مهر گزارش می‌دهد؛

هویت اقتصادی ورامین سرپا شد/کارگران کارخانه قند بازگشتند

هویت اقتصادی ورامین سرپا شد/کارگران کارخانه قند بازگشتند

ورامین-پس از چندین ماه کش‌وقوس و با تأمین مواد اولیه کارخانه قند ورامین، بالاخره هویت اقتصادی دیار ۱۵ خرداد سرپا شد و بار دیگر کارگران این کارخانه به سرکار بازگشتند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: کارخانه قند ورامین به‌عنوان یکی از هویت‌های اصلی اقتصاد ورامین شناخته می‌شود که از سال‌های بسیار دور به‌عنوان یکی از قلب‌های تپنده اقتصادی دیار ۱۵ خرداد مشغول به فعالیت بود.

کارخانه قند ورامین که در فهرست آثار ملی قرار داشته، در سال ۱۳۱۲ توسط یک معمار روسی بنا شد و امروز به‌عنوان یک اثر مهم تاریخی و اقتصادی در ورامین قرار دارد.

طی ماه‌های اخیر تعطیلی کارخانه قند ورامین و بیکاری ۴۰۰ کارگر این کارخانه به سوژه بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات تبدیل شد و باوجود تلاش‌های انجام‌شده، بیش از ۱۰ ماه برای راه‌اندازی مجدد آن زمان صرف شد، مدتی که به کارگران این کارخانه بسیار سخت و دشوار گذشت.

مشکلاتی که حل آن بیش از ۱۰ ماه زمان برد

خبرگزاری مهر ازجمله اولین رسانه‌هایی بود که خبر تعطیلی کارخانه قند ورامین را منتشر کرد و در ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته در گزارشی با عنوان هویت اقتصادی ورامین تعطیل شد/ بیکاری ۴۰۰ کارگر در روزهای پایانی سال، نوشت: در روزهای پایانی سال، به دلیل آنچه مدیران کارخانه قند ورامین کمبود مواد اولیه برای تولید قند عنوان می‌کنند، کارخانه تعطیل و بیش از ۴۰۰ کارگر باسابقه‌های چندین ساله بیکار شدند و این موضوع ناراحتی و نگرانی فعالان و کارگران این کارخانه را به همراه داشته است.

پس‌ازآن نیز خبرگزاری مهر در چندین نوبت این موضوع را دنبال کرد به‌طوری‌که در خبری با عنوان تعطیلی کارخانه قند ادامه دارد/ تلاش برای بازنشسته کردن کارگران، از قول مسئولان ورامینی نوشت: پیگیری‌های خوبی با سازمان تأمین اجتماعی انجام‌شده تا زمینه بازنشسته شدن کارگران این کارخانه فراهم شود.

در آخرین پیگیری نیز خبرگزاری مهر در شهریورماه امسال در گفتگویی با معاون فرماندار شهرستان ورامین با عنوان تلاش برای حل مشکل بیمه و بازنشستگی کارگران کارخانه قند ورامین از تلاش مجدد مسئولان برای حل این مشکل خبر داد.

راه‌اندازی مجدد هویت اقتصادی ورامین

در ۲۳ آبان ماه بود که پس از چندین ماه چشم‌انتظاری کارگران و مردم و با پیگیری مسئولان شهرستانی، کارخانه قند ورامین بار دیگر فعالیت خود را با حضور کارگران خود آغاز کرد.

به گفته مجیدی رییس هیئت‌مدیره کارخانه قند ورامین طی روزهای گذشته بیش از ۶۸ نفر از کارگران بازنشسته و در هفته‌های آینده نیز ۶۰ نفر از کارگران که دارای شرایط لازم هستند، بازنشسته خواهند شد.

اجماع نظر مسئولان هویت اقتصادی ورامین را حفظ کرد

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کارخانه قند ورامین به همراه کارخانه روغن این شهرستان به‌عنوان هویت ورامین محسوب می‌شوند.

وی افزود: بیش از ۶۰ سال است که بر روی محصولاتی که تولید کارخانه قند ورامین است، نام ورامین حک می‌شود به همین خاطر نباید این هویت اقتصادی به حال خود رها می‌شد.

نقوی حسینی ادامه داد: در این راستا امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه، نماینده، ائمه جمعه و فرماندار شهرستان ورامین اجماع نظر داشتند که باید هویت اقتصادی ورامین حفظ شود.

اختصاص بیش از ۸۵ هزار تن شکر خام به کارخانه قند ورامین

رییس مجمع نمایندگان استان تهران عنوان کرد: در ماه‌های اخیر، کارخانه قند ورامین با فقدان مواد اولیه که شکر خام است، روبرو شد و با توجه به اینکه دولت برای حمایت از تولید داخل از واردات شکر خام که ماده اصلی کارخانه قند بود، جلوگیری به عمل آورد، کارخانه قند ورامین به همراه چندین کارخانه قند دیگر در کشور دچار مشکل شدند.

وی بیان کرد: بنده طی جلساتی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی و مکاتباتی با مسئولان مربوطه بر حل این مشکل تأکید کردم و بالاخره با پیگیری‌های متعدد، زمینه برای اخذ مجوز واردات فراهم شد.

نقوی ادامه داد: درمجموع ۳۰۰ هزار تنی که دولت مجوز واردات شکر خام به کشور را صادر کرد، بیش از ۸۵ هزار تن سهم کارخانه قند ورامین شد که این میزان بیشترین تخصیص در میان کارخانه‌های قند کشور است.

تخصیص ۱۸ هزار تن شکر خام در مرحله اول به کارخانه قند ورامین

وی بیان داشت: در مرحله اول بیش از ۱۸ هزار تن شکر خام به کارخانه قند ورامین تحویل داده شد تا فعالیت این کارخانه از سر گرفته شود و امیدواریم مراحل دیگر تخصیص مواد اولیه در اولین فرصت انجام شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که وضعیت کارگران این کارخانه به کجا انجامید نیز گفت: پس از راه‌اندازی کارخانه قند ورامین، کارگران نیز دوباره بر سرکار خود حاضر شدند، البته تعدادی از کارگران نیز در روزهای اخیر بازنشسته شدند.

وی گفت: کارخانه قند ورامین دو ماه حقوق به کارگران خود بدهکار است که مقرر شد با آغاز فعالیت کارخانه، این حقوق نیز به کارگران پرداخت شود.

بازنشستگی ۷۰ کارگر کارخانه قند ورامین

فرامرز تاجیک معاون فرماندار شهرستان ورامین نیز در این زمینه اظهار داشت: مجموعه فرمانداری شهرستان ورامین نیز در مدت اخیر پیگیری‌های فراوانی را برای حل مشکل کارخانه قند ورامین انجام داد، به‌طوری‌که بارها مکاتباتی با استانداری تهران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت.

وی افزود: پس از پیگیری‌های متعدد، بالاخره مجوز اختصاص ۸۶ هزار تن شکر خام به‌عنوان ماده اصلی فعالیت کارخانه قند ورامین صادر شد.

تاجیک ادامه داد: تلاش‌های قابل‌توجهی در حال انجام است تا مواد اولیه موردنیاز کارخانه قند ورامین برای یک سال تأمین شود و نامه‌نگاری و مکاتباتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی متذکر شد: مجموعه فرمانداری شهرستان ورامین تلاش فراوانی را برای حل مشکل کارگران انجام داد، به‌طوری‌که پس از جلسات متعدد و همکاری بیمه تأمین اجتماعی و استانداری تهران، ۷۰ کارگر این کارخانه بازنشسته شدند و مراحل بازنشستگی  بیش از ۶۰ کارگر نیز انجام خواهد شد.

خبرنگار:سید محمدحسن محمودی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا