مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی:

خرید توافقی، بازار زعفران را از دست واسطه ها خارج کرد

خرید توافقی، بازار زعفران را از دست واسطه ها خارج کرد

علی اوسط هاشمی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری که به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزارشد، با اشاره به ورود اخیر سازمان به بحث خرید توافقی زعفران، اظهار کرد: ۸۵درصد تولید زعفران مربوط به ایران است و با این وجود چرا نباید از بورس جهانی برخوردارباشیم در حالیکه برند زعفران جهان باید ایرانی باشد.


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: خرید توافقی زعفران باعث شد تا علاوه بر واقعی تر شدن قیمت زعفران و افزایش عائدی کشاورزان، نبض بازار این محصول نیز از دست دلالان خارج شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اوسط هاشمی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری که به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به ورود اخیر سازمان به بحث خرید توافقی زعفران، اظهار کرد: ۸۵درصد تولید زعفران مربوط به ایران است و با این وجود چرا نباید از بورس جهانی برخوردار باشیم در حالیکه برند زعفران جهان باید ایرانی باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران باید تعیین کننده نوع کالا و اعتبارزدایی تولیدکنندگان باشد، افزود: در بخش خرما اولین یا دومین تولیدکننده در جهان هستیم که می‌توانیم شرایط  زعفران را برای خرما ایجاد کنیم.

هاشمی ادامه داد: ورود اخیر سازمان تعاون روستایی در خرید توافقی زعفران افزایش حداقل یک میلیون تومانی نرخ پایه زعفران به نفع تولیدکنندگان را به همراه داشت در حالیکه دلالان قصد داشتند نرخ زعفران را به نفع خود بین ۳ میلیون و ۸۰۰تا ۴میلیون و ۲۰۰هزارتومان نگه دارند.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی با اشاره به اینکه سالانه ۶۰۰میلیون دلار ارز حاصل از صادرات زعفران وارد کشور می‌شود، گفت: این در حالی است که در تعیین قیمت زعفران در بازارهای جهانی نقشی نداریم که این ظلمی درحق تولیدکنندگان است.

وی داشتن برند برای زعفران را امری ضروری دانست و افزود: جستجو کردن هویت ملی برای این محصول با ارزش در جهان یک ضرورت به شمار می‌رود.

هاشمی با اشاره به اینکه تا کنون بالای ۶۰تن زعفران از کشاورزان خریداری شده است،گفت: تا کنون این محصول به قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ تا ۵ میلیون و۲۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد و امروز رکورد ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در این زمینه شکست.

توزیع ۶۰ هزار تن سیب و پرتقال برای شب عید

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مجموع ذخیره سازی پرتقال و سیب شب عید به ۶۰هزار تن می‌رسد، بیان کرد: بر این اساس ۲۰ هزار تن سیب و ۴۰ هزار تن پرتقال ذخیره سازی می‌شود.

هاشمی ادامه داد: تا کنون ۱۹ هزار و ۲۲۲ تن سیب خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت پرتقال والنسیا به تازگی آغاز شده است، افزود: بر این اساس قراردادهای خرید ۱۰ هزار تن پرتقال والنسیا با باغداران منعقد شده است.

به گفته هاشمی از مجموع ۲۹هزار و ۷۰۰ کیلو پرتقال تامسون برای توزیع شب عید تا کنون ۲۷ هزار تن خریداری شده است.

وی تصریح کرد:هم اکنون در مرحله حمل و انتقال میوه‌های خریداری شده به استان‌های کشور هستیم و در نظر داریم تا ۱۵ بهمن تمامی محموله‌ها به استان‌ها انتقال داده شود.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه از ۲۰اسفند عرضه میوه های ذخیره سازی شده آغاز می شود،گفت: ۳هزار فروشگاه سازمان مرکزی تعاون روستایی، تمامی غرفه‌های میادین میوه و تره بار و بخش خصوصی در این زمینه با ما همکاری خواهند کرد.

خرید توافقی خرما از امروز شروع می‌شود

وی با بیان اینکه به دستور وزیر جهاد کشاورزی خرید توافقی خرما از امروز کلید می‌خورد، اظهار کرد: امروز خرید خرما توسط سازمان تعاون روستایی ابلاغ می شود و همکاران ما خرید آن را آغاز می‌کنند، اما به منابع مالی پایدار برای این کار نیازمندیم.

هاشمی با اشاره به سقف خرید توافقی خرما گفت: تا زمانیکه بازار به تعادل برسد خرید ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با اشاره به تأثیر خرید توافقی شیر خام در تنظیم بازار، گفت: در گذشته نرخ هر کیلو شیر تا ۸۰۰تومان کاهش یافته بود که با خرید توافقی به طور متوسط نرخ هر کیلو شیر خام با افزایش ۵۰۰تومانی به ۱۳۰۰تومان افزایش یافت که این امر بیانگر تنظیم بازار است.

وی با اشاره به اینکه نرخ شیر خام هنوز با قیمت مصوب ۱۴۴۰تومان فاصله دارد، افزود: با توجه به فاصله قیمت شیر با نرخ مصوب، خرید توافقی شیر خام در سال ۹۷ نیز ادامه خواهد داشت.

هاشمی تصریح کرد: براساس برآوردهای اولیه هر زمانیکه که بازار دچار شوک شود، خرید ادامه خواهد داشت و از آنجا که این امور نیازمند منابع پایدار است، انتظار می رود که با همکاری بانک ها اعتبارات لازم جذب شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا