جعفری طهرانی در گفت‌وگو با ماین نیوز:

همایش پنجم سنگ آهن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد

همایش پنجم سنگ آهن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد

گروه معادن >سنگ آهن - مدیرعامل شرکت جامع تجارت گفت: به اعتقاد من، پنجمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد. باید در این همایش بخش دولتی منتظر شنیدن نظرات کارشناسان خصوصی و دولتی باشد و پس از آن اگر بخواهد هر اقدامی را عملی کند، باید به این نظرات توجه داشته باشند.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به در پیش بودن پنجمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در 18 اردیبهشت ماه سال جاری توضیح داد: نخستین دوره این همایش در اردیبهشت ماه برگزار شد. دور دوم این کنفرانس نیز در اردیبهشت ماه برگزار شد اما در همان سال سومین دوره در دی ماه بود؛ یعنی در ۱ سال ۲ کنفرانس داشتیم که به اعتقاد بنده کار اشتباهی بود. شاید در آن سال این کار جواب داد اما وقتی تعداد کنفرانس‌ها زیاد می‌شود، آن بازخوردی که لازم است کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: به هر علتی هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن تصمیم گرفت در سال ۹۶ کنفرانسی نداشته باشد که به نظر من نیز این پیش‌بینی که کنفرانس در دی ماه نباشد، تصمیم درستی بود زیرا تعطیلات عید چین ۲ هفته زودتر از سال گذشته بود، در نتیجه اگر این کنفرانس در دی ماه برگزار می‌شد، یک ماه زودتر از شروع تعطیلات بود. از سوی دیگر این تاریخ هم‌زمان با تعطیلات ژانویه بود.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من، همایش پنجم می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد. باید در این همایش بخش دولتی منتظر شنیدن نظرات کارشناسان خصوصی و دولتی باشد و پس از آن اگر بخواهد هر اقدامی را عملی کند، باید به این نظرات توجه داشته باشند.

وی عنوان کرد: باید از همین تریبون از هیات مدیره گذشته انجمن سنگ‌آهن تشکر کنم. یک مثل هندی می‌گوید «بهترین تصمیم همانی است که در آن زمان گرفته شده است». این یعنی اشتباه است که عملکرد افرادی که قبل‌تر بوده را بررسی کنیم زیرا آنها در آن زمان بهترین تصمیم را گرفته‌اند. همچنین از هیات مدیره جدید نیز تشکر کرده و انتظار دارم همانطور که من به عنوان یک فرد ۵ سال در شکوفایی این انجمن نقش داشتم، هیات مدیره جدید بابت ارج نهادن به هیات مدیره قبلی همت کرده و سعی کنند این کار بزرگی که رخ داد و این انجمن شکل گرفت، همچنان روند رو به رشد خود برای حضور و معرفی در عرصه جهانی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت جامع تجارت در پاسخ به این سوال که وضعیت قیمت‌گذاری سنگ‌آهن در کشور چگونه است و پیشنهاد شما برای قیمت‌گذاری بهتر در این حوزه چیست؟ توضیح داد: شفاف‌سازی قیمت‌ها موضوع مهمی است. طبیعتا سنگ‌آهن مورد استفاده فولاد است و فولاد هم در صورت امکان به قیمت جهانی فروش می‌رود. در نتیجه سنگ‌آهن نیز باید کشف قیمت شده و در صورت امکان مطابق با قیمت‌های جهانی به فروش برسد.

جعفری طهرانی افزود: این اتفاق تا به امروز به هر دلیلی رخ نداده است اما برای اینکه این صنعت روی پای خود بایستند باید با قیمت‌‌های منطبق با نرخ جهانی عرضه انجام شود و بهترین ‌راه هم کشف قیمت از طریق بورس کالا است.

وی ادامه داد: البته این موضوع به سیاست‌هایی بازمی‌گردد که دولت و فولادسازان به صورت توافقی با یکدیگر دارند زیرا هر حرکت دستوری و غیرکارشناسی تاثیر منفی خواهد داشت. در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۴۸ تا ۵۰ میلیون تن تولید سنگ‌آهن به همراه انواع کنسانتره داشتیم و باید سالی ۵ میلیون تن تا پایان ۲۰۱۷ به تولید اضافه می‌شد اما ما به تولید ۶۰ میلیون تن رسیدیم زیرا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی میزان تولید کاهش پیدا کرد. در واقع کاهش رشد اقتصادی در چین پروژه‌ها را متوقف کرد و باعث شد میزان صادرات سنگ‌آهن ایران کاهش پیدا کند. در نتیجه هر تغییری در وضعیت بازار خارجی به بازار داخلی نیز منعکس می‌شود. برای اینکه این تاثیرگذاری از بازار خارجی را به حداقل برسانیم، باید سنگ‌آهن به قیمت‌هایی نزدیک به قیمت‌های جهانی به فروش برسد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا