رکوردشکنی نزولی اوپک بعد از 5 سال/ نفت اوپک زیر 40 دلار

رکوردشکنی نزولی اوپک بعد از 5 سال/ نفت اوپک زیر 40 دلار

اقتصاد > انرژی - اقتصادنیوز نوشت: هزینه‌های مالی استراتژی اوپک برای دفاع از سهم این کارتل نفتی در بازار وارد فاز تازه‌ای شد و برای نخستین بار از سال 2009 قیمت متوسط نفت خام فروخته‌شده توسط اوپک به کمتر از بشکه‌ای 40 دلار رسید.

قیمت سبد روزانه اوپک به بشکه‌ای 39 دلار و 21 سنت سقوط کرد. این سبد که میانگینی از نفت‌های صادراتی از 12 عضو گروه است، زیر قیمت‌های جهانی معامله می‌شود؛ در حالی که برخی کشورهای اوپک نفتی سنگین‌تر و با مقدار سولفور بیشتر تولید می‌کنند که کار را برای تصفیه سخت می‌کند.

نفت از اواسط سال گذشته و بعد از اقدام اوپک مبنی بر بالا نگاه‌داشتن تولید -برای ضربه زدن به رقبا در زمان عرضه مازاد جهانی- با سقوط مواجه شده است. کاهش در تولیدات نفت شیل آمریکا اندکی از سرعت خود کاسته و میزان تولید این نوع نفت همچنان بالاتر از سطح سال قبل است. با کاهش درآمد اعضای اوپک، اگر سقوط قیمت نفت ادامه پیدا کند، گروه احتمال در رویکرد خود تجدید نظر خواهد کرد.

الیور جاکوب، مدیرعامل شرکت مشاوره پتروماتریکس سوئیس، اعلام کرد: «قیمت‌های پایین نفت تنها برای تولیدکنندگان پرهزینه مشکل‌آفرین نخواهد بود، این موضوع محیطی چالش‌برانگیز برای کشورهای اوپک نیز فراهم خواهد کرد.»

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در لندن اعلام کرد: «درآمد سالانه اوپک با قیمت‌های کنونی به 550 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت؛ در حالی‌که میانگین درآمد اوپک در 5 سال گذشته یکهزار میلیارد دلار بوده است.»

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که حتی عربستان سعودی بزرگترین عضو اوپک نیز در سال جاری با کسری بودجه مواجه شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا