مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد:

راه اندازی بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه موادمعدنی کشور در چابهار

راه اندازی بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه موادمعدنی کشور در چابهار

گروه معادن - مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی کشور در بندرچابهار راه اندازی می شود.

به گزارش ماین نیوز، بهروز آقایی اظهار داشت: زیرساخت های ایجاد شده در بندر چابهار هم راستای با پیشرفت ها و تکنولوژی های دریایی است و با چشم انداز توسعه اقتصاد دریا محور جهت بهره گیری از توانمندی ها و قابلیت های سواحل مکران در ارتقاء شاخص های تجارت دریایی کشور اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: از آنجایی که حمل و نقل دریایی، جاده ای و ریلی در حوزه صادرات، ترانزیت و ترانشیپ از مبدا و مقصد بنادر کشور سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور را شامل می شود لذا توسعه و تجهیز بندر چابهار ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با زیر ساخت های بندری ایجاد شده در بندر چابهار در حال حاضر امکان پهلوگیری انواع کشتی های فله، کانتینر، جنرال کارگو تا آبخور ۱۶ متر فراهم شده که می تواند رقابت پذیری کالایی در حوزه های صادرات، ترانزیت و ترانشیپ را برای کشور مهیا کند.

وی ادامه داد: با تامین و بهره گیری از تجهیزات جدید و استراتژیک از سال گذشته، حالا بندر چابهار به یکی از بنادر نسل جدید در حوزه تخلیه و بارگیری تبدیل شده به گونه ای که عملیات مذکور با نرم قابل قبولی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در حال انجام است.

آقایی خاطر نشان کرد: از طرفی ارائه بسته های مشوق سرمایه گذاری جهت ترغیب سرمایه گذاران، صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی با هدف استفاده از قابلیت های موجود در آغاز بهره برداری از طرح توسعه بندر شهید بهشتی تصویب و اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: با اعمال و اجرایی کردن تخفیفات موجود از قبیل تخفیف در حقوق، عوارض و هزینه های بندری به کشتی های لاینر تا مرز ۹۰ درصد و تخفیف اجاره ثابت زمین در طرح های سرمایه گذاری بلندمدت، سرعت، سهولت و کاهش هزینه های ترانزیت، صادرات و واردات کالا در بندر چابهار بیش از پیش محقق می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با ظرفیت ها و تسهیلات ذکر شده در بندر چابهار و با توجه به محدودیت های ساختاری موجود در بنادر حاشیه خلیج فارس در پذیرش کشتی های بزرگ و از طرفی برنامه تبدیل بنادر حاشیه دریای عمان به کانون ترانشیپ و هاب لجستیکی صادرات و واردات و همچنین طرح ساخت ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی توسط بخش خصوصی و بصورت (B.O.T) با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد ریال مطمئناً رقابت پذیری صادرات این نوع کالا در منطقه برای کشور ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه مسیر ترانزیتی کالاهای مواد معدنی افغانستان در سال های گذشته از قابلیت رقابت پذیری برخوردار نبوده، ادامه داد: افتتاح این طرح می تواند سهم کشور از تجارت دریایی را افزایش داده و با پایداری جریان کالا و آغاز فعالیت های تولیدی و ارزش افزوده، ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه مواد معدنی را تا مرز ۱۵ میلیون تن افزایش دهد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا