عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

افزایش درآمدهای ارزی بخش کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا

افزایش درآمدهای ارزی بخش کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیرامون عرضه محصولات در تالار کشاورزی بورس کالا و ساماندهی بازار داخلی این محصول گفت: عرضه هر نوع کالایی در بورس کالا اقدام مثبتی است که می تواند به قیمت گذاری شفاف، دقیق و منصفانه کمک کند.

 

برنامه ریزی برای عرضه گسترده پسته در حالی در بورس کالا انجام می شود که به دلیل آنکه در این مسیر خرید و فروش پسته فقط به معاملات نقدی محدود نمی شود بلکه خرید نسیه، پیش خرید و ابزارهای متنوع دیگری نیز وجود دارد، تحول اساسی را در فروش بازار این محصول از جمله محصولات استان کرمان به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از اقتصاد آنلاین، این اتفاق درحالی به زودی رقم می خورد که بزرگترین مشکل در اقتصاد کشور، تامین مالی بنگاه های اقتصادی است و عمده بنگاه های اقتصادی استان به دلیل کسری نقدینگی و مسائل مالی دچار مشکل هستند و این مشکل آنها به سایر حوزه ها نیز تسری یافته است. از این رو ورود پسته به بورس کالا فرصت بسیار خوبی برای کشاورزان و تجار ایرانی است که با سرمایه گذاری در بخش تولید این محصول و عرضه در بورس کالا جایگاه پسته را نه تنها به سطح گذشته بازگردانند، بلکه بالاتر از آن نیز ببرند تا ایران در تولید و صادرات این محصول حرف آخر را در جهان بزند.

 

ساماندهی بازار داخلی و صادراتی پسته

در همین ارتباط، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۷ استان کشور در چرخه کاشت پسته حضور دارند و در میان آنها شهرستان رفسنجان و سایر شهرستان های استان کرمان سهم بزرگی در تولید و صادرات پسته کشور را در اختیار دارند.

احمد انارکی محمدی ضمن اشاره به اینکه ایران در گذشته برند جهانی بازار پسته محسوب می شد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی همچون تحریم های بین المللی و مسائل مرتبط با صادرات و نقل و انتقال پول، جایگاه خود را در بازار پسته جهان از دست داده ایم و فعالان این حوزه ضربه سنگینی متحمل شدند.

وی پیرامون عرضه محصولات در تالار کشاورزی بورس کالا و ساماندهی بازار داخلی این محصول گفت: عرضه هر نوع کالایی در بورس کالا اقدام مثبتی است که می تواند به قیمت گذاری شفاف، دقیق و منصفانه کمک کند. همچنین عرضه محصولات در بورس کالا چند مزیت دیگر نیز دارد؛ اول اینکه، دست کشورهای مختلف به ویژه افاغنه که محصول پسته را مستقیم از باغداران خریداری کرده و به کشورهای اطراف نظیر عراق و هند صادر می کنند، از بازار پسته کوتاه خواهد شد. مزیت دوم بورس کالا برای بازار محصولاتی همچون پسته، ساماندهی بازار داخلی و تاثیرگذاری در قیمت های صادراتی آن محصول است، زیرا می توان با تقویت صادرات پسته و سایر محصولات ایرانی از بورس کالا، مرجعیت قیمت رسمی جهانی را دوباره پس بگیریم.

 

حفظ بازارهای صادراتی ایران

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بیان سومین ویژگی مهم عرضه پسته در تالار کشاورزی بورس کالا گفت: تحقق این برنامه موجب ساماندهی چرخه صادراتی پسته می شود؛ این در حالی است که در حال حاضر صادرات به شیوه سنتی و بدون پشتوانه از نظر سلامت و استاندارد محصول، وجه پسته ایرانی را در بازار جهانی خراب می کند.

به گفته انارکی محمدی برخورداری از شفافیت اطلاعات خریدار و فروشنده در فرآیند معاملات بر پایه بورس یکی دیگر از مزایای ورود پسته و عرضه آن در تالار کشاورزی این بازار است.

وی به موضوع امکان ایجاد یکپارچگی صادرات پسته از طریق عرضه در بورس کالا نیز پرداخت و عنوان کرد: بورس کالا به خرده فروشانی که تاکنون نمی توانستند در امر صادرات وارد شوند، اجازه می دهد با ایجاد یکپارچگی در بازار پسته، محصول خرد را در بورس کالا تجمیع و به سایر نقاط جهان صادر کنند. ضمن اینکه این امر به عرضه مستمر و نیز حفظ بازارهای صادراتی ایران نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

 

تامین مالی باغداران و کشاورزان از مسیر بورس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون تامین مالی کشاورزان و باغداران به کمک عرضه در بورس کالا و به کارگیری ابزارهای مالی نوین در این بازار گفت: حضور در این بازار دست کشاورز را برای تامین مالی از طریق ابزارهایی نظیر گواهی سپرده کالایی، سلف، سلف موازی و همچنین عرضه فیزیکی باز می گذارد.

وی تاکید کرد: برخی شهرستان ها به دلیل اینکه تک محصولی هستند، در زمان برداشت محصول هر قیمتی را می فروشند. اما با استفاده از ابزارهای مالی در بورس کالا ضمن تامین مالی بخش کشاورزی، بسیاری از دغدغه های کشاورز و رانت و واسطه گری در بازار را مرتفع کرده و فضای غیرشفاف را از بین می برد.

 

افزایش درآمدهای ارزی بخش کشاورزی

انارکی محمدی با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود کالاهای مختلف به بورس کالا حمایت می کند، گفت: مجلس و نمایندگان مردم برای پذیرش کالاهای مختلف در بورس کالا پای کار ایستاده اند. زیرا در کشور ما به دلیل چهار فصل بودن، محصولات کشاورزی و زراعی با تنوع بالایی وجود دارد و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مهمترین موضوع در اجرای اقتصاد مقاومتی عملی در بحث کشاورزی مربوط به مباحث بازاریابی است.

وی افزود: بطوریکه با وجود داشتن نمونه های متنوع محصولات کشاورزی در نقاط مختلف کشور، به دلیل عدم بازاریابی موفق و دسترسی به بازارهای جهانی چندان این بخش از اقتصاد توسعه نیافته است. اما عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می تواند با انجام اقدامات مربوط به بازاریابی، سهم مطلوبی از اقتصاد را به خود اختصاص دهد و افزایش درآمدهای ارزی را به همراه داشته باشد.

این نماینده خانه ملت در خصوص نقش ساماندهی بازار پسته در بورس کالا و افزایش سهم بازار کشاورزی از این محل گفت: نکته مهم این است که پسته کالای صادراتی مهمی است که حدود ۹۵ درصد آن صادر می شود و عرضه آن در بازارهای جهانی برای ایران یک برند تلقی می شود. بطوریکه سالانه ۱.۲ میلیارد دلار از محل صادرات پسته ارز وارد کشور می شود و این مبلغ معادل نیمی از صادرات محصولات کشاورزی ایران را شامل می شود. از این رو، پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا یکی از بزرگترین خدماتی بود که در زمینه توسعه بخش کشاورزی صورت گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا