تقاضای 2 برابری فولاد به دلیل افزایش نرخ دلار

تقاضای 2 برابری فولاد به دلیل افزایش نرخ دلار

دنیای معدن -در فروردین ماه سال جاری بازارهای کالایی شرایط متفاوتی را نسبت به ماه های قبل تجربه کردند. از یک سو با آغاز سال نو، نرخ دلار شروع به بالا رفتن کرد و باعث شد قیمت فلزات و از جمله فولاد نیز افزایش یابد، اما پس از تثبیت قیمت دلار در 4 هزار و 200 تومان، مجددا قیمت فلزات کاهشی شد و تنها عامل اثرگذار بر قیمت ها، در حال حاضر نوسانات جهانی است. به گزارش دنیای معدن، با شروع سال 97، التهابات در بازارهای ارز کشور افزایش یافت و باعث شد نرخ ارز (دلار) در کشور برای نخستین بار به بیش از 5 هزار تومان برسد. از آنجایی که قیمت گذاری بسیاری از کالاهای اساسی با نرخ های بین المللی انجام می شود، نوسانات دلار اثرگذاری بسیاری بر قیمت ها دارد. بنابراین بخشنامه ای مبنی بر تثبیت قیمت دلار در 4 هزار و 200 تومان صادر شد که موجب شد قیمت کالاها به ویژه در بورس کالا مجددا کاهش یابد. در این میان فولاد که بیشترین عرضه و معاملات را در بورس کالا به خود اختصاص می دهد، بازار متناقضی داشت. از یک سو شاهد افزایش قیمت محصولات میانی مانند شمش و تختال بودیم و از سوی دیگر، قیمت برخی از ورق ها افزایش چندانی نسبت به سال گذشته پیدا نکرد. چنانچه معاملات فروردین 97 مشاهده شود، بهای هر کیلوگرم از ورق گرم فولادی، همان قیمت اسفند ماه یعنی 2 هزار و 600 تومان بوده است. نمودار 1 حاکی از آن است که در فروردین ماه سال 1397، بیش از 174 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 344 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز همان 174 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. در این میان ورق های فولادی مبارکه بیشترین عرضه و معامله را به خود اختصاص دادند. عرضه این ورق ها در بورس کالا 99 هزار تن بود که تقاضای مقابل آن ها 217 هزار تن بود و همان 99 هزار تن مورد معامله قرار گفت. ورق گرم 66 هزار تن از عرضه و معاملات ورق را به خود اختصاص داد و ورق سرد نیز به میزان 12 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. ورق گالوانیزه و قلع اندود نیز به ترتیب به میزان 2 هزار و 200 تن و 800 تن مورد معامله قرار گرفتند. دیگر محصولات عرضه شده فولادی در بورس کالا محصولات میانی بودند که به میزان 68 هزار تن عرضه و معامله شدند. در این میان تختال از سوی 2 شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به میزان 50 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 74 هزار تن داشتند و در نهایت همه تختال های عرضه شده به فروش رفت. شمش بلوم فولاد خوزستان نیز به میزان 18 هزار تن عرضه شد که به همین میزان تقاضا داشت و به فروش رفت. میلگرد نیز از سوی تولیدکنندگان محصولات طویل به میزان 6 هزار و 400 تن عرضه شد که 33 هزار تن تقاضا داشتند و در نهایت نیز همه میلگرد عرضه شده مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش دنیای معدن، با شروع سال 97، التهابات در بازارهای ارز کشور افزایش یافت و باعث شد نرخ ارز (دلار) در کشور برای نخستین بار به بیش از 5 هزار تومان برسد. از آنجایی که قیمت گذاری بسیاری از کالاهای اساسی با نرخ های بین المللی انجام می شود، نوسانات دلار اثرگذاری بسیاری بر قیمت ها دارد. بنابراین بخشنامه ای مبنی بر تثبیت قیمت دلار در 4 هزار و 200 تومان صادر شد که موجب شد قیمت کالاها به ویژه در بورس کالا مجددا کاهش یابد. در این میان فولاد که بیشترین عرضه و معاملات را در بورس کالا به خود اختصاص می دهد، بازار متناقضی داشت. از یک سو شاهد افزایش قیمت محصولات میانی مانند شمش و تختال بودیم و از سوی دیگر، قیمت برخی از ورق ها افزایش چندانی نسبت به سال گذشته پیدا نکرد. چنانچه معاملات فروردین 97 مشاهده شود، بهای هر کیلوگرم از ورق گرم فولادی، همان قیمت اسفند ماه یعنی 2 هزار و 600 تومان بوده است.

 

نمودار 1 حاکی از آن است که در فروردین ماه سال 1397، بیش از 174 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 344 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز همان 174 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. در این میان ورق های فولادی مبارکه بیشترین عرضه و معامله را به خود اختصاص دادند. عرضه این ورق ها در بورس کالا 99 هزار تن بود که تقاضای مقابل آن ها 217 هزار تن بود و همان 99 هزار تن مورد معامله قرار گفت. ورق گرم 66 هزار تن از عرضه و معاملات ورق را به خود اختصاص داد و ورق سرد نیز به میزان 12 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. ورق گالوانیزه و قلع اندود نیز به ترتیب به میزان 2 هزار و 200 تن و 800 تن مورد معامله قرار گرفتند. دیگر محصولات عرضه شده فولادی در بورس کالا محصولات میانی بودند که به میزان 68 هزار تن عرضه و معامله شدند. در این میان تختال از سوی 2 شرکت فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به میزان 50 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 74 هزار تن داشتند و در نهایت همه تختال های عرضه شده به فروش رفت. شمش بلوم فولاد خوزستان نیز به میزان 18 هزار تن عرضه شد که به همین میزان تقاضا داشت و به فروش رفت. میلگرد نیز از سوی تولیدکنندگان محصولات طویل به میزان 6 هزار و 400 تن عرضه شد که 33 هزار تن تقاضا داشتند و در نهایت نیز همه میلگرد عرضه شده مورد معامله قرار گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا