شوک پاریس شاخص های جهانی را قرمز کرد

استمرار روند تکراری بورس

استمرار روند تکراری بورس

روند این روزهای تالار شیشه ای به قدری تکراری شده که صدای سهام داران را درآورده. در شروع روز بازار سهام با رشد نمادهای کوچک مثبت آغاز می شود و بعد این روند مثبت در کمتر از یک ساعت تغییر مسیر داده و قیمت‌ها با افزایش معاملات نمادهای بزرگ روند کاهشی به خود می‌گیرند. به‌طوری که در ساعات پایانی معاملات، شاخص به مقادیری کمتر از معاملات روز قبل می‌رسد، اما در لحظات پایانی برخی معاملات کد‌به‌کد میان سهامداران حقوقی و در نمادهای اثرگذار بر شاخص، موجب می‌شود شاخص کل رشد اندکی را تجربه کند.

به گزارش صدای اقتصاد بسته رونق اقتصادی نه تنها اجرایی شد بلکه یکی از طرح های پرحواشی آن که تخصیص وام 25 میلیونی خودرو بود نیز پس از 6 روز متوقف شد. این در حالی است که تسهیلات کالا نیز در هاله از ابهام قرار گرفته. اما بازار بحران زده بورس که به گفته بیشتر تحلیلگران هیچ سهمی در بسته ضدرکود دولت نداشت در روزهای گذشته هم به دلیل حملات تروریستی در فرانسه در سکوت به سر برد و این اتفاقات ناگوار جهانی نیز قوز بالای قوز برای روند تکراری آن به شمار می رفت.

از سوی دیگر در هیچ کدام از بازارها پویایی دیده نمی شود. تنها بازار ارز است که تا حدودی با رشد نرخ ها در هفته های اخیر و نوسانات محدود خود کمی سر و صدا به پا کرده است. بازار سهام هم دیروز تکان های به خود داد. تکان های که زیر سایه تکاپوی بازارسازها و صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شد و رشد ارزش و حجم معاملات را در پی داشت. این در حالی است که به دلیل بروز حوادث اخیر پاریس شاخص ها در بازارهای جهانی دسته جمعی قرمز شده اند و شاخص اس‌اندپی در حدود یک درصد کاهش یافت. اما کارشناسان معتقدند که تاثیر اقتصادی طولانی مدت و شوک جدی بازارها به این اتفاق تلخ بعید به نظر می رسد.

*روزهای تکراری تالار شیشه ای: حملات تروریستی در پایتخت فرانسه در بازار بورس پایتخت ایران زیاد نمایان نشد و بازار روند مثبتی در سطح حداقلی را در پی گرفت. روند این روزهای تالار شیشه ای به قدری تکراری شده که صدای سهام داران را درآورده. در شروع روز بازار سهام با رشد نمادهای کوچک مثبت آغاز می شود و بعد این روند مثبت در کمتر از یک ساعت تغییر مسیر داده و قیمت‌ها با افزایش معاملات نمادهای بزرگ روند کاهشی به خود می‌گیرند. به‌طوری که در ساعات پایانی معاملات، شاخص به مقادیری کمتر از معاملات روز قبل می‌رسد، اما در لحظات پایانی برخی معاملات کد‌به‌کد میان سهامداران حقوقی و در نمادهای اثرگذار بر شاخص، موجب می‌شود شاخص کل رشد اندکی را تجربه کند. این روند در معاملات دیروز نیز تکرار و در نهایت منجر به رشد ٢٥ واحدی (٠٤/٠درصدی) شاخص کل شد. در این بین معاملات پایانی نمادهای «تاپیکو»، «شبندر» و به ویژه «خودرو» منجر به رشد شاخص کل شد.

*پیش بینی نویس: شاخص کل هم‌وزن قرار دارد که در روزهای اخیر رشدهای نسبتا مناسبی را تجربه می‌کند. هرچند در معاملات امروز به دنبال افت ١٤درصدی نماد «کهرام» رشد این شاخص نیز محدود شد، اما در روزهای اخیر به واسطه افزایش قیمت‌ها در سهام کوچک‌تر بورس رشدهای قابل‌توجهی را ثبت می‌کند.

*سفته بازان زیر آبی می روند: افزایش رشد این شاخص که اثرگذاری نمادهای بورسی در آن یکسان و فارغ از اندازه شرکت‌هاست، نشان می‌دهد سفته‌بازان با ورود به سهام کوچک‌تر بورس از قیمت‌های پایین سهام استفاده کرده و در سهامی که سهامداران حقوقی حضور زیاد فعالی ندارند، قیمت‌ها را دستخوش تغییرات سنگین می‌کنند. این سودگیری‌های کوتاه‌مدت به ویژه در نمادهای گروه قندی در روزهای اخیر قابل رصد است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا