یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

نقش بورس کالا در ارزیابی تولید و فروش محصولات

نقش بورس کالا در ارزیابی تولید و فروش محصولات

در بورس های کالایی بحث کشف قیمت محصولات عرضه شده و به تبع آن شفافیت مورد نیاز در معاملات محصولات حکمفرماست و این اطلاعات در خصوص میزان درآمدزایی، حجم و ارزش فروش محصولات یک شرکت و یا هزینه های مرتبط با خرید مواد اولیه مصرفی و قیمت آن، به وضوح قابل دسترس و ارزیابی تحلیلگران و سهامداران بازار سهام است.

قیمت کالاهای اساسی یکی از مهم‌ترین محرک‌های افت و خیز قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و اثرپذیری بورس سهام از روند حرکتی قیمت ها در بازارهای جهانی بگونه ای است که سرمایه گذاران و سهامداران می توانند برای تصمیم گیری به مانیتور کردن بورس‌های کالایی پرداخته و اطلاعات مفیدی به دست آورند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از ایسنا، نقش بورس‌های کالایی در تحلیل سهام و ارزش گذاری آن از آنجایی نمود بیشتری پیدا می کند که تحلیلگر و یا سرمایه گذار فعال در بازار سهام می‌تواند برای ارزش گذاری بهتر و آگاهی از کم و کیف پیش بینی درآمد شرکت‌ها، به نرخ ها و اطلاعات معاملاتی موجود در بورس کالا مراجعه کرده و بر اساس تغییرات قیمت ها و اطلاعات ثبت شده از حجم و ارزش معاملات انجام شده بر روی محصولات شرکت ها، نسبت به ارزش گذاری و محاسبه سود محتمل برای آنها اقدام کنند.

چرا که اطلاعات مربوط به معاملات روزانه و هفتگی محصولات و نیز تغییرات قیمتی کالاهای تولیدی شرکت‌های مختلف که بسیاری از آنها را شرکت های حاضر در بازار سهام تشکیل می‌دهند، در سامانه بورس کالا به راحتی قابل دسترس بوده و چنانچه حجم و یا قیمت های موجود در آن با آنچه در پیش بینی و برآوردهای اولیه شرکت‌ها در بورس آمده، تفاوت فاحشی داشته باشد تعدیل سود چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی محتمل است.  

از این رو بورس کالا می‌تواند به عنوان ابزاری مهم برای دستیابی به ارزش واقعی سهام شرکت ها به سهامداران و سرمایه گذاران و نیز تحلیلگران کمک کرده و سیگنال‌هایی پیرامون فرصت خرید و یا فروش یک سهم یا گروهی از سهام را به بازیگران بورس صادر کند.

در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش بورس‌های کالایی و معاملات آن در تعیین فرصت های خرید یا فروش سهام در بورس اوراق بهادار گفت: در بورس های کالایی بحث کشف قیمت محصولات عرضه شده و به تبع آن شفافیت مورد نیاز در معاملات محصولات حکمفرماست و این اطلاعات در خصوص میزان درآمدزایی، حجم و ارزش فروش محصولات یک شرکت و یا هزینه های مرتبط با خرید مواد اولیه مصرفی و قیمت آن، به وضوح قابل دسترس و ارزیابی تحلیلگران و سهامداران بازار سهام است.

محمدعلی احمدزاد اصل افزود: بازیگران بورس اوراق بهادار می توانند با مانیتورکردن اطلاعات ثبت شده در بورس کالا نسبت به میزان عرضه و تقاضای موجود برای محصولات تولیدی یک شرکت بورسی به اطلاعات لازم دست یابند و ارزیابی دقیق تری از علمکرد تولید و فروش آن به دست آورند.

وی افزود: بدین ترتیب تحلیلگران و سرمایه گذاران بازار سهام با بررسی عرضه و تقاضای ثبت شده در بورس کالا و قیمت های خرید و فروش کالاهای مختلف، می توانند عملکرد یک شرکت را با پیش بینی های موجود پیرامون درآمدزایی و سودآوری آن محک بزنند.

وی تاکید کرد: با این تفاسیر تحلیلگر یا فرد سرمایه‌گذار می تواند با مقایسه بین اطلاعات به دست آمده پیرامون قیمت کالاها در بورس کالا و برآوردهای مندرج در پیش بینی های شرکت عرضه کننده که سهام آن در بورس نیز معامله می شود، نسبت به احتمال تعدیل یا عدم تعدیل سود شرکت ارزیابی بهتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: به عبارت بهتر با استفاده از اطلاعات ناشی از معامله محصولات در بورس کالا می‌توان میزان واقع گرایانه بودن یا نبودن پیش بینی درآمد هر سهم و کیفیت اطلاعات موجود در صورت های مالی، درآمد حاصل از فروش و در نهایت سودآوری شرکت ها را تحلیل کرد؛ بر این اساس بورس کالا فضای تحلیلی دقیقی را به سرمایه گذاران و تحلیلگران ارایه می کند.

احمدزاده اصل همچنین به لزوم توسعه بورس کالا با ورود و عرضه محصولات متنوع جدید و همچنین تقویت ابزارهای مالی به این بازار به منظور افزایش سهم آن در رشد اقتصادی کشور پرداخت و گفت: بورس کالا یک بازار بزرگ، رسمی، مدرن، نظامند و قانومند است که بازار سنتی عرضه و فروش کالاها را به تدریج از گردونه اقتصادی خارج کرده و به عنوان محلی شفاف برای کشف قیمت و ایجاد فضای مطلوب کسب و کار محسوب می شود. از این رو چنانچه محصولات جدید نیز بتواند با مکانیزم این بازار وارد آن شوند و همزمان در مسیر ارتقاء ابزارهای مالی نوین نیز حرکت کند، اقدامی مثبت بوده و سهم آن را در اقتصاد کشور توسعه می بخشد.

وی به امکان آزادسازی قیمت برخی کالاها و محصولات تولیدی از دریچه بورس کالا اشاره کرد و گفت: بورس کالا می تواند در حوزه عرضه محصولات پرفروش و حتی محصولاتی که در سبد حمایتی قراردارند، نقش بسزایی ایفا کند. همچنین همانند اتفاقی که در خصوص محصولات پتروشیمی در بورس کالا افتاد و مشکلات مرتبط با سهمیه بندی را در بازار این صنعت مرتفع کرد، قیمت سایر محصولاتی که هنوز در بورس کالا پذیرش نشده‌اند نیز می تواند در فضای شفاف بورس کالا کشف و واقعی شده تا اقتصاد از فرآیند قیمت گذاری دستوری دور شود و به سمت نظام آزاد عرضه و تقاضا حرکت کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا