بهره برداری از آهن اسفنجی چادرملو و افزایش سوددهی واحد فولاد سازی

بهره برداری از آهن اسفنجی چادرملو و افزایش سوددهی واحد فولاد سازی

دنیای معدن -یکی از شرکت های با عملکرد مطلوب صنعت فلزی-معدنی شرکت چادرملو است که طی سال های حضور در بازار سهام توانسته طرح های عظیمی اجرا کند.

این کنسانتره ساز دهه 80 حالا به مالک یک مجتمع فولادی تبدیل شده و خود نیز ظرفیت تولید 800هزار تن فولاد را داراست لذا خط تولید کاملی را در اختیار دارد.

چادرملو که 224ریال سود داشت به مرور آنرا افزایش داد و نهایتا توانست 358ریال سود بسازد. در سال 96 مبلغ فروش 65درصد نسبت به سال 95 رشد کرد و سود خالص نیز 57درصد افزایش یافت.

گندله و کنسانتره سنگ آهن با حاشیه سود 44درصد و 35درصد منجر به تحقق سود در این شرکت می شوند.

بر اساس آمارهای موجود هزینه تولید و فروش یک تن کنسانتره سنگ آهن 146 هزار تومان است. این رقم برای گندله و شمش فولاد به ترتیب 190هزار تومان و 1.87میلیون تومان در هر تن است.

واحد تولید آهن اسفنجی این شرکت نیز در سال 97 به بهره برداری می رسد لذا هزینه تولید فولاد به شدت کاهش خواهد یافت و این واحد از زیان ده بودن به سود دهی میرسد.

واحد 800هزار تنی فولاد چادرملو در سال 96 در ظرفیت 45درصد کار کرده است و همین عاملی برای عدم سودآوری واحد فولاد بوده است در حالی که طی سال 97 اسفنجی مازاد هم وجود دارد که به فروش می رسد بنابراین فضای سودآوری چادرملو در سال 97 بسیار متفاوت است سال 96 است و محصولات زیان ده با تولید اندک، به محصولات سودده با تولید انبوه تبدیل می شوند.

سود ناخالص عملیاتی سال 96 در سطح 1045میلیارد تومان محقق شده که حاشیه سود 30درصدی را به نمایش می گذارد. برای سال 97 فرض تحلیلی ما این است که 4500میلیارد تومان فروش، 1334میلیارد تومان سود ناخالص و حاشیه سود 29.7درصدی صورت گیرد.

با سودآوری با ثبات ارفع و حذف شدن سود حاصل از فروش دارایی طی سال 97، می توان امیدوار بود که چادرملو بیش از 450ریال eps دشت کند.

فراموش نشود که فضای سیاسی-اقتصادی کشورمان و حتی دنیا بسیار متغیر بوده لذا مفروضات به مرور می تواند به شدت تغییر کند.

ولید هلالات

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا