صالح آبادی پیش بینی کرد:

برگزاری به موقع مجامع بانک‌ها در سومین سال اجرای استانداردهای حسابرسی

برگزاری به موقع مجامع بانک‌ها در سومین سال اجرای استانداردهای حسابرسی

صورت های مالی بانک ها باید در سال جاری نیز بر اساس استانداردهای حسابرسی (IFRS) تهیه شود و پیش بینی می شود صورت های مالی به دلیل وجود زیر ساخت ها در همان موعد قانونی یعنی تا تیر ماه تدوین شود.


علی صالح آبادی درباره وضعیت اجرای استانداردهای حسابرسی (IFRS) در نظام بانکی ایران، اظهار داشت: بانک مرکزی در سال‌های اخیر، بانک‌ها را ملزم به اجرای این استانداردها کرد و برهمین اساس قرار شد بانک ها گزارش ها را بر اساس استانداردهای حسابرسی (IFRS) تدوین کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، وی با بیان اینکه، صورت‌های مالی بانک ها در سال 1395 برای اولین بار بر اساس استانداردهای حسابرسی (IFRS) تدوین شد، اظهارداشت: البته این امر به دلیل اینکه برای اولین بار در سیستم بانکی اجرایی می‌شد دارای نواقصی بود که این روند در سال 96 نیز ادامه یافت اما وضعیت مطلوب تری را نسبت به سال 95 داشتیم زیرا نرم افزارهای لازم در سال 95 تهیه شده بود.

صالح آبادی ادامه داد: صورت های مالی بانک ها باید در سال جاری نیز بر اساس استانداردهای حسابرسی (IFRS) تهیه شود و پیش بینی می شود صورت های مالی به دلیل وجود زیر ساخت ها در همان موعد قانونی یعنی تا تیر ماه تدوین شود.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات تاکید کرد که زیر ساخت های مورد نیاز در نظام بانکی برای تهیه صورت های مالی بر اساس استانداردهای حسابرسی (IFRS) تهیه و نرم افزارها پیاده سازی شده است.

وی گفت: از آنجایی که این زیر ساخت ها در دو سال گذشته آماده نبوده است لذا تهیه صورت های مالی و برگزاری مجامع طولانی شد به نحوی که بسیاری از مجامع بانکی در نیمه دوم سال برگزار شد.

صالح آبادی درباره تاثیر اجرای این استاندارد ها در نظام بانکی،گفت: صورت های مالی بانک ها بر مبنای ریسک تهیه می شود و بر همین اساس این صورت های مالی ریسک های مختلف نظام بانکی نظیر نقدینگی، بازار ، اعتبار و غیره را شفاف سازی می کند. اجرای استانداردهای حسابرسی (IFRS) ابزار مناسبی برای مدیریت بانک است که با شناخت مناسب بتواند ریسک های بانک را شناسایی و آن را مدیریت کند.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: علاوه بر این به سهامداران و سرمایه گذاران نیز شناخت شفاف تری می دهد و امکان ارزیابی برای این دو گروه نیز ارتقا می یابد و محیط شفاف می شود.

وی با بیان اینکه، صورت های مالی که بر اساس استانداردهای حسابرسی (IFRS) تهیه می شود رویکرد آینده نگر دارد، اظهار داشت: صورت های مالی که در گذشته تدوین می شد رویکرد گذشته نگر داشت یعنی عملکرد گذشته بانک را تبیین می کرد.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه ، این صورت های مالی ریسک های آتی را مشخص و تبیین می کند، گفت: بر همین اساس این صورت های مالی هم برای سهامداران و هم برای مدیران بانک‌ها مناسب است که بتوانند برنامه ریزی بهتری انجام دهند البته برای بانک مرکزی نیز به عنوان مقام ناظر امکانات بهتری را برای ارزیابی فراهم می کند.

وی در خصوص تاثیر استانداردهای حسابرسی (IFRS) بر پیش بینی مطالبات معوق نیز گفت: از آنجایی که ریسک اعتباری در این صورت های مالی مطرح می شود و باتوجه به اینکه مطالبات معوق نیز ناشی از ریسک های اعتباری است بنابراین این صورت های مالی می تواند پیش بینی بهتری را نسبت به وضعیت مطالبات معوق ایجاد کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا