خط فقر در ایران چقدر است؟

فاصله توزیع درآمد باز هم بیشتر شد

فاصله توزیع درآمد باز هم بیشتر شد

بررسی ها نشان می دهد خط فقر غذایی در کشور برای یک خانوار چهار نفره حدود یک میلیون تومان در ماه می شود و خط فقر مسکن نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی برای هر نفر در تهران 133 هزار تومان در ماه برآورده شده است

به گزارش صدای اقتصاد سال 1384 را سال هجوم فقر به کشور نامگذاری کرده اند. سالی که براساس گزارش مرکز آمار ایران تعداد فقیران روند افزایش قابل توجهی در پیش گرفت. از سوی دیگر میزان نابرابری توزیع درآمد در این سال اوج گرفت و طی سال های میانه دهه 1380 و به خصوص سال های 1385 و 1386 به بیشترین مقدار خود رسید.

حال سوال این است که خط فقر در ایران چقدر است؟ سوالی که تاکنون پاسخ درخوری برای آن پیدا نشده است. روایت های متفاوتی در این مورد وجود دارد. بررسی ها نشان می دهد خط فقر غذایی در کشور برای یک خانوار چهار نفره حدود یک میلیون تومان در ماه می شود و خط فقر مسکن نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی برای هر نفر در تهران 133 هزار تومان در ماه برآورده شده است. به تازگی هم حسین راغفر در تازه ترین اظهارات خود خط فقر برای یک خانواده 5 نفره در تهران را سه میلیون و دویست هزار تومان اعلام کرده است. به گفته استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در حال حاضر حدود 40درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند. با این حال در این گزارش تلاش شده که عدد مشخصی از خط فقر در میان سخنان مسئولان بیرون کشیده شود.

 

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

هرم توزیع درآمدی کشور ما نشان می‌دهد که هفت میلیون نفر در شرایط فقر شدید هستند و همچنین امنیت غذایی آنها در مخاطره است.

٤ آبان ماه ١٣٩٣

 

احمدی میدری، معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

خط فقر در ایران به ازای هر نفر ۲۵۰هزار تومان است که به این ترتیب خط فقر برای یک خانوار چهار نفره یک میلیون و خانوار پنج نفره یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود.

٢٧ دی ١٣٩٣

 

حسین راغفر، کارشناس مسائل اقتصادی:

خط فقر آنچنان رو به افزایش است که برای یک خانوار پنج‌نفره در تهران خط فقر دو میلیون و ٧٠٠ هزار تومان است.

٩ خرداد ١٣٩٤

 

عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران:

مرکز آمار ایران به هیچ عنوان متولی اعلام خط فقر نیست. اما هزینه زندگی هر خانوار شهری در ماه، حدود یک میلیون و ٨٠٠ هزار تومان است.

اول بهمن ۱۳۹۳

 

حسین راغفر، اقتصاددان:

براساس آخرین محاسبات برای یک خانواده 5نفره در تهران خط فقر سه میلیون و دویست هزار تومان است. براین اساس 40درصد جمعیت کشور زیر خط فقر قرار می‌گیرند. با احتساب جمعیت ٧٧میلیون ‌نفری ایران در پایان سال٩٣، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که بیش از ٣٠میلیون‌ نفر از مردم ایران امروز به زیر خط فقر رفته‌اند.

23 آبان 94

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا