه آیسکو به عنوان عضو پیوسته را تشریح کرد.

بهادر بیژنی در گفت وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، درباره آخرین اجلاس آیسکو  و حضور فعال ایران در این جلسات گفت: ما علاوه بر اینکه در کمیته روسا شرکت کردیم ، در اجلاس جم که کمیته کشورهای اقتصادهای نوظهور است نیز حاضر شدیم. همچنین در کمیته منطقه ای آفریقا و خاورمیانه حضور داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسات مذکور نظرات ایران را تبیین کردیم، اظهار داشت: دکتر فلاح پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس که در مباحث مدیریت ریسک در ایران نظرات مطرحی دارد ، در این جلسات بحث هایی داشت و نظرات خود را مطرح کرد. ما در بحث امنیت سایبری نیز نقش داشتیم.

وی به عضویت ایران در کمیته سایبری جم در چند ماهه گذشته اشاره کرد و گفت: این کمیته دوبار در سال جلسه برگزار می کند و ما برای جلسه بعدی آمادگی کامل داریم تا برنامه های خود را درباره امنیت سایبری آیسکو مطرح کنیم.

بیژنی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر عضویت سازمان بورس ایران در نهادهای مالی بین المللی گفت: رفتار آمریکا درباره خروج از برجام مغایر با قوانین بین المللی است. برجام منوط به مصوبه ای در قطعنامه سازمان ملل است و کلیه کشورهای عضو سازمان ملل باید در چارچوب این قطعنامه حرکت می کردند. با توجه به این قطعنامه ، هیچ کشوری اجازه ندارد از این قرارداد خارج شود و آمریکا خلاف قانون بین الملل عمل کرده است.

وی ادامه داد : رفتار خلاف قوانین بین المللی آمریکا باعث شده تا به جز چند کشور خاص ، هیچ کشوری از تصمیم ترامپ حمایت نکند.

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه اروپا در حال تصمیم گیری و تعیین موضع در برابر رفتار آمریکا است، افزود: کشورهای اروپایی با دو رویکرد مختلف مواجهند: یا اینکه در مقابل تصمیم یکجانبه ترامپ کرنش کنند یا قدرت به حق خود را که منوط به مصوبه سازمان ملل است، نشان دهند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع فراتر از بحث ایران است، اظهار داشت: اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد به آمریکا این اجازه را بدهد که در عرصه قوانین بین المللی و تجارت جهانی یک طرفه تصمیم گیری کند یا خیر. اگر اروپا تن به این خواسته آمریکا بدهد قطعا موارد مشابه دیگری نیز پیش خواهد آمد و فقط منحصر به بحث برجام نیست. به همین دلیل احتمالا اروپا منفعل نمی ماند و تلاش می کند توازنی بین ارتباطاتی که با آمریکا دارد و آبرو ، حیثیت و قدرتی که دنیا برای اتحادیه اروپا قایل است، برقرار کند. 

بیژنی این رفتار اروپا را دلیلی دانست که اثرات منفی بیرون آمدن آمریکا از برجام را تعدیل می کند و افزود: در فرآیند عضویت سازمان بورس در آیسکو ، ایران پیگیر است تا از عضویت پیوسته به عضویت عادی تبدیل شود که کشورهای تصمیم گیرنده در این مرحله در خصوص پرونده ایران، هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا هستند. لذا آمریکا نمی تواند یک تنه مقابل این تصمیم بایستد.

وی با تاکید بر اینکه اثرات منفی خروج آمریکا از برجام بر عضویت ایران در آیسکو جدی نیست، اظهار داشت: در این نهاد بین المللی کل کشورهای دنیا عضو هستند . ایران هم عضوی فعال و تاثیر گذار در آیسکو است.

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه ایران در اجلاس سران آیسکو در عالی ترین سطح حاضر می شود، افزود: اینها نکاتی است که باعث می شود نتوانند ایران را نادیده بگیرند. ما حضور موثری در آیسکو داریم و بیرون آمدن یک طرفه آمریکا از برجام برای ما تاثیر جدی و منفی ندارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا