رییس انجمن سنگ آهن: احیای معادن کوچک برای توسعه منطقه ای لازم است

رییس انجمن سنگ آهن: احیای معادن کوچک برای توسعه منطقه ای لازم است

دنیای معدن -رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تصریح کرد: معادن کوچک و متوسط خصوصی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و منطقه ای دارند و بر این اساس دولت باید برای احیای آنها به طور جدی اقدام کند.

به گزارش دنیای معدن، «مهرداد اکبریان» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: معادنی داریم که ظرفیت بالایی ندارند اما در مناطقی واقع شده اند که احیای آنها توسعه اشتغال، کارآفرینی، امنیت و عدالت اجتماعی را به دنبال می آورد.
اکبریان یادآوری کرد: امروز بخش عمده معدن و صنایع معدنی کشور در اختیار دولت است و بخش خصوصی سهم کمتری دارد که این مساله اجحاف در حق بخش غیردولتی است.
وی تاکید کرد باید بین معدنکاری دولتی و خصوصی تفکیک قائل شد؛ برای نمونه بسیاری از طرح های زنجیره فولاد بویژه هدفگذاری برای تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 دولتی است و این موضوع مورد تایید بخش خصوصی نیست.
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران بیان داشت: اکنون بیشتر سنگ مورد استفاده در کشور مگنتیت است اما تولیدات برخی معادن مصرف داخلی ندارد و باید شرایط صادرات آنها فراهم شود.
«تولید هر یک تن فولاد به مصرف سه تن سنگ آهن نیازمند است و اگر دولت در اجرای برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 جدی است باید گام هایی بردارد اما چنین همتی هنوز دیده نشده است».
اکبریان تصریح کرد: هدف انجمن سنگ آهن آغاز نهضت فرآوری است؛ در این پیوند باید بخش خصوصی محور کار قرار گیرد و به ایفای نقش بپردازد.
 ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
میزان ذخایر فعلی سنگ آهن کشور سه میلیارد تن است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا