بیش از 6 میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار تولید می شود

بیش از 6 میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار تولید می شود

دنیای معدن - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه فاز اول شرکت های نگین مکران و پسکو کره قادر به تولید سالانه بیش از 3 میلیون تن فولاد در چابهار است، گفت: فاز دوم این دو مجموعه در صورت اخذ تاییدیه های زیست محیطی ظرفیت تولید آن ها را دوبرابر خواهد کرد.

عبدالرحیم کردی اظهار کرد: بر اساس طرح جامع فولاد کشور و سیاست توسعه صنایع فولادی در نزدیکی آب، تولید 10 میلیون تن فولاد در سواحل مکران پیش بینی شده است.

وی افزود: مطالعات مهندسین مشاور برسو، مکان یابی صنایع فولاد را در چند نقطه از جمله چابهار پیشنهاد داده است و بر این مبنا و در راستای راهبردهای منطقه آزاد چابهار در قدم اول با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان منطقه آزاد چابهار و بیش از 80 سهام دار دیگر مجموعه فولاد مکران برای تولید 1.6 میلیون تن فولاد درسال در فاز اول ایجاد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مجموعه فولاد مکران از سال ٩٤ اغاز به فعالیت کرده و فاز اول آن تا یکسال دیگر به بهره برداری میرسد.

کردی با اشاره به مذاکره با فولاد سازان خارجی گفت: یکی از شرکت های طرف مذاکره شرکت پسکو کره است، این شرکت چهارمین تولید کننده فولاد دنیا و دارای تکنولوژی انحصاری خودش است.

به گفته وی، فولاد پسکو که با مشارکت یک سرمایه گذار داخلی در قالب فولاد کاویان پاسارگاد اقدام به سرمایه گذاری در چابهار نموده، مراحل تخصیص زمین، طراحی و انجام مطالعات پایه را پشت سر گذاشته تا پس از ساخت 1.6 تن فولاد در فاز اول تولید کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: فاز دوم دو مجموعه فولاد مکران و فولاد پسکو در صورت اخذ تاییدیههای محیط زیستی ظرفیت تولید این دو مجموعه را دوبرابر خواهد کرد.

کردی هم چنین با اشاره به مزیت ساحلی بودن چابهار تصریح کرد: صنایع فولاد به سبب اینکه آب بسیار زیادی مصرف میکنند باید در جایی مناسب در کنار دریا ساخته شوند.

او درپایان خاطرنشان کرد: درحال حاضر اکثرفولادسازی های کشور در مرکز قرار دارند و مشکل تامین آب برای آنها تبدیل به یک معضل بزرگ شده است، بنابراین ساحلی بودن یکی از مزیتهای خوب بندر چابهار به شمار می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز پیشتر مهم ترین دغدغه مجموعه محیط زیست استان را انتخاب مکان مناسب و جانمایی صنایع فولاد مبتنی بر اصول فنی و کارشناسی پروژه های صنعتی در طول سواحل سیستان و بلوچستان دانست و گفت: با انجام مطالعات مشترک میان معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه صنعتی اصفهان محدودیت ها، تهدیدات و نیز فرصت های بی نظیر جهت توسعه جهشی سواحل مکران انجام شده است.

نیره پورملایی افزود: مجموعه محیط زیست ضمن نظارت بر رعایت دقیق قوانین و مقررات بالادستی زیست محیطی هیچ گاه مانع توسعه ای که اساس و محور آن بر پایداری محیط زیست که به عنوان بستر زندگی جوامع انسانی است، نیست.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا