براساس اعلام نظر هیئت کارشناسی معدن یورت، هشت نفر از جمله مدیران ۲ اداره کل مقصر شناخته شدند

براساس اعلام نظر هیئت کارشناسی معدن یورت، هشت نفر از جمله مدیران ۲ اداره کل مقصر شناخته شدند

گروه معادن - رئیس کل دادگستری استان گلستان آخرین جزئیات از روند رسیدگی به پرونده‌ معدن زغال سنگ یورت آزادشهر را تشریح کرد.

 به گزارش ماین نیوز،  ۱۳ اردیبهشت ماه سال گذشته ساعت ۱۱:۳۰ صبح، انفجاری در معدن زغال سنگ یورت آزادشهر در استان گلستان رخ داد که بر اثر آن ۴۳ نفر از کارگران معدن جان خود را از دست دادند. این معدنچیان در عمق ۱۳۰۰ متری در فضای مملو از گاز مونو اکسید کربن و متان گرفتار شده بودند.

بدنبال از کارافتادن موتور دیزل این معدن، کارگران توسط یک دستگاه باتری قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لوکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر می‌شود.

دستگاه قضا بلافاصله به این موضوع ورود کرد و تنها سه روز پس از وقوع این حادثه یعنی ۱۶ اردیبهشت، رئیس کل دادگستری استان گلستان از احضار پیمانکار معدن زغال سنگ آزاد شهر به دادسرای این شهرستان خبرداد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: علل حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر با حضور کارشناسان و قضات در حال بررسی است، اما اظهار نظر نهایی علت حادثه زمانبر است.

وی با بیان اینکه انفجار دیواره‌های معدن را بی ثبات کرده و امکان بروز دوباره حادثه برای کسانی که وارد معدن شوند وجود دارد، گفت: طبق نظر کارشناسان ایمن سازی معدن به منظور مشاهده کل مسیر و اطراف لوکوموتیو، دست کم یک ماه زمان می‌برد.

این مقام ارشد قضایی استان گلستان افزود: کارشناسان اظهارنظر قطعی درباره علت حادثه را به بعد از ایمن سازی کامل معدن، موکول کرده اند. شکایت اولیای دم اخذ و مقرر شده است پیش از پایان روند قضایی، دیه جان باختگان به حساب سپرده دادگستری واریز شده تا پس از صدور گواهی حصر وراثت به خانواده جان باختگان پرداخت شود.

لوکوموتیو از تونل معدن زمستان یورت خارج شد

بررسی‌های کارشناسی‌های فنی در رابطه با بررسی علت این حادثه ادامه داشت تا اینکه رئیس کل دادگستری گلستان در تاریخ سوم مهرماه ۹۶ آخرین وضعیت این پرونده را تشریح کرد و گفت: با تلاش شبانه روزی کارگران معدن، یکی از لوکوموتیو‌هایی که گمان می‌رفت تلاش برای روشن کردن دوباره آن، سبب انفجار معدن آزادشهر شده است، از تونل خارج شده است.

هادی هاشمیان افزود: با خروج این لوکوموتیو، گروهی متشکل از بازرس وزارت کار، بازپرس پرونده و نیروی انتظامی این لوکوموتیو را بررسی کردند.

به گفته رئیس کل دادگستری استان گلستان بازرس وزارت کار، نتیجه بررسی‌های اولیه را اعلام کرده و گفته است که نظر نهایی پس از خروج لوکوموتیو دیگری که در فاصله دورتری از لوکوموتیو خارج شده قرار دارد، اعلام خواهد شد.

این مقام قضایی اضافه کرد: هم اکنون کارگران در سه شیفت، ایمن سازی تونل محل انفجار را انجام می‌دهند تا مابقی لوکوموتیو‌های احتمالی از تونل خارج، و راه برای حضور و بررسی تیم کارشناسی هموار شود.

هادی هاشمیان تاکید کرد: نظریه تیم کارشناسی، نظریه‌ی مشورتی است و پس از ارائه این گزارش به تیم کارشناسان رسمی قوه قضاییه و تایید آن، در دادگاه قابل استناد است.

به گفته معدنچیان، تونلی که انفجار در آن رخ داده یکی از تونل‌های بن‌بست این معدن بوده و فقط یک راه خروج داشته است.

کارشناسان در چند قدمی کشف علت انفجار معدن

در تاریخ ۱۵ آبان ماه سال ۹۶ رئیس کل دادگستری استان گلستان از نظرات کارشناسی سخن گفت و با توجه اظهارات کارشناسی، کارفرما به علت رعایت نکردن الزامات قانونی برای ایمنی معدن یورت آزادشهر مقصر حادثه شناخته شد.

هادی هاشمیان گفت: بازرس این پرونده شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق را به عنوان کارفرمای کارگاه به علل نبود سیستم تهویه مناسب و کافی در تونل، نبود مسیر‌های کمکی برای کمک به تهویه تونل، ارائه ندادن آموزش‌های لازم و کافی نبودن نظارت بر کارگران به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شعله یا جرقه داخل تونل، مجهز نبودن لوکوموتیو‌ها به تجهیزات رادیاتور اگزوز و نبود تشکیلات امداد و نجات و مدیریت بحران در معدن، صد در صد مقصر شناخت.

وی افزود: با پایان ایمن سازی تونل محل انفجار و خروج دو لوکوموتیو موجود در تونل، گروهی متشکل از بازرس وزارت کار، بازپرس پرونده و نیروی انتظامی این تونل و لئوکوموتیو‌ها را بررسی و نتیجه‌ی کارشناسی به شعبه‌ای که پرونده این معدن در آن در حال رسیدگیست ارائه شد.

دو مدیر مقصر حادثه معدن زغال سنگ یورت آزاد شهر

اکنون هادی هاشمیان  در تشریح آخرین جزئیات رسیدگی به پرونده معدن زغال سنگ یورت آزاد شهر گفت: هیئت کارشناسی به تازگی نظر خودش را به قاضی پرونده اعلام کرده و بر اساس آن ۸ نفر از جمله مدیران دو اداره کل استان، مقصر شناخته شدند.

این مقام قضایی ادامه داد: از آن جا که رسیدگی به پرونده‌هایی که متخلفان آن‌ها، مدیران ادارات باشند بر اساس قانون باید در مرکز استان رسیدگی شود بنابر این ادامه رسیدگی پرونده زمستان یورت در گرگان انجام خواهد شد.

رئیس کل دادگستری گلستان در پاسخ به علت طولانی شدن زمان رسیدگی به این پرونده گفت: پس از حادثه، ایمن سازی تونل محل انفجار زمان زیادی برد و همین امر سبب معطلی گروه کارشناسی برای ورود به تونل و طولانی شدن اعلام نظر کارشناسی موجب اطاله رسیدگی به پرونده شده است.

به گفته هاشمیان، دیه و تمامی حقوق خصوصی خانواده‌های جانباختگان پرداخت شده و پرونده از جنبه عمومی جرم در حال رسیدگی است.

این مقام ارشد قضایی گلستان، بار دیگر به مردم استان و خانواده‌های کارگران آسیب دیده در این حادثه اطمینان داد که دادگستری با دقت این پرونده را بررسی و با مقصران حادثه در هر جایگاه و مقامی که باشند بدون اغماض برخورد می‌کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا