مدیرعامل بورس کالای ایران تشریح کرد؛

جزییات ورود خریداران حقیقی به تالار پتروشیمی

جزییات ورود خریداران حقیقی به تالار پتروشیمی

مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران، امکان ورود اشخاص حقیقی در خرید محصولات پتروشیمی که در بورس کالا با مازاد عرضه روبه‌رو هستند را فراهم کرد.


سلطانی‌نژاد در خصوص مازاد محصولات پتروشیمی در بازارها گفت: برای برخی از گریدهای محصولات پتروشیمی مازاد عرضه وجود دارد و این در حالی است که بسیاری از کارگاه و بنگاه‌های کوچک که قالب حقیقی دارند به‌رغم وجود این مازاد عرضه نمی‌توانند نیاز خود را تامین کنند و این راهکاری برای به تعادل رساندن این بازارها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از دنیای اقتصاد، مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران، امکان ورود اشخاص حقیقی در خرید محصولات پتروشیمی که در بورس کالا با مازاد عرضه روبه‌رو هستند را فراهم کرد.

با این مصوبه شرایط و بستری فراهم شد تا تولیدکنندگانی که ماهیت حقوقی نداشته و در قالب حقیقی فعالیت می‌کنند، بتوانند به‌طور مستقیم به بورس کالای ایران مراجعه کرده و مواد اولیه مورد نیاز خود را دریافت کنند.

البته این در حالی است که برای دریافت محصول باید مدارکی همچون پروانه کسب، کارت بازرگانی حقیقی و... را همراه داشته و به هرشکل ممکن اثبات کنند تولیدکننده محصولی هستند که قصد خرید ماده اولیه آن را دارند. در کنار این موضوع باید به این نکته اشاره کرد که این استراتژی عموما مربوط به کارگاهی است که خارج از سایت بهین‌یاب به فعالیت مشغول بوده و عرضه‌های خارج از بهین‌یاب به این افراد عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در این خصوص عنوان کرد: در راستای بهبود روند معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس کالای ایران، افزایش شفافیت معاملاتی، عرضه منظم و تعادل هر چه بیشتر عرضه و تقاضا، برخی محدودیت‌هایی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون برای خریداران و مصرف‌کنندگان خرد حقیقی جهت خرید محصولات و فرآورده‌های عرضه شده در این بازار اعمال شده بود، به تدریج با توجه به شرایط بازار حذف خواهد شد.

حامد سلطانی‌نژاد اظهار کرد: با توجه به اینکه در خصوص برخی کالاها در بورس کالا مازاد عرضه وجود دارد، با مصوبه هیات پذیرش بورس کالای ایران تصمیم بر این شد تا خریداران حقیقی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی که اطلاعاتشان در سایت بهین‌یاب ثبت نشده و سهمیه‌ای برای آنها لحاظ نمی‌شود، ولی مصرف‌کننده محصولات عرضه شده در بورس کالا هستند نیز بتوانند از کانال رینگ پتروشیمی بورس کالا نیاز مصرفی خود را تامین کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در توضیحی درخصوص افراد حقیقی گفت: برخی از مشتریان محصولات پتروشیمی تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی هستند که قالب فعالیت آنها قالب شرکتی نبوده و در کارگاهی که به نام شخص (حقیقی) است، مشغول به فعالیت هستند.

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان این‌چنینی در مقاطعی از زمان برای تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولید خود، مجبورند خوراک خود را از کسانی که قالب حقوقی دارند، تهیه کنند.

سلطانی‌نژاد می‌گوید: با این کار امکان خرید را برای متقاضیانی که مصرف واحدهای تولیدی آنها در اندازه‌های کوچک‌تری است فراهم آوردیم تا هم مصرف‌کنندگان عمده و هم مصرف‌کنندگان خرد از این امکان برخوردار باشند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه تصریح کرد: البته این مشتریان باید حداقل‌ها را دارا باشند و با داشتن یکی از این موارد همچون پروانه کسب، کارت بازرگانی حقیقی، مجوز تاسیس و... مراجعه کرده و محصول مورد نیاز خود را بگیرند. به عبارتی باید به گونه‌ای مشخص شود که این فرد شخص حقیقی تولیدکننده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه این اشخاص حقوقی نبوده؛ در تخصیص خوراک و مواد اولیه از سمت تعاونی‌ها به سمت این تولیدکنندگان مشکلاتی وجود داشت که سبب اعتراض همیشگی آنها بود و این امر موجب شد این راهکار اتخاذ شود تا تولیدکنندگان به‌طور مستقیم با بورس کالای ایران در ارتباط بوده و نیاز خود را تامین کنند.

سلطانی‌نژاد درخصوص مازاد محصولات پتروشیمی در بازارها گفت: برای برخی از گریدهای محصولات پتروشیمی مازاد عرضه وجود دارد و این در حالی است که بسیاری از کارگاه و بنگاه‌های کوچک که قالب حقیقی دارند به‌رغم وجود این مازاد عرضه نمی‌توانند نیاز خود را تامین کنند و این راهکاری برای به تعادل رساندن این بازارها است.

وی در ادامه اظهار کرد: این استراتژی عموما مربوط به کارگاهی است که خارج از سایت بهین‌یاب به فعالیت مشغول بوده و ما عرضه‌های خارج از بهین‌یاب را به این افراد ارائه می‌دهیم.

سلطانی‌نژاد می‌گوید: البته این در حالی است که سیستم بهین‌یاب همچنان به فعالیت خود ادامه داده و اشخاصی که در سایت بهین‌یاب سهمیه دارند بر همان مبنا فعالیت کرده و ماده اولیه مورد نیاز خود را همچون گذشته می‌توانند دریافت کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص مزایای این طرح گفت: به باور من تولیدکنندگان بخش پایین دست پتروشیمی که در قالب اشخاص حقیقی فعالیت دارند، می‌توانند نیاز خود را با قیمت پایین‌تری به نسبت نرخ‌های بازار آزاد تامین کنند. سلطانی‌نژاد افزود: در گام اول در عرضه‌هایی که در روزهای غیر بهین‌یابی انجام می‌شود خریداران حقیقی می‌توانند به ثبت سفارش و خرید محصول اقدام کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: افزون بر این موارد، مقرر شده در مورد کالاهایی مثل گوگرد و برخی فرآورده‌های نفتی نیز محدودیت‌های خرید برداشته شده و امکان حضور حقیقی‌ها به‌عنوان متقاضیان این کالاها فراهم شود.

وی با بیان اینکه تاکنون مجوز حضور خریداران در تالار پتروشیمی؛ تایید آنها در سامانه بهین‌یاب بوده، گفت: این امر به دلیل رسیدن مواد اولیه به مصرف‌کنندگان مورد تایید بوده است، اما در این بین اشخاص حقیقی امکان حضور در معاملات تالار پتروشیمی را پیدا نمی‌کردند که این امر بر روند کشف واقعی قیمت‌ها در تقابل عرضه و تقاضای آزادانه بی‌تاثیر نبود. به این ترتیب با توجه به شرایط بازار و براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد تا امکان حضور حقیقی‌ها در معاملات محصولات پتروشیمی برای خرید آن دسته از کالاهایی که با مازاد عرضه مواجه هستیم، فراهم شود.

وی افزود: برداشته شدن این محدودیت از معاملات بورس کالا در شرایطی است که طی ماه‌های گذشته نیز شاهد رفع برخی محدودیت‌های دیگر از جمله حذف یا افزایش سقف قیمت، افزایش سقف سهمیه خرید محصولات براساس شرایط بازار و... بوده‌ایم تا روند معاملات بورس کالا روز به روز به سمت خروج از هر گونه محدودیت و آزادی کامل ولی تحت نظارت حرکت کند.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، حذف این قبیل محدودیت‌ها در بازار پتروشیمی در راستای همکاری و تعامل هر چه بیشتر این مجموعه با فعالان صنعت پتروشیمی است تا با کمک به این صنعت و فعالان آن، اقتصاد کشور نیز به سمت شفافیت هر چه بیشتر حرکت کند.

سلطانی‌نژاد اظهار کرد: جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت محصولات با ایجاد شفافیت و روابط منطقی میان عرضه و تقاضا، استقرار یک سیستم قیمت‌گذاری شفاف و اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین، شکل‌گیری سیستم یکپارچه جمع‌آوری اطلاعات و آمار به منظور پردازش و تحلیل آمارهای تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع‌رسانی به بازار، هماهنگی میان بخش‌های تولیدی و بازرگانی و در آخر امکان مدیریت ریسک از جمله نیازمندی‌های بازار کالای کشور به خصوص بازار محصولات پتروشیمی است که همه این موارد به ذات در کارکردهای بورس کالا نهفته است.

سلطانی‌نژاد تعامل بورس کالا و پتروشیمی‌ها را برای توسعه رینگ داخلی و صادراتی مثبت ارزیابی کرد و درخصوص آثار ناشی از حذف محدودیت‌های معاملاتی خریداران حقیقی در این حوزه گفت: هر چند وجود برخی محدودیت‌ها طی سال‌های اخیر به ویژه درخصوص حضور خریداران حقیقی در بازار محصولات پتروشیمی اعمال شد، اما در حال حاضر و طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، زمینه‌های لازم برای حذف آن محدودیت‌ها برداشته شد تا ضمن برقراری شفافیت هر چه بیشتر، خریداران نیز بتوانند بدون وجود محدودیت، نیازهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند که به دنبال آن عرضه و تقاضا نیز در این بازار به سمت تعادل بیشتر حرکت خواهد کرد.

سلطانی‌نژاد در مورد نگرانی و انتقاد خریداران و فروشندگان مواد پتروشیمی در بورس کالا مبنی بر نبود مشتری، نارضایتی برخی خریداران از بابت عدم دسترسی آسان به ضمانت‌ها و تخصیص اعتبار مناسب، گفت: در اقتصاد هر کسی باید کار خود را انجام دهد، وظیفه بورس تخصیص اعتبار نیست، وظیفه بورس ایجاد یک بازار و طراحی ابزارهای مالی و در اختیار قرار دادن آن به عموم ذی‌نفعان بازار است.

وی با بیان اینکه انتظار توقعات ویژه از بورس مطابق با آنچه در بازار غیرمتشکل رخ می‌دهد منطقی و امکان پذیر نیست، گفت: بورس با چنین انتظارهایی از موضوع فعالیت خود دور می‌شود زیرا تخصیص اعتبار برای معاملات در حیطه فعالیت بانک‌ها است اما بانک به کسانی که از بورس خرید می‌کنند با شرایط آسان‌تری اعتبار می‌دهد. البته در این زمینه با بانک ملت رایزنی شده تا از طریق بسته ویژه‌ای برای خریداران پایین‌دستی پتروشیمی در بورس کالا اعتبارات ویژه‌ای اختصاص داده شود.

سلطانی‌نژاد با این عنوان که چه وظایفی در حیطه فعالیت بورس کالا وجود داشته که تاکنون برای عموم ذی‌نفعان بازار انجام نشده باشد، گفت: قدر مسلم در حوزه پتروشیمی تاکنون صنایع بالادستی با بورس همکاری خوبی داشته و محصولات خود را در سال گذشته با قیمت عادلانه به دست مصرف‌کننده نهایی رساندند؛‌ اما امسال به دلیل محدودیت‌هایی که برای شرکت‌های پتروشیمی ایرانی از جانب طرف‌های چینی یا اقدام‌هایی که برای محدود کردن خرید مواد پتروشیمی از سوی برخی همسایگان انجام شد در نهایت تضعیف صادرات مواد پتروشیمی را در پی داشت. از این‌رو شرکت‌های پتروشیمی آنچه نتوانسته‌اند صادر کنند را می‌خواستند در بازار داخلی بفروشند که به راحتی محقق نمی‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا