تحلیل رییس کمیسیون تسهیل تجارت از تدبیر جدید بانک مرکزی برای کاهش قیمت ارز

3 بلا که دلار را پرنوسان کرد

3 بلا که دلار را پرنوسان کرد

نوسان پشت نوسان. یک روز 3 هزار 400 تومان و روز دیگر تا 3 هزار و 600 تومان اوج می گیرد. حال روز این روزهای نرخ ارز را می گوییم. اسکناسی که بالا و پایین رفتنش حسابی بانک مرکزی را کلافه کرده

به گزارش صدای اقتصاد نوسان پشت نوسان. یک روز 3 هزار 400 تومان و روز دیگر تا 3 هزار و 600 تومان اوج می گیرد. حال روز این روزهای نرخ ارز را می گوییم. اسکناسی که بالا و پایین رفتنش حسابی بانک مرکزی را کلافه کرده. کلافگی که باعث شد 21 میلیون دلار ارز ارزان به دستور بانک مرکزی از سوی بانک های ملی، پارسیان، ملت، سینا و صادرات از دیروز برای تعدیل قیمت ها به بازار تزریق شود. این در حالی است که دبیر کل بانک کانون صرافان از اختصاص 5 هزار دلار 10 تا 15 تومان ارزان تر از قیمت بازار به 421 صرافی مجاز خبر داده. امیر بیت‌لفته، در واکنش به ورود 21 میلیون دلار ارز به بازار عنوان کرده که قیمت ها تا حدی در مغازه صرافان میدان فردوسی کاهش پیدا کرده است.

نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که صرافان باید ارز را از طریق سیستم سنا و فاکتور بفروشند. البته اماکن نیروی انتظامی نیز برای جلوگیری از دلال بازی و به دست گرفتن کنترل قیمت ارز به وسیله این قشر موظف به تعطیلی صرافی های غیرمجاز و برخورد با دلالان ارز در بازار و خیابان شدند.

محسن بهرامی ارض اقدس بر این باور است که کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی و تزریق ارز ارزان به بازار صرافان امری طبیعی است چرا که نقش غالب و دست بالا در عرضه و تقاضا این اسکناس به عهده بانک مرکزی قرار گرفته. رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادارت اتاق تهران معتقد است که بانک مرکزی تصمیم درستی گرفته و براساس مصلحت و سیاست گذاری های دولت تزریق 21 میلیون دلار باید صورت می گرفت. در ادامه مشروح گپ صدای اقتصاد با ارض اقدس درمورد دلایل نوسانات اخیر نرخ ارز و چگونگی کاهش قیمت آن در بازارهای داخلی را می خوانید.

بازار ارز در هفته اخیر با نوسان روبه رو شده است. به نظر شما عمده ترین دلیل این افت و خیزها چیست؟

اساسا نرخ ارز پیرو احکام بالادستی و قوانین موجود نرخ شناور مدیریت است. قاعدتا این مدیریت اصولا توسط بانک مرکزی انجام می شود. با توجه به اینکه تعیین نرخ ارز در سیاست های مالی، پولی، تجاری و سایر بخش های اقتصادی تعیین کننده و تاثیر گذار است، دولت باید در برخی از شرایط وارد گود شود و کنترل را در دست بگیرد. به همین دلیل نمی توان گفت که تنها یک یا دو عامل در تعیین نرخ ارز  و یا افت و خیز آن اثرگذار خواهد بود. اینگونه بازارها به طور طبیعی بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند.

اگر بخواهید چند عامل برای نوسان قیمت ارز در نظر بگیرد به چه عواملی اشاره می کنید؟

تصمیم غیر قطعی و خبر کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک داران باعث شد که شوک های به بازار ارز وارد شود. این خبر باعث شد که بخشی از سرمایه های کوچک مردم از بانک ها باز پس گرفته شود و وارد بازار صرافی ها شد. از دیگر عواملی که می توان به تاثیر آن در افت و خیزهای نرخ ارز اشاره کرد، بمب گذاری ها در لبنان و درگیری داعش در پاریس است. بخش دیگری از این نوسان مربوط به تاخیر در تصویب و اجرای توافق نامه 1+5 دانست که دوران انتظار را کمی طولانی کرده است.

تصمیم اخیر بانک مرکزی برای تزریق 21 میلیون  دلار ارز ارزان به بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا در کاهش نوسانات می تواند موثر باشد؟

در خبرهای امروز قیمت ارز با کاهش مواجه شده که نشان می دهد این تدبیر از سوی بانک مرکزی درست گرفته شده است. البته این قیمت پایدار و قطعی نخواهد بود و قاعدتا دستخوش تغییرات دوباره خواهد شد و مشکل در برقراری تعادل در عرضه و تقاضا است. طبیعی است که نقش غالب و دست بالا در عرضه و تقاضا بازار در دست بانک مرکزی است و در صورت کمبود منابع موجود و نرخ ارز او باید تصمیم گیری کند. چرا که بیش از هر سازمانی این بانک مرکزی است که به سمت سیاست ها و مصلحت اندیشی کشور در این راستا گام بر می دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا